Multitasking i burze mózgów nie dają dobrych efektów w pracy

• Do niedawna multitasking był synonimem najwyższej produktywności. Jak jednak pokazują badania, wielozadaniowość może mieć taki sam wpływ na IQ jak nieprzespana noc.
• Obecnie na rynku pracy pojawiają się nowe trendy podnoszące efektywność i kreatywność pracowników. Jednym z nich jest monotasking.
• Kolejnym nowym trendem jest brainwriting, który łączy pracę indywidualną z zespołową tak, by czerpać to, co najlepsze z obu schematów.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Multitasking i burze mózgów nie dają dobrych efektów w pracy

PODZIEL SIĘ


Autor: jk

30 mar 2016 11:43


Multitasking - do niedawna synonim najwyższej produktywności. Z medycznego punktu widzenia jednak nie istnieje. Funkcjonowanie mózgu nie pozwala na jednoczesne koncentrowanie się na kilku informacjach. Tylko 2 proc. ludzi jest w stanie działać dobrze, realizując wiele zadań w tym samym czasie. Badanie University Of London wskazało, że multitasking może mieć taki sam wpływ na IQ jak nieprzespana noc – obniża je aż o 10 punktów.

Czytaj też: Wielozadaniowość może się sprawdzić, ale tylko w przypadku wybranych

Z kolei według American Psychological Association wielozadaniowość osłabia skuteczność nawet o 40 proc. Działamy wolniej i częściej popełniamy błędy, jesteśmy bardziej zestresowani, co negatywnie odbija się na samopoczuciu i zdrowiu. Tracą wszyscy. Zmieniając sposób działania, zyskamy nawet 64 godziny miesięcznie. Na co więc czekać?

Wróg nr 1 koncentracji

Monotasking nie jest prosty. Jesteśmy przyzwyczajeni do ciągłego odrywania się od wykonywanego zadania. Winna jest najczęściej poczta e-mail. Pracownicy spędzają niemal 28 proc. swojego czasu na sprawdzaniu skrzynki odbiorczej. Piętą achillesową efektywności są też spotkania. Microsoft pokazał, że zabierają one średnio niemal 6 godzin w tygodniu, przy czym 71 proc. osób stwierdziło, że nie są produktywne.

A co z brainstormingiem - kolejny mit?

Nie do końca. Od lat ’40, kiedy tzw. burze mózgów zostały spopularyzowane przez ich twórcę Alexa Osborna, metoda heurystyczna świeci triumfy, szczególnie w branży kreatywnej. Jednak współcześnie, skuteczność tej techniki podawana jest w wątpliwość.

– Kreatywne myślenie traci na brainstormingu. Pracując w grupie, myślimy narzuconym schematem, dopasowujemy się do toku pracy zespołu. Dlatego ciężej wyjść poza szablon i działać naprawdę kreatywnie. Takie spotkania mają też do siebie to, że podczas nich dominuje jedna osoba. Analizując pomysły innych, często zapominamy o swoich konceptach, zanim zdążymy poddać je pod dyskusję – mówi Zuzanna Mikołajczyk, dyrektor ds. marketingu i handlu, członek zarządu Mikomax Smart Office.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.