PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Motywowanie przez premiowanie to strata pieniędzy?

Według tzw. teorii Y, której twórcą jest Douglas McGregor, pracownicy traktują pracę jako czynność naturalną i przy stworzeniu im odpowiednich warunków gotowi są poświęcić się jej bez dodatkowych elementów motywujących, więc czy warto wypłacać premie?

  • Autor:jm
  • 4 sie 2014 8:40
Motywowanie przez premiowanie to strata pieniędzy?
REKLAMA
Powszechnie zakłada się, że największym motywatorem w pracy są pieniądze. Czy aby na pewno? – Premia motywuje do otrzymania premii, a nie do zrobienia czegoś fajnego, nie buduje zaangażowania, nie podnosi wydajności. Premiowanie to nie jest motywowanie – mówi Robert Reinfuss, doradca biznesowy i prezes HRM Consulting.

Czytaj też: Nie tylko pensja motywuje pracownika. Co jeszcze?

Co więcej, doświadczenia  – również firm amerykańskich, które wypromowałay premiowanie – mówią, że stosowanie premii przez dłuższy czas, szczególnie w sytuacjach bardziej złożonych, przynosi negatywny skutek i pogarsza wyniki. Jednym z klientów HRM Consulting była duża polska firma zatrudniająca ok. 2 tys. pracowników, w której był stosowany bardzo agresywny i precyzyjny system premiowy.

– Kiedy przeprowadziłem u nich audyt, okazało się, że z powodu premii w ciągu czterech lat obniżyli wyniki firmy o 40 proc. w stosunku do wzrostu, który powinni byli corocznie robić. Oni co roku negocjowali z pracownikami obniżenie oczekiwań. Bardzo niebezpieczne, ponieważ czteroletni brak wzrostu może w niektórych przypadkach doprowadzić firmę do bankructwa – mówi Reinfuss.

Czytaj też: Aon Hewitt: W wielu firmach premie w ogóle się nie sprawdzają

Dlaczego premie mogą nawet pchnąć firmę do upadku? – Jest kilka przyczyn dla których premie nie działają motywująco. Teorie motywacji w większości są zgodne, że jeżeli motywujemy kogoś pieniędzmi, to ta osoba przestaje interesować się treścią pracy i tym, co robi, a zaczyna się interesować jedynie najprostszym sposobem uzyskania pieniędzy. Czyli – demotywujemy do pracy, ale motywujemy do uzyskania pieniędzy. A przecież nie o to pracodawcom chodzi – mówi Reinfuss.

O tym, że skuteczność systemów premiowych ma wiele do życzenia, świadczą również wyniki badania European Bonus & Sales Compensation Survey 2014 Aon Hewitt, z których wynika, że co druga firma w Europie wątpi w efektywność wdrożonych u siebie systemów premiowych. 42 proc. respondentów badania planuje jeszcze w tym roku zmienić kryteria premiowania, 4 proc. planuje zmniejszyć wysokość premii docelowej, a 8 proc. ją zwiększyć.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Motywowanie przez premiowanie to strata pieniędzy?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.