PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Motywacja, systemy premiowe, zarobki: Pieniądze nie budują zaangażowania?

- Większość ludzi pracuje, by zarabiać. Pieniądze są potrzebne. Jak tlen dla organizmu. Jednak żyjemy jako ludzie nie tylko po to, aby oddychać – mówi Darek Dobrzyniecki, wiceprezes Persona Global Polska.

Motywacja, systemy premiowe, zarobki: Pieniądze nie budują zaangażowania?
Jak podkreśla Robert Reinfuss, kadra menedżerska sądzi, że zarządza stosując systemy premiowe. Nic bardziej mylnego. (Fot. Fotolia)
REKLAMA

Jak wynika z badania "Barometr Pracownika 2015" przeprowadzonego przez IPSOS na zlecenie firmy Edenred, ok. 40 proc. pracowników w Polsce uważa, że ich motywacja do pracy jest coraz mniejsza – to 5-procentowy wzrost tego odsetka w porównaniu z ubiegłorocznymi wynikami badania.

- To są skutki stosowania kija i marchewki na dłuższą metę. Może przez pierwsze 5 czy 10 lat życia zawodowego ludzie to wytrzymują. Oszukują się i zagłuszają wewnętrzny głos, próbując dostosować do starszych kolegów. Skutkiem jednak w dłuższej perspektywie jest najczęściej frustracja, zmęczenie, a niejednokrotnie depresja – komentuje Darek Dobrzyniecki, wiceprezes Persona Global Polska.

Pieniądze nie motywują?

Jak sprawić, by zaangażowanie pracowników wzrosło? Zdaniem Roberta Reinfussa, doradcy biznesowego i prezesa HRM Consulting, sprawy nie załatwią pieniądze. W jego opinii systemy premiowe to rodzaj kontraktu, a nie forma motywacji.

Czytaj też: Co trzeci Polak uważa pracę za interesującą rutynę

- Nazwijmy rzeczy po imieniu. Za pomocą tzw. systemów motywacyjnych pracodawcy chcą uzyskać konkretne efekty – wykonanie określonej pracy. To nie ma nic wspólnego z motywacją. Pracownik nie wypełnia swoich obowiązków z większym zaangażowaniem tylko dlatego, że dostał dodatkowe pieniądze. Jeśli zagrozimy mu, że nałożymy na niego sankcje, wykona pracę w taki sam sposób - ocenia Reinfuss.

Jak podkreśla Reinfuss, kadra menedżerska sądzi, że zarządza stosując systemy premiowe. Nic bardziej mylnego.

- Zamiast zajmować się poprawianiem efektywności i procesów, tworzyć warunki dla motywacji wewnętrznej i organizować pracę w sposób optymalny dla pracowników, menedżerowie stosują ekwiwalent, a więc inżynierię premiową. Są w błędnym przekonaniu, że ta metoda przyniesie korzystne efekty biznesowe – przekonuje Reinfuss.

Również Darek Dobrzyniecki, partner zarządzający, wiceprezes Persona Global Polska, uważa, że premie nigdy nie motywowały pracowników. - Większość ludzi pracuje, by zarabiać. Pieniądze są potrzebne. Jak tlen dla organizmu. Jednak żyjemy jako ludzie nie tylko po to, aby oddychać – podsumowuje.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Motywacja, systemy premiowe, zarobki: Pieniądze nie budują zaangażowania?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Ilona 2016-12-26 12:56:50

    Motywowanie pracowników i budowanie zespołu to nie jest prosta sprawa i myślę, że lepiej takie kwestie polecić jednak specjalistom, ja w swojej firmie zaufałam współpracy z 4hrsolutions i sama na pewno nie osiągnęłabym tak świetnych efektów

  • IMHO 2016-12-15 15:19:29

    O czym my mówimy jeżeli podstawa wynagrodzenia demotywuje to jak groszowe premie mają motywować? Wynagrodzenia w Polsce pozostają daleko w tyle za rynkowymi (UE).

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.