Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod
tym linkiem.
• Benefity pracownicze to dzisiaj oręże w walce o talenty, jak również skuteczne narzędzie w działaniach employer brandingowych.
• Nie dziwi więc fakt, że rośnie liczba środków przeznaczanych co roku na świadczenia pozapłacowe dla pracowników.
• Prywatna opieka medyczna oraz karnety fitness nadal będą popularne wśród pracowników.
• Z kolei work-life balance będzie stopniowo zastępowany przez work-life integration.
Benefity są bardzo istotne dla pokolenia Y. Badanie Nationale-Nederlanden potwierdza, że przede wszystkim młodzi pracownicy są otwarci na takie rozwiązania. Aż 90 proc. milenialsów woli benefity od podwyżki wynagrodzenia. A przypomnijmy, że do 2025 będą oni stanowić 75 proc. wszystkich pracowników. W grupie wiekowej 45-54 lata odsetek zwolenników benefitów również jest wysoki i wynosi 70 proc., a w grupie 55-64 lata - 66 proc.
Jakie trendy będą odgrywać kluczową rolę w motywacji pracowników w 2018 roku? Oto one.
Opieka zdrowotna & wellness
Prywatna opieka medyczna oraz karnety fitness to wciąż najbardziej popularne benefity pracownicze oferowane przez firmy. Wspomniane świadczenia są również wymieniane wśród najbardziej pożądanych przez samych zainteresowanych. Nic dziwnego, że firmy inwestują i będą inwestować w coraz bardziej rozbudowane programy prozdrowotne oraz szeroki wybór oferty wellness.
W ramach dbania o zdrowie i kondycję pracowników, organizacje proponują dzisiaj np. kompleksowe badania monitorujące stan zdrowia, darmowe szczepionki, masaże w miejscu pracy czy wsparcie w rzuceniu palenia. W wielu firmach standardem jest ponadto zachęcanie pracowników do aktywności fizycznej poprzez np. formowanie drużyn pracowniczych i udział w zawodach czy organizowanie tzw. dni zdrowia, mających na celu budowanie świadomości zespołu odnośnie zdrowego trybu życia.
Wygląd biura ma znaczenie
Nie od dziś wiadomo, że warunki pracy mają wpływ na naszą produktywność, dobre samopoczucie oraz motywację. Biorą to sobie do serca zwłaszcza firmy z sektora IT, które inwestują w nowoczesne i ergonomiczne przestrzenie biurowe, uwzględniające dodatkowo takie atrakcje dla pracowników, jak pokoje gier i rozrywki czy też siłownie i strefy wellness.
W kolejnych latach tropem wspomnianych przedsiębiorstw pójdą również inne organizacje. Poza przyjaznym designem i nowoczesnym wyposażeniem liczyć się będą także takie aspekty wystroju biura, jak przestrzenie socjalne i kreatywne czy też strefy ciszy i odpoczynku, służące „podładowaniu baterii” w ciągu dnia. Wszystkie wspomniane atrakcje będą bowiem służyć jako dodatkowa zachęta do złożenia aplikacji w wybranej firmie.
Benefity szyte na miarę
Wielu pracodawców popełnia przy zarządzaniu świadczeniami pozapłacowymi jeden, podstawowy błąd – traktuje swoich podwładnych w sposób uniwersalny, narzucając im pakiet określonych benefitów. W licznych przypadkach otrzymane świadczenia nie spełniają oczekiwań pracowników, jako że nie są one dobrane do ich indywidualnych potrzeb i preferencji. Na szczęście, coraz więcej firm dostrzega potrzebę personalizacji oferty benefitów, dostrzegając rolę, jako odgrywa w budowaniu zaangażowania pracowników umiejętny dobór narzędzi motywacyjnych.
- Rok 2018 przyniesie w tym zakresie rozwój rozwiązań ułatwiających możliwość indywidualnego wyboru benefitów, takich jak rozbudowane systemy kafeteryjne czy vouchery i karty podarunkowe. Rozszerzy się także wachlarz samych benefitów – już teraz na popularności zyskują nietypowe prezenty dla pracowników w postaci np. sportów ekstremalnych takich jak skok ze spadochronem, zagraniczne wycieczki, czy dodatkowe płatne dni urlopu na rekonwalescencję lub z okazji urodzin – mówi Ada Stokowska z firmy Wyjątkowy Prezent, oferującej benefity pracownicze w formie przeżyć.
Praca tak, biuro – niekoniecznie
Przedstawiciele pokolenia Y i Z to osoby, które zwykle nie lubią powtarzalności i schematycznej pracy, polegającej na „odbębnianiu” ośmiu godzin przy biurku w open space, w dodatku w formalnym stroju. Zwłaszcza, że młodzi pracownicy preferują pracę projektową, w której liczy się osiągnięcie celu, a nie liczba przepracowanych godzin w określonym przedziale czasowym. Dlatego tak popularnym świadczeniem, które często staje się kartą przetargową w rywalizacji o najlepszych pracowników, jest możliwość pracy zdalnej oraz elastycznego czasu pracy. Co za tym idzie, nadchodzący rok przyniesie rozwój narzędzi ułatwiających komunikację i pracę projektową w zespole rozproszonym, którego członkowie przebywają często poza biurem bądź są pracownikami zdalnymi.
Work-life integration
Idea work-life balance, polegająca na zapewnieniu przez pracodawcę utrzymania równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym powoli odchodzi do lamusa. Następcą wspomnianej idei, pojawiającym się w firmach wraz z przedstawicielami pokolenia Z jest tzw. work-life integration. Pojęcie to oznacza koniec rozdziału pomiędzy pracą i czasem wolnym – chodzi o to, by robić to co się kocha, praca stanowi pasję oraz integralną część życia prywatnego.
Czytaj też: Work-life blending zastąpi work-life balance?
- Rolą pracodawcy będzie w nadchodzącym roku zapewnienie takich warunków, atmosfery i klimatu, które sprawiają, że praca będzie dla podwładnych przyjemnością, pozwalają na samorealizację i integrację celów prywatnych z zawodowymi. Część pracodawców już teraz podąża w kierunku work-life integration, zapewniając pracownikom, w ramach benefitów, np. możliwość rozwijania zainteresowań, niekoniecznie związanych z codziennymi obowiązkami danej osoby – mówi Ada Stokowska.
Liczy się klimat
Jednym z aspektów work-life integration jest atmosfera panująca w miejscu pracy. Budowanie pozytywnego, przyjaznego i koleżeńskiego klimatu staje się kluczem do zatrzymania najlepszych pracowników. Dlatego też, w 2018 roku firmy będą inwestować nadal w dobry humor oraz budowanie silnych, wzajemnych relacji zatrudnionych osób.
Pracodawcy będą też stawiać na coraz bardziej niebanalną integrację pracowniczą, warsztaty i szkolenia rozwijające kompetencje miękkie czy też zatrudnianie tzw. mood managerów odpowiedzialnych za utrzymanie pracowników w dobrym nastroju, np. poprzez organizowanie - w ramach przełamania rutyny - nietypowych rozrywek i atrakcji dla członków zespołu.
Komunikacja instant
W dobie generacji Y i Z, które w komunikacji cenią sobie partnerską komunikację z przełożonymi oraz bieżącą informację zwrotną, do lamusa odchodzą takie narzędzia, jak badanie satysfakcji pracowników realizowane raz w roku czy miesięczne/kwartalne oceny pracowników.
Czytaj też: Oceny roczne mają jeszcze sens?
Kolejny rok przyniesie przerzucenie siły ciężkości na doskonalenie codziennych relacji z zespołem i komunikację, która zapewni stały feedback na temat wzajemnych potrzeb i oczekiwań. Pozwoli to na bieżąco optymalizować zarządzanie pod kątem skutecznej motywacji pracowników oraz rozwoju ich zaangażowania.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)