PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Monitorowanie pracy zdalnej. Co wolno, a czego nie wolno pracodawcy

Zaufanie do zespołu to podstawa. Nie oznacza to jednak, że efekty pracy zatrudnionych nie powinny być kontrolowane - także na home office. Jak robić to skutecznie?

Monitorowanie pracy zdalnej. Co wolno, a czego nie wolno pracodawcy
Prawo pracy nie narzuca określonego sposobu rozliczania pracowników z efektów pracy zdalnej lub hybrydowej. To domena zarządzania (Fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Rozliczając pracowników z efektów pracy, pracodawcy stosują oprogramowania, w których pracownicy na bieżąco zapisują efekty dzienne czy tygodniowe (np. w postaci raportów) przy zadaniach, w których pracownik ma ustalone skonkretyzowane zadania i terminy ich wykonania.
  • Niektóre firmy monitorują aktywność na służbowym komputerze w pełnym zakresie - od poczty e-mail po analizę nagrań zdalnego pulpitu.
  • Innym przykładem jest odnotowywanie zalogowania i wylogowania się przez pracownika do lub z systemu informatycznego albo SMS-owe zgłoszenie rozpoczęcia, przerwania lub zakończenia pracy.

Prawo pracy nie narzuca określonego sposobu rozliczania pracowników z efektów pracy zdalnej lub hybrydowej. Radca prawny Grzegorz Orłowski zauważa, że jest to domena zarządzania, a nie prawa. Stosowane przez pracodawców rozwiązania zależą od wielu czynników - rodzaju pracy, jej właściwości czy kultury organizacyjnej.

- W modelu zadaniowym pracodawcy nie koncentrują się na monitorowaniu przebiegu pracy. Ustalają pracownikom skonkretyzowane zadania (dzienne, tygodniowe, miesięczne itp.) i okresowo rozliczają z nich (albo na podstawie przesłanych przez pracownika raportów czy dokumentów potwierdzających wykonanie określonych prac) – mówi Grzegorz Orłowski.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Inaczej ta sprawa wygląda w przypadkach, gdy ustalanie z góry na pewien okres skonkretyzowanych zadań jest albo utrudnione albo wręcz niemożliwe. Zadania są powierzane w miarę potrzeb na bieżąco, a pracodawca koncentruje się również na monitorowaniu dyspozycyjności pracownika w ustalonych godzinach pracy, np. przy pracy polegającej na bieżącej obsłudze klientów, interesantów itp. - dodaje.

Kontrola pracowników zdalnych

Wśród najbardziej rozpowszechnionych narzędzi rozliczania pracowników z efektów pracy Grzegorz Orłowski wymienia stosowanie programów, w których pracownicy na bieżąco zapisują efekty dzienne czy tygodniowe (np. w postaci raportów) przy zadaniach, w których pracownik ma ustalone skonkretyzowane zadania i terminy ich wykonania. Innym przykładem jest odnotowywanie zalogowania i wylogowania się przez pracownika do lub z systemu informatycznego albo SMS-owe zgłoszenie rozpoczęcia, przerwania lub zakończenia pracy. Zdarza się też, że pracodawcy monitorują aktywności w systemach informatycznych w celu ustalenia, czy pracownicy faktycznie wykonują pracę.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Monitorowanie pracy zdalnej. Co wolno, a czego nie wolno pracodawcy

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Vvb 2021-12-10 11:19:19

    Niektórzy ludzie to jednak idioci. Co tu sprawdzać? Szkoła podstawowa? Liczy się efekt. Zrobione albo nie!

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.