Młodzi w pracy. Jak nimi zarządzać i nie zwariować?

Nie wystarczy być szefem, żeby być dla nich autorytetem. W pracy oczekują relacji partnerskich, dobrej atmosfery i możliwości rozwoju. Zarządzanie pokoleniem nazywanym Y, millenium i Work-Life-Balance to wyzwanie dla obecnych przywódców. Jak mu podołać?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Młodzi w pracy. Jak nimi zarządzać i nie zwariować?

PODZIEL SIĘ


Autor: Jolanta Miśków

17 gru 2013 6:00


Najlepiej zacząć od diagnozy - nie można przecież całego młodego pokolenia mierzyć jedną miarą. Według Adama Dębowskiego, psychologa biznesu i coacha z Instytutu Liderów Zmian, młode pokolenie należy rozdzielać na dwie grupy.

- Jedną z nich stanowią młodzi, ambitni, nastawieni na szybki rozwój, osiągnięcia, chętni do nauki ludzie. Dla nich motywacją będzie dostarczenie im możliwości rozwoju w firmie. Wówczas pracodawca powinien być dla nich autorytetem, nauczycielem, mentorem, kimś, od kogo można się dużo nauczyć, ale również kimś, kto stwarza pole do rozmów, dyskusji. W ich wypadku drzwi do gabinetu szefa powinny być nieustannie otwarte - mówi Adam Dębowski.

Jest jednak również hedonistyczna grupa młodych. To są osoby, które jak najszybciej chcą osiągnąć efekt, a niekoniecznie są skore, żeby inwestować w siebie, w swój rozwój. - Nie chcą pracować tak ciężko jak ich rodzice, bo z pracy chcą czerpać przyjemność - wyjaśnia Dębowski.

Nie oznacza to jednak, że w hedonistycznej grupie młodych nie znajdziemy cennych pracowników, ponieważ i wśród nich można dostrzec prawdziwe talenty. Jak nimi kierować?

- Utalentowanych pracowników z tej grupy faktycznie nie warto naciskać, wprowadzać rygoru, lecz dawać więcej luzu. Takie osoby - im więcej przyjemności czerpią z pracy, czyli np. odpoczywają w pokojach relaksacyjnych, mają nienormowany czas pracy, który mogą zagospodarować według własnego uznania - kiedy już zajmują się pracą, naprawdę wykazują swój talent - wyjaśnia Dębowski.

Jak wynika z raportu „Dwa światy. Kompetencje przyszłości 2014", opracowanego przez Stowarzyszenie ABK i Instytut Liderów Zmian, profil idealnego pracodawcy wyłania się z charakterystyki pokolenia WLB. Jak go osiągnąć?

Szef autorytetem? Musi sobie na to zapracować

Budowanie pozycji tylko na autorytecie formalnym, wynikającym z zajmowanego stanowiska, nie sprawdzi się w wypadku młodych ludzi.

- Menedżer musi sobie zapracować na to, jak jest postrzegany przez współpracowników swoimi umiejętnościami, wiedzą i doświadczeniem. Bycie przywódcą czy liderem jest dziś raczej wyzwaniem niż przywilejem - zauważa Magdalena Pancewicz, specjalista ds. employer brandingu z firmy HRK.

Ważne, by lider z jednej strony budował otwarte relacje z pracownikami, traktował ich indywidualnie, dbał o ich rozwój, a z drugiej - umiejętnie stawiał granice, zarządzał i budował zintegrowany zespół.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.