- Młodzi Polacy mają bardzo dobrą opinię o prowadzeniu własnego biznesu. Aż 81,6 proc. ankietowanym między 15. a 29. rokiem życia przedsiębiorczość kojarzy się pozytywnie, a aż 39,6 proc. z nich potrafi wyobrazić sobie siebie jako przyszłego właściciela firmy – wynika ze Światowego Raportu Amway o Przedsiębiorczości AGER.
- Ludzie młodzi „nasiąkają duchem przedsiębiorczości” w rodzinie i środowisku – nierzadko rodzice lub znajomi prowadzą własne firmy, dlatego wyobrażenie o podjęciu działalności gospodarczej przychodzi im łatwiej – mówi prof. Anna Kosieradzka, prodziekan Wydziału Zarządzania Politechniki Warszawskiej.
- Ponadto – zwraca uwagę profesor - ludzie młodzi już w szkole uczeni są zachowań proprzedsiębiorczych. Nauczyciele są kształceni w kierunku pobudzania dzieci i młodzieży do przedsiębiorczości, a zajęcia kształtujące te umiejętności są prowadzone już w szkole podstawowej, gdzie wprowadza się elementy np. pracy zespołowej, realizacji projektów - dodaje.
Jednak mimo przekonania, że posiadają wystarczające środki i umiejętności do rozpoczęcia działalności gospodarczej (40,3 proc.) młodzi obawiają się, że ich inicjatywa mogłaby zakończyć się fiaskiem (73,4 proc.).
Najbardziej powszechny jest lęk przed bankructwem (36,1 proc.), kryzysem gospodarczym (27,8 proc.), bezrobociem (23,1 proc.) i konsekwencjami prawnymi (15,1 proc.). Ale młodzi obawiają się także rozczarowania i utraty wiary we własne możliwości (19,8 proc.), a także brania odpowiedzialności ponad własne siły (17,9 proc.) – wynika z raportu. Przepytywani mieli możliwość więcej niż jednego wskazania.
Młodzi chcą niezależności
Młodzi Polacy chcą być samodzielni, a na otwarcie własnego biznesu zdecydowaliby się głównie dlatego, by zachować niezależność od pracodawcy i być sobie samemu szefem (54,4 proc.), a także by rozwijać się i wrażać własne pomysły (43,6 proc.).
Jak czytamy w raporcie, własny biznes to także dla niektórych przede wszystkim źródło dochodów (41,1 proc.), możliwość lepszego łączenia pracy z życiem rodzinnym i wypoczynkiem (26 proc.), a także alternatywa dla bezrobocia bądź szansa na powrót na rynek pracy (21,6 proc.).
Powody zakładania własnej firmy przez młodych (Źródło: Raport Amway)
Badanie AGER, przeprowadzone po raz szósty pokazuje, że entuzjastyczne podejście dla przedsiębiorczości spada wraz z wiekiem. W przypadku respondentów w wieku od 15 do 29 lat jest to 81,6 proc., u osób w wieku 30-59 jest to 73,9 proc., a u ankietowanych w wieku powyżej 60 lat - 56,3 proc.
- Młodzi ludzie nie mają negatywnych doświadczeń, cechuje ich też większa skłonność do ryzyka. Nie mają świadomości trudności prowadzenia własnej firmy, złożoności przepisów, brania odpowiedzialności za siebie i innych, zwłaszcza w większych firmach – za zatrudnionych pracowników – mówi prof. Kosieradzka. - Inaczej natomiast jest u osób starszych, które zetknęły się z przedsiębiorczością już jako ludzie dojrzali - dodaje.
Młodzi Polacy postrzegają przedsiębiorcę jako kogoś, kto potrafi cieszyć się życiem, chce się uczyć, zarządzać i wywierać wpływ na innych, lubi przygody i podejmowanie ryzyka.
Ze Światowego Raportu Amway o Przedsiębiorczości wynika, że pozytywne podejście do przedsiębiorczości ma 71,4 proc. respondentów z Polski; nieco mniej niż na świecie (75 proc.) i w Europie (72 proc.). Najbardziej pozytywnie własny biznes postrzegają Szwedzi (96 proc.), Norwegowie (94 proc.) oraz Estończycy (po 91 proc.). Podobne wskaźniki – jak w Polsce - zanotowano w Rosji (71 proc.), Hiszpanii (69 proc.), we Włoszech i w Belgii (73 proc.).
Największą rezerwę do przedsiębiorczości mają Bułgarzy i Rumuni (po 54 proc. respondentów). Niemal co czwarty ankietowany w Polsce wyobraża sobie założenie własnego biznesu (38 proc.). Jest to nieco mniej niż na świecie (43 proc.) i dokładnie tyle ile w Europie (38 proc.).
*Światowy Raport Amway na Temat Przedsiębiorczości powstał na bazie badań, przeprowadzonych przez Instytut GFK Group w 44 krajach na całym świecie, na reprezentatywnej dla danego kraju grupie respondentów, łącznie 49 775 respondentów (25 814 kobiet i 23 962 mężczyzn) w wieku od 14 lat. Badania zostały przeprowadzone od maja do sierpnia 2015 metodą głównie wywiadów osobistych oraz niekiedy za pomocą wywiadów telefonicznych. Badania zostały rozszerzone w stosunku do ub. roku o 6 nowych krajów.
Wszystkie kraje, w których zostały przeprowadzone badania: Austria, Australia, Belgia, Brazylia, Chiny, Chorwacja, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Indie, Irlandia, Japonia, Kanada, Kolumbia, Korea, Litwa, Meksyk, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rosja, RPA, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, Ukraina, USA, Węgry, Wielka Brytania, Włochy. W Chinach, Kolumbii, Indiach, Meksyku i RPA badanie zrealizowano na próbie miejskiej.
KOMENTARZE (0)