PARTNERZY PORTALU

Granica między kontrolą a dobrym zarządzaniem jest cienka. Mikrozarządzanie to problem

  • Gabriel Paździor
    GP
  • 13 lis 2018 20:00

Niebezpieczeństwo nadmiernej kontroli może prowadzić do demotywowania pracowników. Wyliczamy błędy mikrozarządzania.

Granica między kontrolą a dobrym zarządzaniem jest cienka. Mikrozarządzanie to problem
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 23 września 2022
REKLAMA
  • Pod tym pojęciem kryje się głęboka ingerencja osób zarządzających w podział obowiązków. W skrajnej wersji uderza to w kompetencje członków zespołu.
  • "HR in Asia" wylicza, że mikrozarządzanie może nadwerężać zaufanie w zespole, ograniczać samorozwój, a nawet świadczyć o brakach w zakresie inteligencji emocjonalnej.
  • Jednym z głównych powodów, które mogą powodować, że lider czy zarządzający sięgają po mikrozarządzanie, bywa nadmierna wiara we własne doświadczenie. Warto z tym walczyć odpowiednim delegowaniem zadań.

Kluczową rolę w każdym zespole pełni lider. Do jego zadań należy takie zarządzanie pracą podwładnych, by była ona jak najbardziej produktywna, a jednocześnie, by pracownicy poprzez wykonywane zadania podnosili swoje kompetencje. Kiedy menedżer angażuje się w każdy najdrobniejszy szczegół, to pracownicy czują się zdemotywowani i pozbawieni poczucia wartości, a równowaga w pracy zostaje zachwiana.

- Dobrze funkcjonujący zespół to taki, w którym każdy rozumie rolę, jaką pełni i odpowiada za swoją część obowiązków. Rolą lidera jest koordynowanie pracy zespołu, czuwanie nad całością procesów, ale też umiejętna współpraca z poszczególnymi osobami tak, by czuły się docenione i usatysfakcjonowane - mówi Jakub Kurzaj z firmy Wyjątkowy Prezent.

Ciemne strony mikrozarządzania

Mikrozarządzanie nie jest niczym pożądanym w pracy jakiegokolwiek zespołu. Nie jest zależne ani od rodzaju organizacji, ani charakteru branży, ani nawet różnic kulturowych. „HR in Asia” wymienia kilka wad tego typu podejścia w zarządzaniu, które pokazują, że zagadnienie jest uniwersalne.

Czytaj też: HR w Polsce przeżywa kryzys

Według przywołanego portalu branżowego mikrozarządzanie:

  • Prowadzi do ogólnego spadku poziomu zaufania.
    Niektórzy liderzy uważają, że mikrozarządzanie pozwala zbliżyć się do pracowników i zdobywać ich zaufanie. W rzeczywistości jest wręcz przeciwnie. Nieustanne poprawianie najdrobniejszych szczegółów sprawia, że lider jawi się bardziej jak autorytarny szef niż dobry manager. Utrata zaufania często prowadzi natomiast do utraty pracowników.
  • Ogranicza przestrzeń dla samorozwoju.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Granica między kontrolą a dobrym zarządzaniem jest cienka. Mikrozarządzanie to problem

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA