Meta-klaster pomoże polskim firmom w dotarciu na azjatycki i bliskowschodnie rynki

Wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw w rozwoju eksportu to główny cel działalności klastra LODZistic, który w środę - w ramach projektu FoodNet - zorganizował w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej szkolenie dla branży logistycznej i spożywczej.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Meta-klaster pomoże polskim firmom w dotarciu na azjatycki i bliskowschodnie rynki

  • LODZistics, wraz z czterema partnerami europejskimi - klastrami z Belgii, Hiszpanii, Łotwy i Rumunii, realizuje projekt FoodNet, którego celem jest stworzenie międzynarodowej sieci współpracy - meta-klastra - wspierającej małe firmy w działaniach eksportowych na tzw. rynki trzecie, czyli leżące poza Europą.
  • W ramach meta-klastra opracowany został program szkoleniowy, skierowany do producentów i eksporterów żywności, dostawców usług logistycznych oraz przedstawicieli klastrów rolno-spożywczych, stowarzyszeń i grup producenckich.

- W ramach projektu międzynarodowego z programu badawczego Horyzont 2020 tworzymy duży meta-klaster związany z branżą logistyczną i spożywczą. Klaster Logistyczny Polski Centralnej LODZisitic zrzesza 21 podmiotów - obok przedsiębiorstw są to także jednostki naukowe i centra badawczo rozwojowe - podkreśliła prezes zarządu klastra Małgorzata Walczak-Gomuła.

Jak dodała, dzięki badaniom, prowadzonym przez pracowników Uniwersytetu Łódzkiego oraz ASM Centrum Badań i Analiz Rynku wiadomo, że łódzcy eksporterzy zainteresowani są dotarciem do klientów w Chinach, innych krajach azjatyckich, w Stanach Zjednoczonych i na Bliskim Wschodzie.

Zdaniem dr hab. Jarosława Ropęgi z Katedry Logistyki Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, który w środę prowadził część szkolenia poświęconą Chinom, polskie małe i średnie przedsiębiorstwa nie są w stanie samodzielnie pokonać ograniczeń związanych z wejściem na ten azjatycki rynek; pomocne mogą być dla nich właśnie rozwiązania typu klaster i inne formy zrzeszania się.

- Rynek chiński bywa bardzo obiecującym źródłem dochodów dla MŚP, jednak na obecnym poziomie dynamiki zmian w chińskich przepisach, niepewności i wpływu systemu politycznego, który przekłada się na rozwój gospodarczy, także dość ryzykownym - ocenił Ropęga.

W jego opinii jedno z nie zawsze uświadamianych zagrożeń, związanych z wejściem na chiński rynek, dotyczy utraty własności intelektualnej i przemysłowej.

- Po wejściu na rynek chiński możemy utracić znak, pod którym byliśmy rozpoznawani, nie znając obowiązujących w Chinach podstaw formalno-prawnych. Trzeba wiedzieć, jak go zastrzec i jakie działania podjąć w ramach obowiązującej tam zasady +kto pierwszy, ten lepszy+. Nasi przedsiębiorcy nie są przygotowani do tego typu sytuacji, zakładają, że swoje działania będą mogli kopiować z rynku europejskiego. Aby im pomóc warto wprowadzić system wsparcia typu klaster - zaznaczył Ropęga.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.