PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu

Meta-klaster pomoże polskim firmom w dotarciu na azjatycki i bliskowschodnie rynki

  • Autor: PAP/AH
  • 5 cze 2019 17:55

Wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw w rozwoju eksportu to główny cel działalności klastra LODZistic, który w środę - w ramach projektu FoodNet - zorganizował w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej szkolenie dla branży logistycznej i spożywczej.

Meta-klaster pomoże polskim firmom w dotarciu na azjatycki i bliskowschodnie rynki
Adobe Stock
REKLAMA
  • LODZistics, wraz z czterema partnerami europejskimi - klastrami z Belgii, Hiszpanii, Łotwy i Rumunii, realizuje projekt FoodNet, którego celem jest stworzenie międzynarodowej sieci współpracy - meta-klastra - wspierającej małe firmy w działaniach eksportowych na tzw. rynki trzecie, czyli leżące poza Europą.
  • W ramach meta-klastra opracowany został program szkoleniowy, skierowany do producentów i eksporterów żywności, dostawców usług logistycznych oraz przedstawicieli klastrów rolno-spożywczych, stowarzyszeń i grup producenckich.

- W ramach projektu międzynarodowego z programu badawczego Horyzont 2020 tworzymy duży meta-klaster związany z branżą logistyczną i spożywczą. Klaster Logistyczny Polski Centralnej LODZisitic zrzesza 21 podmiotów - obok przedsiębiorstw są to także jednostki naukowe i centra badawczo rozwojowe - podkreśliła prezes zarządu klastra Małgorzata Walczak-Gomuła.

Jak dodała, dzięki badaniom, prowadzonym przez pracowników Uniwersytetu Łódzkiego oraz ASM Centrum Badań i Analiz Rynku wiadomo, że łódzcy eksporterzy zainteresowani są dotarciem do klientów w Chinach, innych krajach azjatyckich, w Stanach Zjednoczonych i na Bliskim Wschodzie.

Zdaniem dr hab. Jarosława Ropęgi z Katedry Logistyki Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, który w środę prowadził część szkolenia poświęconą Chinom, polskie małe i średnie przedsiębiorstwa nie są w stanie samodzielnie pokonać ograniczeń związanych z wejściem na ten azjatycki rynek; pomocne mogą być dla nich właśnie rozwiązania typu klaster i inne formy zrzeszania się.

- Rynek chiński bywa bardzo obiecującym źródłem dochodów dla MŚP, jednak na obecnym poziomie dynamiki zmian w chińskich przepisach, niepewności i wpływu systemu politycznego, który przekłada się na rozwój gospodarczy, także dość ryzykownym - ocenił Ropęga.

W jego opinii jedno z nie zawsze uświadamianych zagrożeń, związanych z wejściem na chiński rynek, dotyczy utraty własności intelektualnej i przemysłowej.

- Po wejściu na rynek chiński możemy utracić znak, pod którym byliśmy rozpoznawani, nie znając obowiązujących w Chinach podstaw formalno-prawnych. Trzeba wiedzieć, jak go zastrzec i jakie działania podjąć w ramach obowiązującej tam zasady +kto pierwszy, ten lepszy+. Nasi przedsiębiorcy nie są przygotowani do tego typu sytuacji, zakładają, że swoje działania będą mogli kopiować z rynku europejskiego. Aby im pomóc warto wprowadzić system wsparcia typu klaster - zaznaczył Ropęga.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Meta-klaster pomoże polskim firmom w dotarciu na azjatycki i bliskowschodnie rynki

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA
  • PARTNER SERWISU partner portalu

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA