PARTNER PORTALU partner portalu

Mentor czy mistrz – kogo bardziej potrzebują współcześni pracownicy?

W środowisku zawodowym relacje, w których pracownik z mniejszym doświadczeniem, uczy się od tego z dłuższym stażem i większą wiedzą, znane są od wieków. W wielu zawodach młody adept nie mógł rozpocząć własnej praktyki, dopóki nie ukończył terminowania – odpowiedniego stażu pod okiem mistrza. Przekazywanie praktycznej wiedzy przez osobę będącą wyżej w hierarchii, pracującą w danym obszarze dłużej, nadal obecne jest w wielu zawodach technicznych oraz w przypadku prac fizycznych. W dużych firmach i korporacjach, w ostatnich dziesięcioleciach, takie tradycyjne podejście do przekazywania wiedzy nieco się rozmyło i zaczęło zanikać. Sytuacja na rynku pracy, jak i rosnące oczekiwania pracowników względem firm wymuszają jednak na firmach powrót do mentoringu, a na liderach i menedżerach – faktyczne wspieranie pracowników.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Mentor czy mistrz – kogo bardziej potrzebują współcześni pracownicy?

  • Coraz więcej badań rynkowych wskazuje, że dla pracowników niejednokrotnie ważniejsze, niż wysoka pensja, są faktyczne możliwości rozwoju i zdobywania nowych kompetencji.
  • Niezależnie od stopnia zaawansowania czy długości stażu pracy i bogactwa doświadczenia, na różnych etapach pracy każdy czasami potrzebuje wsparcia.
  • Mimo iż założeniem relacji mentorskiej i mistrzowskiej jest wspieranie w rozwoju kariery podopiecznego, różnice między tymi dwoma formami są zasadnicze – zarówno w sposobie nawiązywania i budowania relacji, poziomu zaangażowania obu stron, jak i efektów, które może ona przynieść.

W wielu firmach i instytucjach odpowiednikiem terminowania u mistrza jest odbycie stażu. Ta forma wdrożenia się do wykonywania zawodu kilkanaście lat temu zyskała jednak złą sławę. Dużo większe, niż obecnie bezrobocie, stosunkowo niska świadomość własnych praw pracowniczych wśród młodych osób, oraz duża presja na szybkie zrobienie kariery i odłożenie własnych oczekiwań i aspiracji na bok sprawiały, że wiele firm traktowało stażystów jak tanią siłę roboczą, osoby do załatwiania tych zadań, których nikt inny nie chce się podjąć – żmudnych, nudnych, prostych, niewnoszących de facto wiele do prawdziwego przygotowania do zawodu.

Barbara Dutka (fot. Grupa Nowe Motywacje) Barbara Dutka (fot. Grupa Nowe Motywacje)

Wraz z szybkim rozwojem nowych technologii i social mediów, coraz więcej tego typu patologicznych sytuacji zaczęło wychodzić na światło dzienne, a do młodych osób zaczęło docierać, że sytuacja, w której niczego wartościowego z punktu widzenia zawodu w trakcie stażu się nie uczą, jest co najmniej niewłaściwa.

W tym samym czasie również do przedstawicieli firm dotarło, że tego typu praktyki bardzo szkodzą ich wizerunkowi i całej organizacji. Jednak ostatnie lata wymuszają na osobach zajmujących się rozwojem talentów wdrażanie w firmach mentoringu również z innych powodów. Coraz więcej badań rynkowych wskazuje, że dla pracowników niejednokrotnie ważniejsze, niż wysoka pensja, są faktyczne możliwości rozwoju i zdobywania nowych kompetencji. Szczególnie przedstawiciele pokolenia Millenialsów chcą wiedzieć, że firma ich ceni i inwestuje w ich rozwój. Przemyślane, odpowiednio wdrożone programy przekazywania wiedzy – programy mentorskie, czy też spontanicznie tworzące się relacje, typu pracownik – mistrz, mające na celu rozwój kariery zawodowej, mogą również być odpowiedzią na pojawiającą się w wielu firmach lukę kompetencyjną.

Mentor czy Mistrz?

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Zeghar 2019-08-23 21:01:04

Proszę przechodzić dalej, to tylko 2145 próba wypromowania mentoringu i coachingu....

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.