Marnotrawstwo czasu pracy można eliminować, mówi Robert Reinfuss

- Zgodnie z badaniem, które przeprowadziliśmy wśród menedżerów, niepotrzebne i bezcelowe zadania pochłaniają ok. 30 proc. czasu załogi. Skala marnotrawstwa bardzo różni się w zależności od firmy i rodzaju stanowiska. W literaturze fachowej spotykamy się z ocenami, że nawet 80 proc. zadań może być nierentownych w rentownej firmie - mówi Robert Reinfuss, doradca biznesowy.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Marnotrawstwo czasu pracy można eliminować, mówi Robert Reinfuss

  • Dzięki pomiarom rentowności pracy (jej kosztów i efektu) wiemy, czy to, co robią pracownicy ma sens i czy firma na ich pracy zarabia.
  • Jak zaznacza Robert Reinfuss, pomiar rentowności pracy to technika trochę w duchu zarządzania turkusowego.
  • Jeśli udostępnimy pracownikom informację o przydatności ich pracy i pozwolimy współuczestniczyć w procesie poprawy efektywności, to będzie to ważna zmiana w kulturze zarządzania.

Czym jest rentowność pracy i dlaczego jej pomiar jest ważny dla biznesu?

Robert Reinfuss, doradca biznesowy: - Rentowność pracy jest jedną z najważniejszych miar w biznesie. Rentowna jest praca, której efekty są więcej warte niż koszty, które ponosimy, by tę pracę wykonać. Dzięki pomiarom rentowności wiemy, czy to, co robią pracownicy ma sens i czy firma na ich pracy zarabia. Korzysta na tym zarówno właściciel, jak i pracownicy.

W jaki sposób można sprawdzić, czy praca wykonywana przez pracowników jest rentowna?

- Na rynku istnieje sporo metod, które pozwalają szacować rentowność pracy. Problem w tym, że dotychczas stosowane metody były pracochłonne, a co za tym idzie – kosztowne. Analizy trwały bardzo długo, więc firmy otrzymywały raporty z półrocznym opóźnieniem. W tej chwili pojawiają się nowoczesne metody oparte na analizie zapotrzebowania i powszechnym dostępie do komunikatorów. Za pomocą aplikacji sprawdzane są potrzeby klientów zewnętrznych i wewnętrznych. Dzięki temu na bieżąco wiemy, które zadania są potrzebne i w jakim stopniu.

Firmy posiadają strategie biznesowe i wytyczają swoje cele. Czy menedżerowie i pracownicy nie są w stanie sami określić, które działania przynoszą zyski?

- Wbrew pozorom, intuicyjne ustalenie, które czynności są rentowne, jest bardzo trudne. Zazwyczaj pracownicy nie widzą relacji między wykonywanymi obowiązkami, a wynikiem firmy. Nie widzi ich też zarząd. Przykładowo, pracownik przygotowuje raport, bo został o to poproszony, ale nie wie, czy przekłada się to na zyski.

Często w ogóle nie wie, czy ten raport jest komukolwiek potrzebny. Inna osoba wkłada wiele pracy i zaangażowania w przygotowanie produktu, nie znając oczekiwań klientów. Może się okazać, że klientom wystarcza niższa jakość i nie warto poświęcać tyle czasu na jego tworzenie. W efekcie produkt jest sprzedawany za kwotę poniżej kosztów jego wytworzenia.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

2 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

beta 2018-11-09 15:42:38

tyle że to nie tylko teoria. Dobre prktyki, kttóre mozna i warto wdrażać. Pytanie, czy mentalność polskich szefów na to pozwala...

Waldek 2018-11-09 09:08:25

Teoria i mądrości za biurka są inne niż praktyka.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.