Pandemia i wojna w Ukrainie postawiły studentów i absolwentów w obliczu wyzwań, z jakimi nie musiały się mierzyć poprzednie pokolenia. Zmieniły styl pracy, wpłynęły na rynek i szanse zawodowe młodych ludzi. Studenci i absolwenci dziś muszą (i próbują) odnaleźć się w zmiennym i nieprzewidywalnym świecie oraz rozpocząć karierę na swoich warunkach.
- Absolwenci wskazują na potrzebę elastycznego podejścia do pracy i tego, żeby wykonywane przez nich obowiązki miały sens. To cenna wskazówka dla pracodawców, która pozwoli im rozważyć, czy stosowany przez nich model zatrudnienia wymaga dostosowania do współczesnych trendów poszukiwanych przez pracowników. Możliwości jest znacznie więcej - B2B, zadaniowy czas pracy, praca w modelu hybrydowym, elastyczne modele benefitowe czy krótszy tydzień pracy. To ważne, ponieważ na przestrzeni ostatnich lat widzimy jak zmieniają się priorytety młodego pokolenia Polaków wchodzących na rynek pracy, jak rośnie znacznie wysokich zarobków czy elastycznych godzin pracy, a jak maleje znaczenie zdobywania doświadczenia zawodowego czy stabilność zawodowa” - wyjaśnia Katarzyna Komorowska, partnerka PwC Polska z zespołu people & organization.
PwC Polska, Well.hr i Absolvent Consulting “Młodzi Polacy na rynku pracy” po raz trzeci przebadali najmłodszych pracowników, by sprawdzić, jakie szanse i zagrożenia widzi wchodzące na rynek pracy pokolenie Polaków.
Pytani o wpływ wojny w Ukrainie najmłodsi pracownicy nie są zgodni co do wpływu działań wojennych na ich szanse na rynku pracy. 37 proc. uważa, że wojna ma wpływ na ich sytuację, niemal tyle samo sądzi, że nie. 27 proc. studentów nie ma w tej sprawie zdania. Brak wpływu wojny na swoją sytuację na rynku pracy częściej deklarują absolwenci oraz studenci, którzy już podjęli zatrudnienie.
Po raz pierwszy od 3 lat młodzi ludzie optymistycznie patrzą w przyszłość - 64,2 proc. z nich uważa, że w porównaniu z rokiem ubiegłym ich szanse na rynku pracy poprawiły się. Na takie postrzeganie sytuacji rynkowej ma prawdopodobnie wpływ ożywienie ekonomiczne po czasie pandemii COVID-19 oraz duża liczba ofert adresowanych do studentów i absolwentów.
17 proc. młodych ocenia, że ich szanse na rynku pracy uległy pogorszeniu, natomiast 18,7 proc. - że są takie same jak przed rokiem. Dla porównania w 2021 roku prawie połowa badanych (48,7 proc.) oceniła, że w związku z pandemią ich możliwości na rynku pracy zmieniły się na gorsze. Pozytywnie swoje szanse na rynku pracy oceniają zwłaszcza respondenci, którzy już podjęli pracę.
- Pandemia nauczyła młodych, że mogą uczyć się i pracować z dowolnego miejsca, co więcej, są przekonani, że możliwość wyboru miejsca i czasu pracy ma pozytywny wpływ na ich produktywność. Z zainteresowaniem śledzą informacje o wdrażanych pilotażowo w Polsce i zagranicą nowych rozwiązaniach, takich jak krótszy tydzień pracy czy dodatkowe dni wolne od pracy. Uważają, że pozytywnie wyróżniają one pracodawców - komentuje Magdalena Pancewicz, współzałożycielka Well.hr, strateg wellbeingu i komunikacji.
Jednocześnie młodzi ludzie przywiązują coraz większą wagę do wellbeingu społecznego.
- W kolejnych edycjach badania coraz ważniejsze są dla nich dobre relacje z kolegami w pracy oraz wspierający szef, najlepiej taki, który potrafi pogodzić role autorytetu i kolegi. Na rynku pracy o młode talenty najłatwiej będzie konkurować pracodawcom, którzy zapewnią młodym poczucie wolności, a jednocześnie stworzą im środowisko pracy sprzyjające budowaniu dobrych relacji - dodaje Pancewicz.
Zobacz: Młodzi jasno precyzują oczekiwania. Nie chcą utknąć w pracy, której nie lubią
Elastyczność i praca zdalna pożądanym benefitem
Elastyczne godziny pracy i możliwość pracy zdalnej to obowiązkowy benefit dla odpowiednio 37,2 proc. i 41,5 proc. badanych. Dostęp do szkoleń - ważny jest dla 37,2 proc. badanych. Wśród najważniejszych benefitów są także ubezpieczenie zdrowotne (27,1 proc.), oraz prywatna opieka medyczna (32,8 proc.).
Dodatkowe dni płatnego urlopu oraz krótszy tydzień pracy to ważne świadczenia dla odpowiednio 10,8 proc. i 9,5 proc. badanych. Pracodawca może się dodatkowo wyróżnić krótszym tygodniem pracy, na co wskazuje 31,1 proc. przebadanych. Dla 22,7 proc. ważne są dodatkowe dni płatnego urlopu, a zdaniem 18,7 proc. respondentów pracodawca zwróciłby ich uwagę tym, że rozwija pasje pracowników.
- Ze słownika zespołów HR i EB, kadr i administracji wykreślmy frazes “konkurencyjne wynagrodzenie”. Płaca wyższa niż średnia rynkowa, tak samo jak pensja równa średniej rynkowej bez wskazania konkretnej kwoty lub widełek płacowych jest bajką, w którą nie uwierzy żadne młode pokolenie. Pieniądze dla generacji Z nie są i nigdy nie będą tematem tabu. Często narusza to strefę komfortu pracodawców w relacji organizacja-kandydat. Niesłusznie – zauważa Krzysztof Ciok z Absolvent Consulting.
Jak dodaje, pracodawcy powinni szczegółowo przyglądać się raportom pokazującym oczekiwania młodego pokolenia.
- Wykorzystajmy raport i nowe wnioski do projektowania pełnej zrozumienia komunikacji, w której przyszłe talenty traktujemy jak prawdziwych partnerów. Odświeżmy styl opowiadania. Róbmy to kalorycznie. Pozwólmy zrozumieć proces, bo codziennie tworzymy najlepsze możliwe miejsce pracy. Zaprośmy do jego współtworzenia! Świętujemy każde “done” na liście “to do”. Taki jest aktualny wzór na skuteczny dialog z młodymi uczestnikami rynku pracy w świecie zmieniających się rzeczywistości” – dodaje Ciok.
Zobacz: Polski rynek pracy w liczbach. Młodzi i kobiety mają najgorzej
Sukces zawodowy to dla 24,9 proc. badanych praca, która jest pasją. Dla 15,8 proc. młodych osób to poczucie sensu pracy. O sukcesie świadczą także wysokie zarobki (21,7 proc.). Sukces to także łączenie pracy z podróżowaniem (9,6 proc.), stanowisko eksperta (8,2 proc.), czy prowadzenie własnej firmy (7,6 proc.). Zdaniem młodych Polaków na rynku pracy najbardziej cenione będą w przyszłości: otwartość i szybka adaptacja do zmian, łączenie różnych umiejętności, szybkie uczenie się oraz umiejętności z obszaru IT. Wskazania dotyczące najważniejszych na rynku pracy kompetencji nie zmieniły się prawie wcale od 2021 roku.
KOMENTARZE (1)