- W 2022 r. pracodawcy, którzy mają już doświadczenie w organizacji zarówno pracy stacjonarnej, jak i w pełni zdalnej czy hybrydowej, będą szukać nowych sposobów na stałe monitorowanie rozproszonego grona pracowników i lepsze zrozumienie ich potrzeb.
- Pracodawcy będą musieli skupić się na swoich podwładnych i znaleźć sposoby na ich lepszą integrację, która poprawi wzrost zaangażowania.
- Ponadto pracownicy będą szukać nowych możliwości wykorzystania swoich umiejętności i mocnych stron – pracodawcy muszą dostosować się do tego trendu.
W 2021 roku przyspieszyła transformacja rynku pracy, napędzana zmianami wywołanymi przez pandemię i napięciami związanymi z rekordowymi niedoborami w strukturach firm oraz zmieniającymi się priorytetami pracowników.
Z danych Instytutu Badawczego ADP wynika, że pandemia COVID-19 wywarła negatywny wpływ na 64 proc. globalnego rynku pracy - 28 proc. uwzględnionych w badaniu pracowników zostało zwolnionych lub tymczasowo zwolnionych, a 23 proc. z nich obniżono wynagrodzenie.
- Świat pracy jest w ciągłym ruchu - mówi Don Weinstein, wiceprezes ds. globalnego produktu i technologii w ADP. - Potrzeby pracowników zmieniają się wraz z rozwojem technologii, czego rezultatem jest ogólna transformacja pojęcia pracy. Aby wspierać pracowników, pracodawcy zakorzeniają proces decyzyjny w danych i wykorzystują swoje spostrzeżenia do lepszego zrozumienia potrzeb pracowników oraz podnoszenia ich produktywności. Pogłębiona analiza sprzyja silniejszemu poczuciu więzi i toruje drogę do szybszego wzrostu, a także wdrażania innowacji - dodaje.
Zmiany na rynku pracy wpłynęły na wyzwania, z którymi mierzą się i będą musieli nadal mierzyć się w 2022 roku pracodawcy.
Jak wynika z badania ADP Research Institute „People at Work: A Global Workforce View”, w ciągu ostatniego roku pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na rozlokowanie pracowników (Fot. Shutterstock)
Monitorowanie pracowników
W 2022 r. pracodawcy, którzy mają już doświadczenie w organizacji zarówno pracy stacjonarnej, jak i w pełni zdalnej czy hybrydowej, będą szukać nowych sposobów na stałe monitorowanie rozproszonego grona pracowników i lepsze zrozumienie ich potrzeb.
Jak wynika z badania ADP Research Institute „People at Work: A Global Workforce View”, w ciągu ostatniego roku pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na rozlokowanie pracowników. W ujęciu globalnym aż trzy czwarte (75 proc.) zatrudnionych zmieniło lub ma w planach zmianę miejsca zamieszkania, przy czym odsetek ten jest jeszcze większy (85 proc.) wśród przedstawicieli pokolenia Z.
Dane uwzględniające zmiany wydajności pracowników mają pomóc menedżerom podjąć odpowiednie kroki w celu optymalizacji działań zespołu pracującego w trybie zdalnym lub hybrydowym - tak, aby utrzymać kontakt między pracownikami. Istotna jest również kwestia zaangażowania. Instytut Badawczy ADP zauważył, że pracownicy, którzy mają zaufanie zarówno do swoich kolegów, jak i lidera zespołu, siedmiokrotnie częściej czują się silnie związani ze swoją organizacją.
Kultura miejsca pracy
To, że pracodawcy szukają sposobów na utrzymywanie kontaktu między pracownikami w nowych modelach pracy, dowodzi, iż w najbliższych miesiącach integracja stanie się główną miarą kultury zawodowej.
Badania Instytutu Badawczego ADP wskazują, że amerykańscy pracownicy, którzy czują silny związek ze swoim pracodawcą, są 75 razy bardziej skłonni do pełnego zaangażowania niż ci, którzy tego związku nie odczuwają. Pracodawcy będą musieli więc skupić się na swoich podwładnych
i znaleźć sposoby na ich lepszą integrację.
Również dane z raportu "5 najważniejszych trendów i priorytetów HR na rok 2022" firmy Gartner potwierdzają, że liderzy HR muszą budować bardziej ludzkie relacje na linii pracodawca-pracownik, aby sprostać wymaganiom pracowników, którzy chcą czuć się wysłuchani i docenieni.
Strategie różnorodności, równości i integracji będą jeszcze bardziej ewoluować i napędzać wymierny postęp rynku. Dane ADP pokazują, że ponad 50 proc. firm, które wykorzystały możliwości analityczne DEI ADP DataCloud, podjęło działania i zdało sobie sprawę z ich pozytywnego wpływu.
Zwrot w stronę cyfryzacji
W miarę ewolucji modeli biznesowych spowodowanych globalnymi zmianami firmy będą zwracać się ku technologii. Taki krok ma podnieść wydajność przedsiębiorstw i rozszerzyć ich możliwości poprzez wyeliminowanie pracy zadaniowej, a także ponowne ukierunkowanie wysiłków na strategiczne inicjatywy wzrostu.
Według danych ADP liczba miesięcznych użytkowników aplikacji ADP Mobile Solutions wzrosła o 25 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Dzięki narzędziom samoobsługowym pracownicy działów HR zostali zwolnieni z wielu obowiązków administracyjnych, co umożliwiło im skupienie się na zadaniach związanych z kadrą pracowniczą. Cyfryzacja przynosi korzyści zarówno pracodawcom, jak i zatrudnionym, dla których rozwój zautomatyzowanych technologii oznacza większą elastyczność operacyjną.
Pracownicy będą szukać nowych możliwości wykorzystania swoich umiejętności i mocnych stron (Fot. Shutterstock)
Czas na nowe kompetencje
Badanie ADP Research Institute "People at Work: A Global Workforce View" wykazało, że więcej niż jeden na czterech pracowników (28 proc.) przyjął nową rolę w firmie z powodu pandemicznych zmian na rynku pracy. W przypadku pokolenia Z, odsetek ten wynosi aż 36 proc. Pracownicy ci będą szukać nowych możliwości wykorzystania swoich umiejętności i mocnych stron.
Aby zwiększyć wydajność firmy, pracodawcy muszą dostosować się do tej tendencji i zapewnić pracownikom warunki do dalszego rozwoju lub umożliwić im zmianę ścieżki kariery na taką, która daje większe możliwości rozwoju. Szczególnie, że z raportu World Economic Forum „The Future of Jobs Report 2020” wynika, że aż połowy pracowników dotyczyć będzie wyzwanie przekwalifikowania się do 2025 roku.
- W ramach agencji zatrudnienia LeasingTeam coraz częściej spotykamy kandydatów, którzy chcą się przebranżowić. Dotyczy to zarówno stanowisk niskiego, jak i wyższego szczebla. W pełni zgadzamy się z teorią, że jest to stały trend, a nie chwilowa moda, czego dowodem jest otaczający nas, szybko zmieniający się świat - część zawodów już w tym momencie traci na znaczeniu. Pojawią się też zupełnie nowe profesje, które wymagają innych umiejętności. Obserwując chociażby trendy na LinkedIn, widzimy, jak ludzie chwalą się zmianą. Ostatnio coraz częściej możemy spotkać się z postami, które pokazują, jak bardzo ludzie zmienili swoje życie w 5 lat. Większość postów zakłada przebranżowienie się, najczęściej w formie założenia własnej firmy - komentuje Anna Jurkiewicz, regionalny kierownik ds. outsourcingu w LeasingTeam Professional.
Dane z raportu "5 najważniejszych trendów i priorytetów HR na rok 2022" firmy Gartner potwierdzają, że potrzebne będą nowe kwalifikacje. Okazuje się, że poziom umiejętności wymaganych w pracy wzrasta o 6,3 proc. rocznie, a nowe kompetencje zastępują stare. W efekcie 29 proc. umiejętności, które pojawiały się w ogłoszeniach o pracę w 2018 r., będzie przestarzałych w 2022 r.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)