Oswajanie nowego zjawiska – izolacji społecznej, przestawienie na kontakt online jako jedyny dopuszczalny, w naturalny sposób wywoływały obawę. Dla wielu okazało się to jednak bardzo pozytywnym odkryciem, ale także wymagało rozwoju nowych umiejętności, zdobycia nowej wiedzy - mówi Bożena Soberka, szefowa HR na Polskę i republiki nadbałtyckie w British American Tobacco (BAT).
Pandemia koronawirusa wprowadziła rynek pracy na nieznane wody. Każda nowa sytuacja jest dla pracownika testem, podobnie jak i dla organizacji. Jak zauważa Bożena Soberka, szefowa HR na Polskę i republiki nadbałtyckie w British American Tobacco (BAT), ta firma, która posiada sprawnie działający, kreatywny HR, będzie w stanie zdać test.
Bożena Soberka podkreśla również, że doświadczenie pandemii i konieczność weryfikacji całego systemu zachowań wymusiło zmianę podejścia do kontaktów wewnątrz firmy i zewnętrznych.
– Oswajanie nowego zjawiska – izolacji społecznej, przestawienie na kontakt online jako jedyny dopuszczalny, w naturalny sposób wywoływały obawę. Dla wielu okazało się to jednak bardzo pozytywnym odkryciem, ale także wymagało rozwoju nowych umiejętności, zdobycia nowej wiedzy – mówi Soberka.
By jednak poznać oczekiwania i potrzeby pracowników, HR musi prowadzić stały dialog z pracownikami, a następnie wspierać ich w rozwoju.
– Dla przykładu: zapytaliśmy pracowników biurowych o to, jak oceniają efektywność funkcjonowania w zmienionej formule. 94 proc. z nich wskazało, że są równie efektywni i chcieliby utrzymać to „elastyczne podejście” w przyszłości, a także pokazało nam, jakie dodatkowe umiejętności pomogłyby im być jeszcze bardziej skutecznymi w tym nowym sposobie pracy – opowiada Bożena Soberka.
Sytuacja, z którą przyszło się nam zmierzyć, dowiodła, że w zarządzaniu zasobami ludzkimi na stałe trzeba wpisać elastyczność działania. Jak jednak podkreśla Bożena Soberka, nie można jej uzyskać bez zapewnienia narzędzi, które pozwolą na szybkie i skuteczne reakcje.
– Warunkuje je oczywiście informacja, której z kolei nie sposób uzyskać bez komunikacji wewnętrznej. Na przykładzie naszej firmy mogę powiedzieć, że pracownicy mają ogromny potencjał uczenia się, dostosowywania do nowych wymagań i otoczenia, kreatywnego poszukiwania rozwiązań i odpowiedzi na pojawiające się wyzwania – mówi dyrektor HR w BAT.
– Rolą zespołów HR w kryzysowych sytuacjach jest zapewnienie, że komunikacja w organizacji wspiera przejście do nowych sposobów pracy, wpływa pozytywnie na zaangażowanie pracowników oraz że potrafimy szybko rozumieć, a nawet przewidywać zmieniające się potrzeby organizacji i dostosowywać nasze HR-owe narzędzia do tych nowych potrzeb – dodaje.
Szansa na technologiczny rozwój
Jak mówi Bożena Soberka, konieczność izolacji społecznej i brak możliwości spotykania się z partnerami biznesowymi to duże ograniczenia w wielu branżach, ale jednocześnie okazja, by wykorzystać rozwiązania technologiczne wspierające funkcjonowanie firm.
- Wiele firm udowodniło, że da się prowadzić kompleksowy proces rekrutacyjny za pomocą technologii teleinformatycznych. W BAT przemodelowaliśmy procesy rekrutacyjne, całkowicie zdając się na rozwiązania komunikacji zdalnej. Jako firma mamy już kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu takich procesów rekrutacyjnych, np. w siłach sprzedaży i w sytuacjach, w których różne okoliczności wykluczają możliwość spotkania face to face. Teraz przenieśliśmy te doświadczenia na wszystkie stanowiska w firmie – komentuje Soberka.
Jeśli chodzi z kolei o bieżące funkcjonowanie, zmiana modelu komunikacji wewnątrz firmy BAT nie była uciążliwa, bo - jak zapewnia Bożena Soberka - bazowano na wdrożonych już rozwiązaniach.
- Zespoły bardzo szybko się dostosowały i wypracowały efektywne sposoby kontaktu. Okazało się, że nie tylko komunikacja w ramach poszczególnych zespołów, ale także na poziomie ogólnofirmowym może być skutecznie realizowana zdalnie – wprowadziliśmy regularne spotkania online, na których kilka razy w miesiącu jest obecnych blisko 200 osób - mówi Soberka.
W efekcie tych działań, pomimo pracy zdalnej i izolacji społecznej, 95 proc. pracowników BAT pozytywnie ocenia komunikację w firmie.
- W BAT widzimy, że zarówno kandydaci, jak i pracownicy doskonale się w tej rzeczywistości odnaleźli i dostrzegamy potencjał bardziej elastycznego modelu pracy na wielu stanowiskach oraz możliwości wykorzystania nowoczesnych narzędzi do komunikacji w bardzo złożonej i rozproszonej geograficznie strukturze. Dlatego wierzymy, że nowe rozwiązania zostaną z nami na dłużej i będą w przyszłości dalej rozwijane - podsumowuje dyrektor HR w BAT.
Przeczytaj również, co mówi Gabriela Kahl, dyrektor HR w CCC - jej zdaniem HR będzie teraz realnym partnerem biznesu. Podczas pandemii ta funkcja musiała odnaleźć się w sytuacji konieczności podejmowania trudnych decyzji w oparciu o bardzo ograniczone zasoby danych. W czasie tak skrajnie kryzysowym HR musi działać szybko i aktywnie.
Jak z kolei zauważa Daniel Wocial, prezes Adecco Group w Polsce, Czechach i Słowacji, wyzwania są i będą podwójne, ponieważ dyktują je równolegle biznes i pracownicy.
- Biznes, ponieważ w wielu organizacjach konieczna okazuje się zmiana podejścia, rewizja struktur, kształtu zatrudnienia, procedur. A pracownicy, ponieważ ich obawy – lęk przed powrotem do pracy, zmiana warunków zatrudnienia, zachwiana równowaga – trafiają właśnie do działów HR. Tego, jaki dokładnie będzie HR po pandemii, możemy się jedynie domyślać, choć pewnym jest, że bardziej zwinny, elastyczny i reagujący – komentuje Daniel Wocial.
KOMENTARZE (1)