- E-mail, telefon czy spotkanie na korytarzu to za mało, by sprawnie i skutecznie przekazywać pracownikom informacje.
- To również za mało, gdy weźmiemy pod uwagę, że rola komunikacji wewnętrznej w firmie nabiera nowego znaczenia.
- Jakie narzędzia stosować, by poprawić ten obszar? Skąd czerpać inspiracje i na co zwracać uwagę? Zapytaliśmy specjalistów z tego obszaru w Skanska, Cybercom Poland oraz Capgemini Polska.
- Mówi się, że „bez komunikacji nie ma organizacji”. Dla większości z nas to truizm, a jednak jest jakiś powód, dla którego komunikacja jest jednym z najczęściej wskazywanych przez pracowników obszarów nieefektywności organizacji - przekonuje Kamila Rogowska, head of HR w Cybercom Poland. Jednocześnie, jak wynika z raportu opublikowanego przez twórców emplo, aplikacji usprawniającej komunikację wewnątrz firm, aż 71 proc. pracowników uważa, że firma nie odniesie sukcesu w biznesie bez partnerskiej i otwartej komunikacji wewnętrznej.
Komunikacja - sprawa kluczowa
Rogowska nie ma wątpliwości, że dziś komunikacja wewnętrzna ma jeszcze większą wagę w procesie budowania zaangażowania niż miało to miejsce w początkach obecnego stulecia.
- Wojna o talenty trwa, na rynku coraz bardziej brakuje osób o adekwatnych kompetencjach, a zatem tym bardziej zależy nam na lojalności obecnych pracowników. A dzisiejsi pracownicy chcą wiedzieć, kim jest ich pracodawca, chcą rozumieć miejsce, w którym pracują – jego sytuację biznesową, cele i wartości, ale nie wartości wypisane na ścianie, wartości, które są wpisane w DNA firmy, a których reprezentację możemy obserwować w zachowaniach liderów i współpracowników. Nie zawsze jednak możliwa jest obserwacja bezpośrednia i tu pojawia się nieprzeceniona rola komunikacji wewnętrznej - komentuje head of HR w Cybercom Poland.
Dziś działy komunikacji mają za zadanie docierać do pracowników z szeroką informacją o sytuacji biznesowej firmy, jej celach oraz wszystkim tym, co się w firmie dzieje, a na co pracownicy chcą i mogliby mieć wpływ. Takie podejście do KW pozwala na pełne zaangażowanie ich w życie firmy. - Efektywna komunikacja ma także silną rolę integrującą wokół wspólnych kwestii, wydarzeń i przypadków – można by rzec, że jest jednym z kluczowych, jeżeli nie najważniejszym elementem w procesie budowania kultury organizacyjnej - dodaje Rogowska.
Od kawy po list od prezesa
Z kolei Aleksandra Markiewicz, menedżerka ds. komunikacji w spółce biurowej Skanska na Europę Środkowo-Wschodnią (ECC), podkreśla, że komunikacja wewnętrzna to nie tylko cykliczne newslettery do pracowników czy oficjalne spotkania zespołów. To wszystkie informacje, które nawzajem przekazujemy sobie w firmie.
- Komunikacja wewnętrzna zaczyna się od rozmowy przy kawie w kuchni, a kończy na liście od prezesa z podsumowaniem wyników firmy. Jej rola jest zatem kluczowa dla sukcesu lub porażki każdej organizacji - podkreśla Markiewicz.
Czytaj więcej: Stworzyli intranet dla PKP Energetyki. Dostali za niego Świętego Graala w dziedzinie projektowania intranetowego
Jej zdaniem kluczem do odniesienia sukcesu w komunikacji wewnętrznej jest autentyczność i szczerość oraz odpowiedni dobór narzędzi. Bowiem każda organizacja ma swoją kulturę i specyfikę. W jednej świetnie sprawdzą się częste spotkania bezpośrednie, a w innej wewnętrzne social media jak Yammer.
- Uważam jednak, że nie można wykorzystywać zbyt wielu narzędzi jednocześnie. Powoduje to chaos informacyjny, a pracownicy mają poczucie przesytu informacji zamiast pewności, że dostają od firmy dawkę wiedzy odpowiednią do wykonywania swoich codziennych obowiązków - przestrzega przedstawicielka Skanski.
fot. Facebook/Skanska Polska
Jak więc wybierać skuteczne narzędzia? Bazować na mierzeniu rezultatów prowadzonych działań. Markiewicz uważa, że menedżerowie komunikacji, zarówno zewnętrznej, jak i wewnętrznej, powinni podejmować decyzje w oparciu nie tylko o własną wiedzę i intuicję, ale i twarde dane.
- Model, w którym działamy w spółce biurowej Skanska w regionie CEE, można podsumować hasłem: „prototypuj, testuj, mierz, zmień lub powtarzaj”. Zbieramy i analizujemy jak najwięcej informacji o skuteczności naszych działań. Na ich podstawie podejmujemy decyzje odnośnie kanałów komunikacji, z jakich korzystamy, ale także profilujemy i dobieramy treści, które przekazujemy pracownikom w Polsce, Czechach, Rumunii i na Węgrzech. Chcemy, aby nasza komunikacja wewnętrzna była po prostu wartościowa dla wszystkich koleżanek i kolegów - podsumowuje.
Koniec z mailami. Czas na video
Iwona Szramik, internal communication & EB lead w Capgemini Polska, podkreśla, że niezależnie od zmieniających się trendów, pewne podstawowe zasady komunikacji pozostaną stałe.
- Po pierwsze, nadal fundamentem wewnętrznego PR-u będzie jakość. W Capgemini rozumiemy ją jako odpowiednie dopasowanie komunikatów do konkretnych grup odbiorców, które skutkuje angażującą komunikacją dwukierunkową. Pozostawia ona sporo przestrzeni dla samych pracowników - wyjaśnia ekspertka z Capgemini. Jak dodaje, najskuteczniejsze narzędzia takiej komunikacji budujemy i będziemy budować w oparciu o mierzenie efektów naszych działań oraz testowanie.
Capgemini stawia na cyfrowe rozwiązania. - Będziemy między innymi eksperymentowali z wewnętrznymi mediami społecznościowymi czy mobilnym dostępem do kanałów komunikacji. Od jakiegoś czasu obserwujemy też trend ograniczania do minimum komunikacji mailowej. Będziemy się temu przyglądać i testować inne rozwiązania, m.in. komunikację video, z naciskiem na vlogi - zdradza Szramik.
Dodaje też, że rozwiązania analogowe nadal będą funkcjonowały – czasami drukowany biuletyn czy list przesłany pocztą wewnętrzną jest dla pracowników naprawdę fascynującą formą wymiany informacji.
Kamila Rogowska, head of HR w Cybercom Poland, pytana o kierunek zmian, jaki dotyczy KW, wskazuje na modę na budowanie interaktywnej komunikacji. Jej zdaniem ten trend będzie się nie tylko utrzymywał, ale i pogłębiał.
- Crowdsourcing stanie się jeszcze bardziej popularny. Cenione są i będą wszelkie platformy i narzędzia umożliwiające komentowanie, głosowanie czy współtworzenie. Współcześnie też należy prowadzić kanały na bieżąco – nie możemy pozwolić, aby pracownicy dowiadywali się o ważnych kwestiach z opóźnieniem - podkreśla.
Czytaj więcej: Kij i marchewka w zarządzaniu już nie przejdą. Kompetencje miękkie coraz istotniejsze
Na co warto zwrócić szczególna uwagę? Sprawdzą się wszelkie multimedialne formy takie jak vlogi, wiadomości mobilne czy QR kody. Ale, co ważne, znaczenie będzie miało również technologiczne zaawansowanie narzędzi, które zaoferujemy pracownikom.
- Nie należy jednak zapominać o wadze komunikacji bezpośredniej, która jakkolwiek wypierana przez młodsze pokolenie oraz globalny charakter organizacji, ma nadal bardzo pozytywny wpływ na odbiorców w przypadku konkretnych rodzajów przekazu – takich jak na przykład życzenia świąteczne dla pracowników - podpowiada Rogowska.
fot. PTWP/Katarzyna Domagała-Szymonek
Na znaczenie tego tradycyjnego modelu komunikacji zwraca uwagę również światowy gigant e-commerce, czyli Amazon. - Inwestujemy bardzo wiele w komunikację bezpośrednią z pracownikami. Wierzmy, że to najskuteczniejszy sposób, by szybko reagować na ich bieżące potrzeby i tworzyć przyjazną atmosferę pracy. W Amazon każdy pracownik może w każdej chwili skontaktować się nie tylko z działem HR, ale także z zespołem zarządzającym danym centrum czy nawet z Jeffem Bezosem! - przekonuje Magdalena Zagrodnik, HR Manager w Amazon w Sosnowcu.
W firmie, którą reprezentuje, każdego dnia na ekranach komputera czy skanerach pojawiają się pytania zgłaszane przez pracowników, dotyczące między innymi relacji z przełożonym, dostępu do odpowiednich narzędzi pracy, rozwoju kariery czy nawet oceny posiłków w stołówce.
- Mamy wiele bezpośrednich spotkań zespołu z managerami – pracownik poziomu początkowego ma takie spotkania 2 razy w ciągu dnia. Mamy także dedykowaną tablicę „Głos Pracownika”, na której każdy może zadać pytanie, czy podzielić się sugestią, a zarząd budynku ma 24 godziny, żeby na nie odpowiedzieć - wymienia Zagrodnik.
Błąd nie tylko firmy
Dr Michał Kaźmierski, dyrektor generalny Gilead Sciences na Polskę oraz Kraje Bałtyckie, wykładowca Akademii Psychologii Przywództwa i Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS, w rozmowie z PulsHR.pl wskazywał, że jednym z najczęściej popełnianych przez szefów błędem jest właśnie komunikacja. Jak wyjaśniał, komunikacja jest efektywna, kiedy właściwy komunikat trafia do właściwych adresatów we właściwym czasie.
- Bardzo często tak się nie dzieje. Ważne informacje utykają w organizacyjnych silosach i na poszczególnych szczeblach hierarchii. Menedżerowie zachowują istotne informacje dla siebie w fałszywym przeświadczeniu, że to buduje ich przewagę. Nierzadko, zwłaszcza w trudnych momentach, szefowie nie umieją zdobyć się na otwartość i szczerość - wskazywał na problem dr Kaźmierski.
Takie niespójności w komunikacji są szybko wychwytywane przez pracowników, a to prowadzi do utraty zaufania. A jak dziś wiadomo, zaufanie na linii pracownik-pracodawca to jeden z niezbędnych elementów na drodze do sukcesu.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (1)