Jak komunikują się polskie firmy, instytucje i organizacje w czasach kryzysu? Okazuje się, że cztery na pięć organizacji wprowadziło specjalne sztaby kryzysowe, a 96 proc. z nich musiało zmienić format swoich działań komunikacyjnych. Ponad połowa podmiotów ograniczyła działalność reklamową, a aż 73 proc. firm zdecydowało się na realizację i komunikację inicjatyw społecznych wspierających walkę z epidemią. Tak wynika z badań „Kryzysometr 2020 – komunikacja w czasie pandemii”

- Znaczenie dobrej komunikacji w firmie, szczególnie w czasach kyzysu niewątpliwie jest jednym z kluczowych tematów.
- Funkcjonujące w firmach działy komunikacji musiały z dnia na dzień przejść w tryb pracy kryzysowej.
- Czego brakuje w komunikacji kryzysowej i wewnętrznej, co powinno się zmienić, jak zabezpieczyć się na przyszłość – odpowiedź na te pytania daje specjalna edycja badania „Kryzysometr 2020 – komunikacja w czasie pandemii".
- Kryzysometr z założenia robimy na podsumowanie roku kalendarzowego, jednak obecna sytuacja to największe wyzwanie, przed jakim stanęły firmy i instytucje w XXI wieku. Dlatego stworzyliśmy edycję nadzwyczajną. Z odpowiedzi respondentów wyłania się odmieniony pandemią świat biznesu i instytucji, w którym znacznie wzrosła rola komunikacji, zwłaszcza kryzysowej i wewnętrznej – komentuje Adam Łaszyn, prezes Alert Media Communications.

Przede wszystkim nowe wyzwania
Rozmiar wyzwań stojących przed branżą zajmującą się komunikacją potwierdzają odpowiedzi ankietowanych, którzy wpływ obecnej sytuacji na swoją pracę oceniają jako bardzo wysoki (średnio 8 punktów w 10 stopniowej skali). 34 proc. badanych wskazało najwyższą możliwą w skali odpowiedź.
Mimo, że wybuch kryzysu związanego z pandemią COVID-19 był ciężki do przewidzenia, to jednak w zarządzaniu kryzysem dla wielu organizacji pomocne było wcześniejsze, ogólne przygotowanie do komunikacji kryzysowej. Obejmowało ono takie działania jak na przykład: szkolenia, opracowanie Manuali Kryzysowych, czy stworzenie specjalnego stanowiska koordynatora ds. sytuacji kryzysowych. Takie przygotowania okazały się pomocne w komunikowaniu tematów związanych z pandemią dla ponad 85 proc. organizacji.
Sztaby kryzysowe odzwierciedleniem skali problemu
Nieprzewidywalność sytuacji spowodowała podjęcie w wielu organizacjach działań do tej pory nie wykorzystywanych.
Sztaby kryzysowe zostały aktywowane w czterech na pięć z ankietowanych podmiotów. Najczęściej tworzą je osoby odpowiedzialne za komunikację (91 proc. wskazań), osoby zarządzające organizacją (88 proc. odpowiedzi) oraz działy HR (84 proc. wskazań).


Słowa kluczowe
- Kryzysometr
- Adam Łaszyn
- Alert Media Communications
- Krzysztof Tomczyński
- komunikacja
- komunikacja wewnętrzna
KOMENTARZE (0)