Komunikacja pracowników pod lupą

Z nowych badań wynika, że działy HR firm nie kontrolują, jakich aplikacji do komunikacji używa kadra. Aż 64 proc. pracowników korzysta z elektronicznej komunikacji do pracy.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Komunikacja pracowników pod lupą

Amsterdamska firma badawcza Enterprise Social Networking (ESN) przepytała ponad tysiąc pracowników w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Holandii, Hiszpanii i Niemczech. Pytała ich o nawyki komunikacyjne, które stosują w pracy. Głównymi badanymi byli pracownicy nie pracujący w biurach, czyli osoby przemieszczające się po placówkach handlowych, sklepach, magazynach, czy szpitalach.

Grudniowe badanie jasno wykazało, że 64 proc. badanych używa do pracy, do komunikacji urządzeń mobilnych (często osobistych). Co ciekawe 32 proc. pytanych przyznawało, że w ich miejscu pracy panuje zakaz używania takich urządzeń w pracy.

Blisko jedna piąta (18 proc.) korzysta z popularnych komunikatorów firm trzecich, które nie są przewidziane do komunikacji wewnątrzorganizacyjnej. Wśród wymienianych aplikacji pojawiły się Skype, Facebook Messanger, WhatsApp, czy popularny w zachodnich krajach Telegram. Co ciekawe pytani nie ukrywają, że komunikaty tymi kanałami są kierowane do współpracowników, czy do szefów lub managerów.

Badani przez ESN w ponad połowie (53 proc.) przyznają, że używają komunikacyjnych aplikacji sześć razy dziennie.

16 proc. respondentów jednoznacznie twierdzi, że dział HR lub dział komunikacji ich pracodawcy nie wie o tym jakie aplikacje są używane do przekazywanych informacji.

Co frustruje pytanych, to częste trudności w komunikacji między ich działami, a właśnie odpowiedzialnymi za narzędzia przewidziane do przepływu informacji. Aż 27 na 100 pytanych stwierdziło takie problemy w czasie zatrudnienia w obecnej firmie.

W krajach europejskich wypłynął przy badaniu jeszcze jeden problem, czyli ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO), które reguluje od maja 2018 r. gromadzenie danych osobowych. To właśnie w związku z tą regulacją część zachodnich firm zakazuje stosowania niektórych aplikacji do komunikacji w swoich wewnętrznych komórkach. Zakazy dotyczą najczęściej WhatsAppa i Snapchata.

Niemieckie Deutsche Bank i Continental AG zakazały używania tych rozwiązań komunikacyjnych. W 2018 r. podobne rozwiązanie rozważał chemiczny BASF.

Problem z RODO polega na możliwym przekazaniu np. danych klienta administratorowi aplikacji komunikacyjnej.

Od wejścia w życie rewolucji cyfrowej nawyki komunikacyjne w firmach są punktem dużego zainteresowania. Kluczem do zrozumienia tego problemu jest bezpieczeństwo danych firm. Pracownicy, którzy wysyłają pliki lub przekazują informacje za pomocą zewnętrznych komunikatorów, formalnie przekazują dane do zewnętrznych podmiotów gospodarczych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

A 2019-02-26 16:39:24

Najlepiej korzystać z wewnętrznego portalu społecznościowego (tylko dla pracowników), np. polski SalesPower sprawdza się w wielu rozproszonych organizacjach :)

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.