Kij i marchewka odchodzą do lamusa. Nadchodzi motywacja 3.0

• Coraz więcej firm odchodzi od tradycyjnego kija i marchewki, widząc że działania te nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.
• Również pieniądze nie motywują pracowników. Według Roberta Reinfussa systemy premiowe to rodzaj kontraktu, a nie forma motywacji.
• Zdaniem ekspertów tylko motywacja wewnętrzna ma realny wpływ na zaangażowanie pracowników w swoją pracę.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Kij i marchewka odchodzą do lamusa. Nadchodzi motywacja 3.0

PODZIEL SIĘ


Autor: Justyna Koc

7 kwi 2016 15:37


Jak wynika z badania "Barometr Pracownika 2015" przeprowadzonego przez IPSOS na zlecenie firmy Edenred, ok. 40 proc. pracowników w Polsce uważa, że ich motywacja do pracy jest coraz mniejsza – to 5-procentowy wzrost tego odsetka w porównaniu z ubiegłorocznymi wynikami badania. Jak sprawić, by zaangażowanie pracowników wzrosło?

Modernizacja kija i marchewki

HR-owcy stają na głowie, by zwiększyć zaangażowanie zespołu. Coraz więcej firm odchodzi od tradycyjnego kija i marchewki, widząc że działania te nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Jak twierdzi Dariusz Dobrzyniecki, partner zarządzający, wiceprezes Persona Global Polska, dobrze wynagradzani pracownicy przynoszą lepsze rezultaty, ale tylko na krótką metę.

- Niewiele osób zastanawia się nad kosztami tej metody w dłuższej perspektywie oraz nad tym, dlaczego tak mało osób jest zaangażowanych, są wręcz wypaleni. Badania na ten temat pokazują, że sytuacja jest bardzo poważna. Raptem 30 proc. menedżerów wysokiego szczebla jest zaangażowanych w to, czym się zajmują, a reszta robi tylko to, co niezbędne lub nawet celowo torpeduje interes pracodawcy. Z liniowymi pracownikami jest jeszcze gorzej – komentuje Dobrzyniecki.

- To są skutki stosowania kija i marchewki na dłuższą metę. Może przez pierwsze 5 czy 10 lat życia zawodowego ludzie to wytrzymują. Oszukują się i zagłuszają wewnętrzny głos, próbując dostosować do starszych kolegów. Skutkiem jednak w dłuższej perspektywie jest najczęściej frustracja, zmęczenie, a niejednokrotnie depresja – dodaje wiceprezes Persona Global Polska.

Motywację 3.0, czyli wewnętrzną, zauważa coraz więcej HR-owców i menedżerów. Daniel Pink w swojej książce „Drive” opisuje badania, które potwierdzają skuteczność tej metody. Jedno z nich zostało przeprowadzone na grupie dzieci, które lubiły rysować i miały ku temu predyspozycje. Przedszkolaków podzielono na dwie grupy. Obu zespołom dano narzędzia do pracy - kartki i kredki, z tym że drugiej grupie obiecano za wykonanie zadania nagrodę.

Dzieci z pierwszej grupy czerpały radość z rysowania tak jak zwykle, a ich prace były porównywalne z tymi, które wykonywały dotychczas. Zaskakujące były wyniki drugiego zespołu. Prace zostały wykonane w wyjątkowo krótkim czasie, ale nie były staranne, ponieważ dzieci śpieszyły się, by dostać nagrodę. Badanie powtórzono, a wyniki były niemal identyczne. Jedyna różnica polegała na tym, że dzieci z drugiej grupy już na samym początku zapytały, czy będzie nagroda - i jaka. Bez niej nie chciały nawet zacząć.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.