Kapcewicz: Menedżer wychowuje pracownika dla kogoś innego

– Menedżer musi się pogodzić z myślą, że tak naprawdę wychowuje pracownika dla kogoś innego. Można to jednak robić mądrze. Jak mawia Richard Branson – „Trenuj ludzi tak, żeby mogli od ciebie odejść, ale traktuj ich w taki sposób, żeby nie chcieli" – mówi Beata Kapcewicz, prezes spółki Architekci Kariery.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Kapcewicz: Menedżer wychowuje pracownika dla kogoś innego

PODZIEL SIĘ


Autor: Jolanta Miśków

5 cze 2014 5:26


Jakie są wyzwania z którymi obecnie przychodzi mierzyć się menedżerom w Polsce?

Beata Kapcewicz, prezes spółki Architekci Kariery: – Dzisiaj bycie menedżerem czy HR-owcem polega na dojrzałym przywództwie. Dojrzałym, to znaczy, że leadership nie polega tylko na staniu na czele grupy i przewodzeniu, ale na rozwijaniu ludzi. To szczególnie ważne teraz, kiedy na rynek pracy wchodzi pokolenie Y.

Jakich liderów potrzebują igreki?

– Przede wszystkim to jest pokolenie, które w przeciwieństwie do wcześniejszego – pracuje, żeby żyć, a nie żyje, żeby pracować. To, czego potrzebuje od obecnej kadry zarządzającej to nie tylko wyznaczenie jasnych zasad i zadań, które się monitoruje, ale też dawanie przykładu, wzoru do naśladowania. I świadomy leadership może im to dostarczyć.

I w jaki sposób menedżer może się wywiązać z tych oczekiwań?

– Że nie będzie próbował dostosowywać tego człowieka do organizacji i do swoich potrzeb jako menedżera, tylko odwróci ten kierunek i najpierw zacznie pracować z człowiekiem – odkryje jego potencjał, uświadomi mu jego mocne strony, możliwości, ukierunkuje na rozwój i dopiero później połączy z organizacją. Dzisiaj w centrum zainteresowania jest człowiek, wszystko staje się humancentryczne. W związku z tym od tego musimy zacząć - pomóc igrekowi odkryć siebie, zacząć od jego aspiracji, pomysłu na rozwój, a dopiero potem nakładać na niego te wszystkie „formy" korporacyjne, organizacyjne.

Należy zepchnąć na margines kulturę organizacyjną firmy?

– Absolutnie nie – zmienić kolejność. Oczywiście trzeba się zastanowić, jakie wartości chcemy krzewić w firmie, jaka jest nasza kultura organizacyjna, co jest kluczowe, ale trzeba też zobaczyć, gdzie ci ludzie, których zatrudniamy, chcą być. Jeśli tego nie zrobimy, będziemy mieli w organizacji grupę zdemotywowanych ludzi albo masę pieniędzy wyrzuconych w błoto. Na tym właśnie bardzo często polega porażka programów talentowych - inwestujemy w ludzi pieniądze, a potem nagle się okazuje, że nie ma dla nich miejsca w naszej firmie albo że tak szybko się rozwijają, że mają problem z menedżerami, którzy nie są w stanie ich nigdzie dalej poprowadzić.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

hary 2014-06-08 18:54:33

piękne, prawdziwe, produktywne........ przyszłościowe, Dziś to raczej utopia na krajowym rynku pracy, chyba że w oddziałach, filiach globalnych firm o mocno osadzonej kulturze zarządzania, jak np gogle (?)

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.