PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu

Automotive. Już nie koszty pracy decydują o sile polskiej gospodarki

Jak pokazuje raport Exact Systems „MotoBarometr 2019. Nastroje w automotive”, to nie koszty pracy są główną przewagą konkurencyjną polskiego rynku automotive. Za kluczowy element lokalizacji produkcji motoryzacyjnej w Polsce uchodzi obecnie położenie geograficzne. Twierdzi tak 70 proc. producentów motoryzacyjnych znad Wisły.

  • Gabriel Paździor
    GP
  • 23 sty 2020 16:15
Automotive. Już nie koszty pracy decydują o sile polskiej gospodarki
Położeniem geograficznym nowe inwestycje chcą także przyciągać Węgry (67 proc.), Słowacja (66 proc.) oraz Czechy (50 proc.) (fot. shutterstock)
REKLAMA
  • Przedstawiciele sektora motoryzacyjnego uznali, że stale rosnąca presja płacowa jest największym zagrożeniem dla rozwoju motoryzacji w Polsce.
  • Pozytywnym bodźcem może okazać się innowacyjność, m.in. produkcja aut elektrycznych i podzespołów do nich, postrzegana przez 41 proc. respondentów jako potencjalna siła napędowa sektora.
  • Producenci w Polsce zdają sobie sprawę z ogromnej roli nowych technologii w branży motoryzacyjnej.

- Po raz pierwszy w historii naszego badania przedstawiciele branży motoryzacyjnej w Polsce uznali, że to nie tania siła robocza wyróżnia nas najbardziej na europejskim rynku automotive. Kluczowe okazało się położenie geograficzne, na które wskazało prawie 3 na 4 respondentów - komentował główny element płynący z badania Paweł Gos, prezes Exact Systems. Zdetronizowane koszty pracy znalazły się na drugim miejscu, a na trzecim dostęp do wykwalifikowanego personelu.

Aby jednak strategiczna lokalizacja Polski okazała się prawdziwym magnesem na inwestorów, motobranża powinna postawić na rozwój automatyzacji pracy oraz elastyczne formy zatrudnienia.

Większa automatyzacja zarówno produkcji, jak i administracji to duża przewaga rynkowa, natomiast outsourcing zatrudnienia pozwala na bieżące dopasowywanie liczby pracowników do zmieniających się potrzeb oraz optymalizację kosztów.

Czytaj też: Rynek pracy w 2020 roku będzie trudniejszy. Powodów jest kilka

Jak inni widzą położenie geograficzne, czy to ich atut, czy wada?

Położeniem geograficznym nowe inwestycje chcą także przyciągać Węgry (67 proc.), Słowacja (66 proc.) oraz Czechy (50 proc.). Co ciekawe, pomimo widma twardego brexitu, również Wielka Brytania uważa swoje położenie za największy atut (49 proc.), na drugim miejscu wymieniając wykwalifikowaną kadrę (43 proc.). W Niemczech przewagą numer jeden jest rozwinięta infrastruktura logistyczna (49 proc), a pozostałe państwa stawiają przede wszystkim na niskie koszty pracy - Turcja (70 proc.), Portugalia (60 proc.), Rumunia (60 proc.) i Rosja (43 proc.).

Koszty pracy zablokują rozwój?

Pogłębiająca się presja płacowa sprawia, że koszty produkcji rosną, a towary znad Wisły stają się mniej konkurencyjne cenowo. Dodatkowo polska motobranża jest silnie powiązana z zagranicznymi rynkami. Zdecydowana większość aut i części wytwarzana jest na eksport, stąd wzrostu kosztów pracy obawia się co drugi uczestnik badania Exact Systems, a spadku sprzedaży aut na świecie 46 proc. Podobnie uważają respondenci ze Słowacji, Węgier i Czech.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Automotive. Już nie koszty pracy decydują o sile polskiej gospodarki

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.