Jesteś zwycięzcą? Obalamy mity o coachingu

Coachem może być każdy, czego dowodzi cieszący się dużą popularnością na YouTube film Piotra Blandforda "Jesteś zwycięzcą". Czy aby na pewno tak jest?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Jesteś zwycięzcą? Obalamy mity o coachingu

Film Piotra Blandforda "Jesteś zwycięzcą" wprowadził spore zamieszanie w społeczności internetowej. Odbiło się to również negatywnie na pojmowaniu coachingu.

Pora odczarować rzeczywistość.

Mam coacha, jestem trendy

Rzeczywiście coaching staje się coraz bardziej popularny. Jednak podejście do tego zagadnienia powinno być zgoła odmienne, niż chęć zaszpanowania przed znajomymi. Celem coachingu jest wprowadzenie zmian, poprawa jakości wykonywanej pracy i ogólnego funkcjonowania, zmaksymalizowanie tego, co dobre i wyeliminowanie tego, co niechciane.

Podstawą udanego coachingu jest wola klienta. Musi być on przekonany, że chce pracować, chce coś zmienić. Tylko wtedy jest odpowiednia przestrzeń na coaching. Jego zadaniem jest uświadomienie klientowi, czego ten naprawdę chce, jakie są jego wartości, cele i oczekiwania.

Potem coach pomaga wprowadzić tę zmianę, wypróbować nowe zachowania, zastosować nowo zdobytą wiedzę. Właściwie prowadzony coaching z zaangażowanym klientem osiągnie zakładany rezultat - klient osiągnie cel. Chociaż nie jest wykluczone, że po drodze klient uświadomi sobie, że wcale nie chce go osiągnąć, że tak naprawdę chce czegoś innego, czego do tej pory nie był świadomy.

Coaching tylko dla menedżerów i dyrektorów

Panuje przekonanie, że coaching może i jest potrzebny, ale tylko osobom zajmującym wysokie stanowiska w dużych organizacjach. Tymczasem jest on uniwersalną metodą rozwoju. Może z niej skorzystać firma niezależnie od swojej wielkości, ale również osoba prywatna. Temat każdej sesji określa klient - coach nie ingeruje w to, nad czym będzie pracował klient.

W life coachingu, zajmującym się życiem osobistym, często porusza się tematy związane z motywacją do nauki, uprawianiem sportu, poszukiwaniem pracy, prowadzeniem zdrowego stylu życia. Coach może pomóc w określeniu ścieżki kariery, podjęciu ważnej decyzji życiowej, nabyciu pewności siebie w kontaktach z innymi ludźmi i wielu innych sprawach.

Jak ktoś się nie zna, to nie pomoże

Wiele osób przekonanych jest, że coach, który nie ma wiedzy fachowej z ich dziedziny, nie jest w stanie im pomóc. Tymczasem coach nie musi mieć wiedzy z dziedziny, w której chce rozwijać się klient. Istotą coachingu jest przekonanie, że klient sam ma wszystkie zasoby potrzebne mu do tego, by pokonać swoje trudności i osiągnąć cele. Zadaniem coacha jest je wydobyć i maksymalnie wykorzystać dla dobra klienta.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.