- Jak podaje Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (OSHA), zmęczenie przekładające się na utratę produktywności pracowników kosztuje firmy 136,4 miliardów dolarów rocznie.
- Z raportu Mercer Global wynika natomiast, że aż 49 proc. pracowników przeniosłoby się do innej organizacji, gdyby ta oferowała im wellbeing na wyższym poziomie.
- To istotne sygnały dla pracodawców, szczególnie w czasach, kiedy coraz trudniej utrzymać cennych pracowników w organizacji.
Żyjemy w trudnych czasach, co ma duży wpływ na kondycję społeczeństwa. Brak energii i ciągłe zmęczenie przekładają się na spadek jakości życia, co może powodować problemy w pracy i życiu prywatnym. A jak mówi Małgorzata Czernecka, psycholożka, ekspertka ds. wellbeing, założycielka Human Power – to nie koniec wyzwań.
- Przed nami kolejne problemy związane ze spowolnieniem gospodarczym, w tym wysoka inflacja i zmiany, które są już odczuwane przez dużą liczbę firm i ich pracowników. Fakt, że 8 na 10 badanych mówi o tym, że czuje się zmęczona, a częściej niż co drugi mówi o zdecydowanym braku siły na hobby, spotkania z bliskimi, ćwiczenia, zaprasza do głębokiej refleksji na poziomie indywidualnym i organizacyjnym - komentuje Małgorzata Czernecka.
Nieskuteczna regeneracja
By utrzymać dobre samopoczucie, niezwykle istotne są odpowiednia regeneracja
i odpoczynek. Tymczasem - jak pokazuje raport Human Power „Zmęczeni zmęczeniem. Raport o kondycji pracowników polskich organizacji” - aż 41 proc. badanych stwierdza, że czas wolny zdecydowanie nie przynosi im odpoczynku. Jedynie 13 proc. odczuwa wypoczęcie po weekendzie czy kilkudniowym urlopie.
Czytaj też: Ciągiem, w dwóch turach, a może jeszcze inaczej? Raport o polskich urlopach
Zmęczenie może przekładać się nawet na dolegliwości bólowe, np. głowy, pleców, brzucha, co zaobserwowało u siebie 42 proc. badanych. To czynniki, które znacznie pogarszają jakość naszego życia i utrudniają cieszenie się nim.
Nie pomaga także fakt, że nie potrafimy odciąć się od telefonu w weekendy czy podczas urlopu. Z badania Randstad wynika, że 57 proc. pracowników przyznaje, że zdarza się im odbierać służbowe telefony na urlopie, 43 proc. odpisuje na służbowe maile.
- W idealnym świecie, oczywiście po uprzednim przekazaniu obowiązków, pracownik znika na urlop bez kontaktu z firmą. W praktyce, jak wiadomo, wygląda to różnie. Najlepszym rozwiązaniem jest jasne ustalenie granic i rozmowa z przełożonym na temat tego, jak ta ewentualna komunikacja miałaby wyglądać - wyjaśnia Monika Pawelczak, ekspert HR z firmy New Work.
Pracownicy nie potrafią odciąć się od telefonu w weekendy czy podczas urlopu (Fot. Shutterstock)
Sygnał dla pracodawców
Jak podaje Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (OSHA), zmęczenie przekładające się na utratę produktywności pracowników kosztuje firmy 136,4 miliardów dolarów rocznie. Zatem zadbanie o ich dobrostan leży także w dobrym interesie pracodawców.
Jak wynika z raportu Mercer Global, aż 49 proc. pracowników przeniosłoby się do innej organizacji, gdyby ta oferowała im wellbeing na wyższym poziomie – to również istotny sygnał, szczególnie w czasach, kiedy coraz trudniej utrzymać cennych pracowników w organizacji.
- Ostatnie trzy lata żyjemy w bardzo nieprzewidywalnym świecie. Powoduje to wyzwania w życiu zawodowym i prywatnym. Firmy szukają nowych modeli biznesowych, stylów działania, a często nie zadają sobie pytania, jaka jest kondycja pracowników oraz ich kompetencje, by dostarczać w nowej rzeczywistości. To życie w ciągłej transformacji, uczenie się nowego i sięganie po coraz bardziej ambitne cele. Ciągle poszukujemy zdrowej integracji pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. Wyniki badania potwierdzają, że dodając kolejnych zadań, nie osiągamy więcej. Musimy pracować na płaszczyźnie wyboru kluczowych zadań, które mają największy wpływ, a nie robić wszystko - komentuje Andrzej Borczyk, chief people officer w CCC.
- Przed firmami, ich liderami coraz większe wyzwanie w zarządzaniu ciągłą zmianą i równoczesne budowanie poczucia przynależności i sensu tego, co wspólnie robimy - dodaje.
Zmęczenie ma duży wpływ na jakość wykonywanej pracy. Jednym z jego objawów jest popełnianie większej liczby błędów, np. literówek, przeoczeń. W badaniu co drugi ankietowany ocenił, że podobne błędy zdarzają się mu częściej niż zwykle. Problematyczne staje się również podejmowanie decyzji, na co wskazuje 6 na 10 badanych, co może być szczególnie kłopotliwe na stanowiskach zarządczych.
- Samopoczucie to element, na który pracodawcy powinni zwrócić uwagę i tworzyć rozwiązania, które pozwalają pracownikom zrozumieć wspomniane zależności oraz wpływać na nie poprzez edukację i promocję pozytywnych praktyk. Ważne jest stworzenie przestrzeni do refleksji oraz dostarczenie wiedzy i narzędzi, które pozwolą zarówno menadżerom, jak i specjalistom trafnie identyfikować wrażliwe sytuacje i właściwie na nie reagować - mówi Anna Podlewska, dyrektorka ds. strategicznych inicjatyw HR w Credit Agricole.
Warto przytoczyć dane z raportu Economist Impact, który został opracowany na zlecenie Iron Mountain. Okazuje się, że dla 39 proc. firm kluczowym obszarem do zagospodarowania jest dziś troska o dobrostan i bezpieczeństwo pracowników. Niestety pracodawcy niejednokrotnie źle adresują oczekiwania pracowników, koncentrując się na aspektach, które nie odgrywają w oczach pracowników najważniejszej roli. Pracownicy oczekują przede wszystkim pracy hybrydowej. Redefinicji wymaga również rola biura. W opinii personelu ma przede wszystkim wspierać socjalizację, inspirować oraz umożliwiać zachowanie work-life balance.
Zadbać o siebie
Pomimo płynących z raportu wielu niepokojących informacji, jest jedna dająca dużą nadzieję: nad zmęczeniem można zapanować - czy to z pomocą odpowiedniej diety, ćwiczeń, czy korzystając z pomocy doświadczonych specjalistów.
- Warto podkreślić, że zmęczenie nie musi oznaczać tylko problemów – jest to naturalna, fizjologiczna reakcja organizmu, która zaprasza do regeneracji. Jeśli odpowiednio się nim zajmujemy, będziemy działać w rytmie, od pełnej mobilizacji do pełnej regeneracji. Na tym najbardziej nam zależy, na zachęceniu ludzi do refleksji i zaproszeniu do zmiany w obecnym sposobie działania - podsumowuje Małgorzata Czernecka.
Jak pracownicy powinni odpoczywać? Przede wszystkim należy dostarczyć ciału odpowiednią dawkę tlenu, wody i energii w postaci pożywienia (Fot. Shutterstock)
Jak zadbać o swoje siły i dobre zdrowie, by zwiększyć poziom energii?
- Efektywne funkcjonowanie w trudnych warunkach wymaga przede wszystkim dużej uwagi na siebie i swój organizm oraz umiejętności wspomagania procesów regeneracji. Podstawowe błędy żywieniowe, które będą mieć wpływ na nasze samopoczucie, to: zbyt mała ilość płynów, niewielka ilość owoców i warzyw w diecie, duża ilość produktów zawierających węglowodany przetworzone (cukier, biała mąka) zamiast tych wartościowych (warzywa, kasze) i przede wszystkim mało urozmaicona dieta. To wszystko powoduje, że mamy niewystarczający poziom składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania i regeneracji układu nerwowego, pracy mitochondriów czy neuroprzekaźników, które bezpośrednio wpływają na nasz poziom energii i motywacji do działania, nastrój lub możliwość relaksu - radzi dr Ewa Chojnowska, dietetyczka kliniczna z Human Power.
Nikolay Kirov, ekspert w dziedzinie negocjacji, budowania relacji i przywództwa z Akademii Leona Koźmińskiego, podkreśla z kolei, że pracownicy nie potrafią wypoczywać, dlatego nie mają energii, by wykonywać obowiązki w pracy. By chciało im się wstać i iść do pracy, muszą odpowiednio rozładować stres i nabrać nowej energii. Kłopot w tym, że za mało odpoczywamy i regenerujemy siły. Gdybyśmy na co dzień dawali sobie większe prawo do odpoczynku, a do tego relaksowali się w weekend, wtedy mielibyśmy chęć do zaczynania pracy w poniedziałek na wysokich obrotach.
Jak pracownicy powinni odpoczywać? Przede wszystkim należy dostarczyć ciału odpowiednią dawkę tlenu, wody i energii w postaci pożywienia.
- Na co dzień sporo pracujemy. Nie zauważamy co i w jakich ilościach jemy oraz pijemy. Często nie wysypiamy się, a wieczorem kilka godzin przed snem spędzamy przy komputerze, nierzadko pracując. Niebieskie światło monitora blokuje wydzielanie się melatoniny i nie potrafimy zasnąć, co przekłada się na brak regeneracji energii. Wiele czynników uszkadza ciało na naszą prośbę - tłumaczy Kirov.
Jeśli chodzi o strefę emocjonalno-umysłową, pracownicy powinni dać szansę organizmowi na wyciszenie. A czasami fundują sobie dodatkowy stres, przykładowo: uprawiając w weekend sporty ekstremalne.
Inną opcją jest siedzenie przez telewizorem i dostarczanie organizmowi kolejnych bodźców, szczególnie podczas oglądania wiadomości, które przynoszą kolejną dawkę stresu. Choć leżymy na kanapie, to tak naprawdę nie odpoczywamy.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (2)