- km
- •27 gru 2022 11:44
Co czwarty Polak odczuwa technostres, czyli stres związany z używaniem komunikatorów, maili i telefonów. Polacy zmagają się dodatkowo z zatarciem granic między życiem prywatnym a zawodowym czy brakiem kontaktów towarzyskich.

- 25 proc. Polaków odczuwa technostres - wewnętrzne napięcie, związane z ciągłą interakcją z technologiami.
- Ankietowani skarżą się również na konieczność bycia dyspozycyjnym przez całą dobę i zatarcie granic między życiem prywatnym a zawodowym.
- Jeden na pięciu pracowników złożył wypowiedzenie z powodu wymagania dyspozycyjności przez cały czas.
Po dwóch latach pandemii home office stało się dla wielu osób codziennością, która niesie ze sobą nowe zagrożenia. Mnogość wykorzystywanych komunikatorów i aplikacji negatywnie wpływa na naszą efektywność pracy. Dotyczy to szczególnie osób pracujących bezpośrednio z klientami.
Jak wynika z „Raportu o dobrym samopoczuciu. Praca w domu ‘22”, przygotowanego przez NFON – europejskiego dostawcę zintegrowanej komunikacji biznesowej z chmury oraz Statistę Q, firmę specjalizującą się w analizach rynku, 25 proc. Polaków odczuwa technostres - wewnętrzne napięcie, związane z ciągłą interakcją z technologiami.
Oprócz technostresu ankietowani skarżą się na konieczność bycia dyspozycyjnym przez całą dobę (19,7 proc. wskazań) i zatarcie granic między życiem prywatnym a zawodowym (34,3 proc.). Dwóch na pięciu badanych (40,5 proc.) chciałoby wyraźnie oddzielić pracę od życia osobistego. To również największy odsetek w Europie.
Jeśli pracodawcy nie zadbają o swoich pracowników, grozi im fala odejść. Już jeden na pięciu pracowników (19,2 proc.) złożył wypowiedzenie z powodu wymagania dyspozycyjności przez cały czas – to drugi wynik w Europie po Niemczech, gdzie odsetek rezygnacji z pracy z tego powodu wynosi 22,4 proc. Średnia europejska jest dużo niższa niż w Polsce i wynosi zaledwie 16,6 proc.
Nieco więcej, bo 21,9 proc. Polaków, zrezygnowało z powodu przeciążenia oprogramowaniem i aplikacjami (średnia europejska – 15,8 proc.), a jeden na dziesięciu (11 proc.) zerwało umowę z powodu problemów technicznych ze sprzętem. Robimy to jednak rzadziej niż inni Europejczycy (14,4 proc.).
Zobacz: Jest piąta wersja projektu o sygnalistach. Nowe kary i zasady
Chcesz zwalczyć technostres? Ogranicz liczbę bodźców
Jak zauważa Gernot Hofstetter, dyrektor zarządzający NFON GmbH w Austrii i Europie Środkowo-Wschodniej, że kluczem do zminimalizowania technostresu jest integracja komunikacji w jednym miejscu dzięki odpowiednim narzędziom.


KOMENTARZE (1)