PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Japonia, biznes, kultura: Bez znajomości tradycyjnej etykiety nie uda się zrobić biznesu w Japonii

• Nieznajomość etykiety biznesowej może zniweczyć szansę na nawiązanie współpracy z japońskim przedsiębiorstwem.
• Przestrzeganie tradycyjnych norm zachowań jest niezwykle istotne w firmach w Japonii.
• Łączą one nowoczesny sposób produkcji z tradycyjnym systemem zarządzania, bazującym na poszanowaniu współpracowników i możliwości ich samorozwoju.

Japonia, biznes, kultura: Bez znajomości tradycyjnej etykiety nie uda się zrobić biznesu w Japonii
Na bazie tradycyjnych norm Japończycy wykształcili współczesne zasady etykiety (fot.pixabay.com)
REKLAMA

Japońską kulturę współczesną cechuje ogromne przywiązanie do tradycji. Znajduje ono wyraz m.in. w celebracji tradycyjnych świąt i festiwali, także przez osoby otwarcie określające się jako ateiści. Na codzienne i biznesowe życie Japończyków wciąż ogromny wpływ mają także ukształtowane przed setkami lat normy społeczne i zasady etykiety. System zależności reiho, czyli japońskiej etykieta, umożliwia skuteczną komunikację, reguluje kontakty międzyludzkie, określa sposób zachowania w zależności od sytuacji.

– W Japonii istnieje bardzo popularny pogląd, że uczymy się od naszych przodków, doskonalimy stare zasady. Uczymy się na błędach ludzi, którzy byli przed nami i dlatego musimy o nich pamiętać, musimy zachowywać tę tradycję, żeby cały czas ją ulepszać – mówi dr Kiyomoto Ogasawara, mistrz japońskiej etykiety.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Na przestrzeni wieków zasady reiho musiały ulec zmianie – pojawiły się bowiem nowe sytuacje, które wymagały nowych wzorców zachowań. Na bazie tradycyjnych norm Japończycy wykształcili współczesne zasady etykiety, np. sposób wsiadania do samochodu i wysiadania z niego, posługiwania się filiżankami do kawy, a nie tylko czarkami do herbaty oraz korzystania z krzeseł.

Ród Ogasawara od XII wieku czuwał nad zachowaniem etykiety na dworach kolejnych siogunów. Jego członkowie nauczali zasad etykiety, tradycyjnego łucznictwa pieszego oraz konnego. Obecnie współpracują z japońskimi firmami, gdzie również nauczają zasad prawidłowego zachowania.

– To, czego uczymy, to nie jest tylko prosty zestaw ruchów. Ważne jest to, żeby zrozumieć, dlaczego te ruchy i te czynności wykonujemy. W momencie, w którym zrozumiemy ideę, będziemy w stanie ją zastosować w różnych sytuacjach. Dlatego to nie są tylko puste gesty, wszystko ma znaczenie – mówi dr Kiyomoto Ogasawara.

Na codzienne i biznesowe życie Japończyków wciąż ogromny wpływ mają ukształtowane przed setkami lat normy społeczne i zasady etykiety (Kiyomoto Ogasawara, fot.newseria)
Na codzienne i biznesowe życie Japończyków wciąż ogromny wpływ mają ukształtowane przed setkami lat normy społeczne i zasady etykiety (Kiyomoto Ogasawara, fot.newseria)
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Japonia, biznes, kultura: Bez znajomości tradycyjnej etykiety nie uda się zrobić biznesu w Japonii

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Salí morel 2019-11-15 02:17:55

    Kłamiesz jak z nut kolego. W Japonii jestem co roku od wielu lat. Na minimum 2 tygodnie. Ich zasady zawsze wskazują szacunek do starszych niecwyobrazam sobie by to oni ustąpili miejsca młodszym , a kobiety nie maja nic do powiedzenia- gdyby mialy to pewnie rodziły by już masowo dzieci murzynom... jak w Europie. Problemu rasowego faktycznie nie ma, 100% Japończyków, Japonia dla Japończyków. Poza tym co mówisz ze to wspaniały kraj masz 100 procent racji. Lepszy od USA ? Jak najbardziej. Mieszkałem w Californii i Japonii.

  • Japan 2016-06-30 17:17:02

    Właśnie niedawno wróciłem z trzech tygodni urlopu w Japonii. Głównie Tokyo z Yokohamą, ale także Osaka i Kobe kończąc pobyt w Fukuoce. Inny świat, oczywiście w pozytywnym znaczeniu. Ludzie szanują innych, tolerują. Nie ma jakiś problemów rasowych czy religijnych. Wszystko czyste . Po prostu Empire, a Tokyo robi większe wrażenie niż Nowy York. Swoim ogromem i potęgą, uwierzcie, a jadąc na obrzeża miasta ma się wrażenie jakby trafiło do tych ''hollywoodzkich dzielnic'' z filmów. Jedyne co muszę podkreślić. To z tym szacunkiem w Japonii z tego co zauważyliśmy działa w obie strony. A nie tylko w stronę starszych. Np. jadąc późniejszymi godzinami w metrze, głos w pociągu oznajmiał a wręcz nakazywał , żeby to starsi ustąpili miejsca młodszym, taka nowinka. A kobiety, zwłaszcza w tv miały większą swobodę wypowiedzi itd. Może była to kwestia obecnego tematu. W każdym razie tak to wyglądało. Pozdrawiam

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.