• HR-owcy przyznają, że ich najważniejszymi zadaniami są pozyskiwanie najlepszych pracowników i zapobieganie rotacji.
• Według raportu TrendyHR 2016 rzeczywiste działania prowadzone przez działy personalne zgadzają się z ich priorytetami.
• Problemem jest tylko budżet - zwykle niewielki lub wcale nieistniejący.

Według raportu TrendyHR 2016 najwartościowszym materiałem dla specjalistów z branży są właśnie raporty. 61 proc. ankietowanych przyznało, że właśnie ich poszukuje w mediach tematycznych.

Jeśli pozyskane informacje mają prowadzić do porównania, to pokażmy, jak są traktowane działy personalne w różnych firmach.
Zmienia się rola HR-ów
Jeszcze kilka lat temu w Polsce osoby pracujące w HR były odpowiedzialne w głównej mierze za administrację oraz realizację zadań zleconych przez firmę. Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej – działy HR stają się partnerem strategicznym dla biznesu. Przestały być kojarzone z kadrami, które były niejako przywiązane do biurka.
Aktualnie zespoły personalne wychodzą poza swój pokój. Większość ankietowanych specjalistów wskazała na rolę HR jako partnera biznesowego, który realizuje procesy ZZL oraz wspiera zmiany w organizacji. Jedynie 15 proc. ankietowanych określiło siebie jako administratora – warto zwrócić uwagę, że w przytoczonych 15 proc. znalazło się jedynie 9 proc. dużych firm.

– Aby odpowiedzieć na te oczekiwania i potwierdzić swoją rolę jako strategicznego partnera biznesu, HR musi dysponować twardymi, liczbowymi danymi, które pomagają wyznaczać mierzalne cele i pokazywać stopień ich realizacji, opisują wprowadzone zmiany i potwierdzają skuteczność zaproponowanych rozwiązań. Nie jest to łatwe, bo często wymaga skwantyfikowania rzeczy z pozoru niepoliczalnych, które dotychczas nie były przedmiotem głębszych analiz. Na szczęście z pomocą przychodzą nowoczesne narzędzia analityczne, ułatwiające pracę z różnorodnymi danymi i „przełożenie” miękkiego HR-u na uwielbiany przez biznes język liczb – mówi Michał Szot, dyrektor programowy w Studio Wiedzy.
Zadania pracowników
Jednym z najważniejszych wyzwań dla działów HR jest budowanie zaangażowanie pracowników oraz zapobieganie rotacji.

W jaki sposób HR-owcy pozyskują i utrzymują pracowników? Najczęściej przez wewnętrzną komunikację.

Warto zauważyć, że prowadzone są właśnie te działa, które są uważane za ważne, co daje optymistyczne prognozy.
Gorzej z finansowaniem tych działań, bowiem większość firm ma skromny budżet rekrutacyjny i employer brandingowy lub nie ma go wcale i finansuje działania doraźnie, z innych budżetów. Co więcej, budżety HR mają różną strukturę, a wydzielenie kwot w ramach poszczególnych działań HR to domena największych firm.


KOMENTARZE (0)