PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Jak znaleźć i wybrać dobrego coacha?

Rynek jest pełen coachów, profesjonalistów i zwykłych hochsztaplerów. Jak mądrze wybrać? Oto wskazówki, które pozwolą odróżnić jednych od drugich.

Jak znaleźć i wybrać dobrego coacha?
Coachem może być każdy. Fot. Pixabay
REKLAMA

Zawód coacha nie należy do tzw. zawodów regulowanych, jak np. psycholog czy adwokat. Nie ma jednolitych wymagań ani państwowych kryteriów dla uprawiających ten zawód, a zatem coachem może tytułować się absolutnie każdy.

Tak niski próg wejścia rzeczywiście sprawia, że przyjmują to miano osoby po dwudniowym kursie. Praca z nimi może być nie tylko nieskuteczna, ale wręcz ryzykowna. Na niedoświadczonego coacha czyha pokusa psychologizowania i łatwego rozwiązywania poważnych problemów, a tego nie powinni robić nawet ci doświadczeni.

Akredytacje

Chociaż państwo nie reguluje coachingu, robią to na własną rękę federacje. Właśnie tutaj można szukać pierwszych oznak rzetelności. Jeśli nasz coach może pochwalić się akredytacją ICF (International Coaching Federation), IAC (International Association of Coaching) albo Polskiej Izby Coachingu, na pewno uzyskał przynajmniej ramową wiedzę.

Koniecznie należy rozróżnić akredytację od członkostwa. Pierwsze wymaga określonej liczby przepracowanych godzin oraz zdania egzaminu teoretycznego i praktycznego. Drugie – jedynie opłacenia składki. Podobną wskazówką będzie również dyplom ukończenia studiów na renomowanej uczelni, kierunek coaching albo pokrewne.

Gdzie szukać?

Wpisując w wyszukiwarkę hasło „coach [moje miasto]”, znajdziemy najlepiej pozycjonowane strony, a niekoniecznie najlepsze osoby. Lepiej sprawdzić listy akredytowanych członków wyżej wymienionych federacji, a jeszcze lepiej osobiście porozmawiać.

Standardem procesu coachingowego jest pierwsza, darmowa sesja, która ma rozwiać wątpliwości i określić warunki współpracy. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby porozmawiać z kilkoma coachami i dopiero na podstawie rozmowy zdecydować, którego wybieramy.

Jak zdiagnozować coacha?

Podczas takiej rozmowy waro przede wszystkim zapytać o doświadczenie coachingowe: liczbę przeprowadzonych procesów i ich skutek. Można też zainteresować się doświadczeniem biznesowym, chociaż ten warunek akurat nie jest konieczny.

Z powodzeniem da się prowadzić coaching na temat, w którym nie jest się specjalistą, ale rozeznanie w branży klienta może czasem pomóc. Najważniejsze to jasno wyrazić swoje oczekiwania i zapytać, jaką metodę w tej sytuacji proponuje coach. Może się okazać, że dany problem nie mieści się w jego kompetencjach albo w ogóle nie jest problemem coachingowym, tylko np. trenerskim albo doradczym.

Czytaj też: Coaching i szkolenie prowadzi trener. Jednak nie ten sam

Czego unikać?

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Jak znaleźć i wybrać dobrego coacha?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • roobic 2016-04-22 10:05:40

    Fajny artukul. Ja tez szukalam niedawno coacha i wiem, jak ciezko przebranac przez wszystkei oferty. Polecam swoja Justyne dobrycoach.pl/coach/justyna-czempik

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.