PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Jak zbudować zaangażowany zespół?

Kiedy jako szef prowadzisz projekty, to na pewno chcesz podejmować wyłącznie takie decyzje, które są wysokiej jakości, a jednocześnie możliwe i łatwe do wdrożenia. Dodatkowo zapewne zależy Ci na tym, aby zespół był zaangażowany w działania oraz bieżące sprawy firmy. Oczekujesz, że dzięki dobrze poprowadzonemu procesowi decyzyjnemu zwiększysz motywację zespołu, który odczuje, że ma wpływ na losy firmy.

Jak zbudować zaangażowany zespół?
Robert Zych - współwłaściciel firmy szkoleniowej Kontrakt OSH. Autor książek: „Lider sprzedaży", „Gen Sprzedawcy”, „Szef w roli coacha” „Klient w centrum uwagi”, „Szef w relacji z zespołem” oraz najnowszej, wydanej w grudniu 2017 roku - „Szefie, angażuj zespół” . (fot. mat. pras.)
REKLAMA
  • Gdy planujemy zaangażowanie zespołu w działania, zawsze zależy nam przede wszystkim na dwóch kryteriach efektywności procesu decyzyjnego, a więc na jakości oraz wdrożeniu.
  • Spróbuj sobie odpowiedzieć na dwa podstawowe pytania, które pozwolą Ci określić, czy w odpowiedni sposób budujesz zaangażowanie swojego zespołu?
  • W jakim stopniu decyzja jest rozumiana przez ludzi (mój zespół) oraz jak bardzo zespół identyfikuje się z nią i jest zaangażowany w jej wdrożenie?

W swoich badaniach na Uniwersytecie Yale profesor Victor H. Vroom szukając najbardziej efektywnego modelu angażowania zespołów w sprawy organizacji, opracował model zbudowany z dwóch głównych kryteriów efektywności: jakości oraz wdrażalności. Po prostu jako szefowie szukamy takich działań, które będą dobre dla naszych organizacji, a także spowodują maksymalne zaangażowanie w ich wdrożenie po stronie pracowników. Któż z nas nie zna projektów, które były naprawdę dobre, ale nie zostały wdrożone, gdyż zespół nie widział sensu w dążeniu do osiągnięcia założonego celu. Dodatkowo profesor zwraca uwagę na dwa inne kryteria efektywności, jakimi są: czas (w praktyce poświęcony na działania czas przekłada się na koszty tych działań) oraz rozwój. Te dodatkowe kryteria Vroom nazywa również wagą czasu i wagą rozwoju. Oba te dodatkowe czynniki są ważne, bo koncentrują się na perspektywie ilości czasu, który przeznaczyliśmy na wypracowanie rozwiązania, a także na perspektywie rozwoju, czyli na tym, jak mocno nasz zespół zwiększy swoją wiedzę, umiejętności i zintegruje się ze sprawami ważnymi dla organizacji.

Gdy planujemy zaangażowanie zespołu w działania, zawsze zależy nam przede wszystkim na dwóch kryteriach efektywności procesu decyzyjnego, a więc na jakości oraz wdrożeniu. Dwa następne kryteria zależą od sytuacji, w której znajduje się szef oraz zespół. Kryteria: czas i rozwój są ze sobą odwrotnie skorelowane. Nie można bowiem „mieć jabłka” i „zjeść jabłka”. Albo rozwijasz zespół i wdrożenie będzie trwało dłużej, albo szybko wskażesz zespołowi kierunek działania, ale wtedy niezbyt dbasz o to, aby ludzie się rozwijali podczas tych konkretnych działań. Podejmowane przez Ciebie decyzje prowadzące Twój zespół do osiągnięcia celu rozpatrywać można pod względem jakości tejże decyzji. Ta sama decyzja może być złej jakości albo wysokiej jakości, która to jest podejmowana wtedy, kiedy bierzesz pod uwagę wszystkie dostępne dane na temat tejże decyzji. Decyzja wysokiej jakości to według profesora Vrooma decyzja, która uwzględnia wszystkie możliwe informacje po to, aby uzyskać cele związane z tą decyzją w przypadku jej efektywnego wdrożenia. Jako menadżerowie powinniśmy znaleźć takie działania, które doprowadzą nas do osiągnięcia celów założonych w organizacji. Pamiętajmy o tym, że jakość decyzji w dużej mierze zależy od tego, w jakim stopniu jako lider uwzględniliśmy wszystkie dostępne informacje w celu osiągnięcia założonych celów.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak zbudować zaangażowany zespół?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.