Jednym z problemów, z jakimi borykają się przedsiębiorstwa jest zarządzanie wiekiem. Pracownicy reprezentujący różne pokolenia wymagają indywidualnego podejścia. Jak zarządzać wielopokoleniową grupą, by każdemu zapewnić wsparcie, na które zasługuje?
- Autor:JP
- •22 wrz 2015 10:51

W HR-owej nomenklaturze wyróżnia się kilka pokoleń, takich jak baby boomers, pokolenie X, pokolenie Y czy pokolenie Z. Każde z nich, ze względu na moment urodzenia, warunki dorastania i możliwości edukacji ma swoje charakterystyczne cechy, które determinują również to, jakimi są pracownikami.
Dla jednych ważna jest stabilizacja i poczucie bezpieczeństwa w miejscu pracy, inni w swoich zawodowych wyborach kierują się własnym rozwojem, potrzebą kreatywnej pracy i ciągłego odkrywania czegoś nowego.
Słuchaj, wspieraj i dbaj
Każdy menedżer wie, że nie lada wyzwaniem jest zarządzanie wiekowo zróżnicowaną grupą. Celem jest umiejętna maksymalizacja wielu zróżnicowanych umiejętności poszczególnych pokoleń w kierunku osiągania jak najwyższej wydajności, która przełoży się na sukcesy firmy.
- Szef wielopokoleniowego zespołu, poza zwykłym zarządzaniem pracą ludzi może się spodziewać zarządzania różnicami, jakie między nimi występują. Bardzo często będzie musiał wykazać się ogromną cierpliwością i pomysłowością, jednak warto się postarać, ponieważ nagrodą jest zgrany zespół o zróżnicowanym doświadczeniu, który może osiągać ogromne sukcesy – mówi Małgorzata Majewska, ekspert portalu Monsterpolska.
Co zatem robić by osiągnąć sukces w zarządzaniu pracownikami z różnych pokoleń? Na co zwracać uwagę?
Elastyczność
Panująca w zespole różnorodność jest jego ogromnym atutem. Dlatego warto ją doceniać, ale też zwracać uwagę na indywidualne potrzeby każdego pokolenia i do nich dostosowywać swoje działania.
Wspieranie kultury wzajemnego szacunku
Współpraca i współdziałanie to podstawa sukcesu każdego zespołu. Jeśli różnice wiekowe między pracownikami są znaczące warto je podkreślać i wspierać. Mocne strony poszczególnych członków zespołu stanowią siłę całej grupy, a odpowiednio podkreślane będą działały na jej korzyść i wzrost efektywności.
Umiejętne budowanie zespołów
Jeśli w firmie pracują osoby w różnym wieku, o różnym doświadczeniu, umiejętnościach i poglądach, ale posiadające kompetencje w zakresie jednego działu, warto łączyć je w zespoły. Takie teamy potrafią osiągać zaskakujące efekty.


KOMENTARZE (1)