PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Jak wychować przyszłych prezesów? Sukcesorzy firm rodzinnych

Adam Kostrzewski, prezes Fabryki Ceramiki Budowlanej, od dziecka wolny czas spędzał na hali produkcyjnej rodzinnej firmy. Podobnie Sylwia i Adam Mokryszowie, którzy przejęli już z rąk matki zbudowane przez nią imperium kawowe Mokate. Z kolei Wiesław Wojas przygotowuje właśnie trzecie już dziecko do sukcesji. Bo jak tłumaczy dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, zdobywanie wiedzy biznesowej rozpoczyna się od historii firmy, kontekstu jej powstania i funkcjonowania oraz informacji na temat branży, wskazania drogi jak i wsparcia w zdobywaniu kompetencji zawodowych i zarządczych. Na zasadzie czego Jaś się nie nauczył, tego Jan…

  • Aleksandra Helbin
    AH
  • 14 paź 2018 6:00
Jak wychować przyszłych prezesów? Sukcesorzy firm rodzinnych
Proces wychowywania następców rozpoczyna się tak naprawdę w momencie ich narodzin (Fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Proces wychowywania następców rozpoczyna się tak naprawdę w momencie ich narodzin - mówi dr Adrianna Lewandowska. 
  • Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego młodym przedstawicielom firm rodzinnych poleca zdobywanie doświadczenia poza firmą rodziców.
  • Staże zdobyte w zaprzyjaźnionych zakładach czy u zagranicznych partnerów procentują doświadczeniem nie do przecenienia: dają nie tylko niepowtarzalne umiejętności, ale i pozwalają zdobyć szacunek wieloletnich pracowników firmy rodzinnej.
dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego. (Fot. mat. pras.)
dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego. (Fot. mat. pras.)

Pokolenie sukcesorów powoli wchodzi do firm rodzinnych założonych przez rodziców. Czy i jak rodzice mogą przygotować swoje dzieci do roli przyszłych zarządzających?

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego: Proces wychowywania następców rozpoczyna się tak naprawdę w momencie ich narodzin. Każdy rodzic będzie wypełniał obowiązki rodzicielskie najlepiej jak potrafi, otaczając dziecko miłością, troską, opieką, dążąc jednak do tego, by dziecko usamodzielnić! Rodzice powinni kierować rozwojem dzieci tak, by sprzyjał on rozwojowi samodzielności.

Rodzice - przedsiębiorcy przekazują swoje postawy przedsiębiorcze, swoje wartości i odpowiedzialność za firmę, za byt rodziny i pracowników dzieciom – następcom i przyszłym liderom.

Wychowanie młodego pokolenia w duchu przedsiębiorczości obejmuje uczenie ponoszenia odpowiedzialności za własne decyzje, stwarzanie warunków do rozwoju posiadanych zdolności i zainteresowań, nauczenie szacunku do innych, pracowitość, rozwój kultury osobistej. Tak młodzi następcy uczą się funkcjonować nie jako dzieci, którą są pod stałą opieką rodziców, ale jako partnerzy, którzy są w pełni odpowiedzialni za losy firmy, byt rodziny oraz byt rodzin swoich pracowników.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Jak wychować przyszłych prezesów? Sukcesorzy firm rodzinnych

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Look7 2018-10-14 15:30:07

    Rasta Jerzy. Podzielić firmę lub każde musi odpowiadać za coś innego i mieć określony zasób obowiązków i kompetencji nie zazębiających się.

  • RastaJerzy 2018-10-14 11:35:52

    Mam dwójkę dzieci, które rywalizują ze sobą w firmie. Na razie jestem w stanie to kontrolować, ale gdy mnie już zabraknie..

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.