Jak typować i kształtować przyszłych przywódców w firmach?

O tym czy dążą do centralizacji czy decentralizacji władzy w biznesie, a także w jaki sposób typują liderów zapytano prezesów globalnych firm w Polsce i na świecie.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Jak typować i kształtować przyszłych przywódców w firmach?

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

27 lut 2013 9:35


– Polscy menedżerowie rozumieją, że w trudnych czasach ogromnego znaczenia nabiera problem przywództwa i gotowi są brać na siebie to wyzwanie – mówi prof. Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC.

W okresie niepewności zmienia się podejście do zarządzania firmą. Z jednej strony stopniowej centralizacji ulega proces decyzyjny, z drugiej strony firmy starają się zapewnić sobie jak najbardziej zróżnicowaną bazę kontrahentów.

Kto zatem podejmuje decyzje?

82 proc. menedżerów w Polsce i 66 proc. na świecie deklaruje, że strategiczne decyzje w ich firmach podejmowane są na poziomie kierownictwa wyższego szczebla. Tylko 18 proc. ankietowanych w naszym kraju, wobec 31 proc. na świecie, deklaruje, iż wszyscy pracownicy zachęcani są do angażowania się w proces podejmowania strategicznych decyzji.

Inaczej podchodzi się jednak do zarządzania łańcuchem dostaw – tutaj panuje większa decentralizacja i zróżnicowanie. 64 proc. menedżerów w Polsce i 50 proc. na świecie deklaruje chęć współpracy z jak największą liczbą kontrahentów.

Z czego to wynika?

Z jednej strony firmy chcą się zabezpieczyć przed nieprzewidzianymi sytuacjami na rynku i zabezpieczyć sobie portfel klientów, a z drugiej strony wyrażają obawę co do perspektyw przetrwania niektórych konsumentów.

Aby natomiast zabezpieczyć swoją przyszłość, firmy muszą kształtować przyszłych przywódców.
 
W tym celu najczęściej: angażują menedżerów niższego szczebla w podejmowanie decyzji strategicznych (78 proc. w Polsce wobec 79 proc. na świecie), tworzą dedykowane programy rozwoju (66 proc. w Polsce, 68 proc. na świecie), stawiają na rotacje między funkcjami (63 proc. w Polsce i 62 na świecie).
 
Polskie praktyki biznesowe zbliżone do światowych
 
Z badania Global CEO Survey realizowanego przez PwC wynika więc, że praktyki wyłaniania liderów w polskich firmach są bardzo zbliżone do stosowanych na świecie.
 
Jednak polscy menedżerowie zdecydowanie rzadziej promują różnorodność (36 proc. wobec 56 proc. menedżerów na świecie), a także planują sukcesję – 55 proc. wobec 71 proc.
 
– Menedżerowie w Polsce wierzą we własne siły i znacznie rzadziej poszukują pomocy, typują sukcesorów. Znacznie rzadziej starają się wychować w firmie tych, którzy zostaną przywódcami po nich – podsumowuje Witold Orłowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.