- Pandemia pokazała, że skuteczna i doprze prowadzona komunikacja wewnętrzna ma ogromny wpływ na odczucia pracowników na temat firmy.
- To z kolei przekłada się na realne zyski przedsiębiorstwa. Jak więc zadbać, by atmosfera w firmie była jak najlepsza, a pracownicy mieli uśmiech na twarzy?
- Jednym z wartych uwagi narzędzi są systemy HRK, czyli rozwiązania wspierające kompleksowe zarządzanie zadaniami działów HR.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez KPMG, 60 proc. z ponad 1 300 zapytanych HR managerów uważa, że działy HR stracą na znaczeniu, jeśli nie będą w stanie zidentyfikować oraz zrozumieć wyzwań, przed jakimi stoi branża i przygotować na nie swoich pracowników. Dziś wiele firm zdaje sobie już sprawę z ich strategicznego znaczenia. Autorzy badania prognozują, że jednym z kluczowych zadań HR jest kształtowanie pozytywnych doświadczeń pracowników. Co trzeba zrobić, by być o krok przed konkurencją i jak mogą w tym pomóc nowe technologie?
Komunikacja ma znaczenie
Skuteczna komunikacja wewnątrz firmy to jeden z kluczowych czynników wpływających na doświadczenie pracownika. Zapewnienie sprawnego obiegu informacji może być wyzwaniem szczególnie w większych przedsiębiorstwach, z rozbudowaną strukturą organizacyjną. W czasie pandemii i konieczności rozmawiania ze sobą online, wyraźnie można było zobaczyć jak dużą pełni rolę i jak trudna jest do realizacji.
Tutaj sytuację może uratować dobrze dobrany system HRM (system zarządzania zasobami ludzkimi) dostarczający firmie narzędzi, dzięki którym cała komunikacja wewnętrzna będzie mogła odbywać się w ramach jednego programu.
– Umożliwia to też sprawne informowanie pracowników o wszystkich sprawach firmy, np. publikowanie komunikatów dotyczących planowanych zmian czy wyników kwartalnych i nagrodach finansowych. Każdy pracownik jest więc dobrze poinformowany, a w poszukiwaniu konkretnej informacji nie musi przekopywać się przez sterty maili. Przy wykorzystaniu nowoczesnego oprogramowania biznesowego wszystkie wiadomości, dokumenty oraz dane dotyczące poszczególnych projektów znajdują się w jednym miejscu, co znacznie ułatwia też pracę zespołową - wymienia Filip Fludra z Exact Software Poland.
Jak dodaje, inną ciekawą funkcją systemów HRM jest możliwość kolportowania wśród pracowników ankiet, np. dotyczących zadowolenia z pracy.
- Tego typu działania dają pracownikom poczucie, że pracodawca liczy się z ich zdaniem, a managerom możliwość wpływu na doświadczenia swoich podwładnych - dodaje.
O ogromnej roli komunikacji wewnętrznej, szczególnie w czasie pandemii, w rozmowie z PulsHR.pl mówił m.in. Marc Burrage, dyrektor zarządzający Hays Poland.
- Skuteczność jasnej, regularnej i otwartej komunikacji kadry kierowniczej z członkami zespołów, a także jej przełożenie na morale pracowników podczas okresu największej niepewności, była dla mnie jedną z kluczowych lekcji - podkreślał Burrage.
Rozwój na pierwszym miejscu
W wielu firmach coraz popularniejszą strategią staje się zarządzanie przez cele: motywowanie do osiągania określonych wyników oraz zachęcanie do rozwoju kompetencji. W małych zespołach pracownicy swoje cele kwartalne czy oczekiwania mogą przedyskutować z managerem. Wraz z rozwojem firmy, taki bezpośredni kontakt może być utrudniony.
Na potrzebę ciągłego kształcenia się zwrócił uwagę również rząd w "Polityce Przemysłowej Polski”.
„Pracownik nie będzie już mógł przez całą karierę korzystać z tych samych, nabytych w młodości, kompetencji. Aby umiejętności wykorzystywane w gospodarce były kompatybilne z rozwijającą się technologią i procesem produkcji, konieczne będzie uczestniczenie pracowników w ciągłym procesie ich rozwijania. Kluczową zdolnością może stać się sama umiejętność szybkiej nauki i dostosowania do zmiennych warunków. Konieczną zmianą będzie większy udział pracodawców w procesie kształcenia i szkolenia kadr, zarówno aktualnych, jak i przyszłych” - czytamy w założeniach nowej „Polityki Przemysłowej Polski”.
Tutaj również sprawdzi się system HRM. Korzystając z niego managerowie HR mogą monitorować rozwój podwładnych oraz zarządzać ich talentami. Wgląd w takie profile mają również pracownicy. Mogą dzięki temu m.in. samodzielnie sprawdzać swoje postępy, planować karierę oraz przeglądać kalendarz dostępnych w firmie szkoleń i zdalnie zgłaszać chęć udziału w tych, które uznają za najciekawsze i najbardziej rozwojowe.
Miłe doświadczenia, lepsze wyniki finansowe
Employee experience (EX) to suma wszystkich doświadczeń pracownika związanych z pracą w danym miejscu. Na EX składają się zatem nie tylko takie czynniki jak wysokość wynagrodzenia czy możliwości awansu. Pracownicy równie często zwracają uwagę na atmosferę, kulturę organizacji oraz relacje w zespole i z managerami. Podczas pandemii na znaczeniu zyskały zaś takie aspekty jak elastyczność czasu pracy czy wykorzystanie technologii usprawniających pracę zdalną oraz komunikację w zespole.
Respondenci, którzy wzięli udział w najnowszej edycji Employee Experience Survey, wskazywali, że doświadczenie pracownika ma ogromny wpływ na jego zaangażowanie (81 proc.), wydajność w pracy (79 proc.) oraz ogólne wyniki biznesowe (78 proc.). A te czynniki, w dłuższej perspektywie, mogą przełożyć się również na lepsze osiągnięcia finansowe firmy. Kompleksowe podejście do zarządzania EX oraz wykorzystanie do tego odpowiedniego oprogramowania, może się zatem opłacić.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (1)