Jak skutecznie motywować pracowników w 2017 r.? [CIEKAWE PORADY]

Zewnętrzne czynniki motywujące pracowników działają doraźnie i zawsze osiągają punkt krytyczny. Warto także skupić się na rozwijaniu bodźców wewnętrznych. Nie wiadomo bowiem, kiedy firma będzie miała gorszy okres i będzie zmuszona zapłacić mniej za dany wynik, a to już równia pochyła - twierdzi Artur Chojnacki, trener-praktyk z Mitura Academy.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Jak skutecznie motywować pracowników w 2017 r.? [CIEKAWE PORADY]

• Motywacja to stan, w którym człowiek ma chęć działania, jest zdeterminowany, aby osiągnąć założony cel.

• Może wynikać zarówno z czynników wewnętrznych i zewnętrznych.

• Jak się okazuje, motywacja zewnętrzna wcale nie jest niezbędna. Wręcz przeciwnie potrafi zabić kreatywność i chęć rozwijania talentów.

• Muszą być jednak zaspokojone potrzeby podstawowe, żeby móc w ogóle myśleć o tworzeniu zewnętrznych systemów mobilizujących do działania pracowników.

 

Motywacja jest w pewnym sensie związana z przyzwyczajeniami, a te niestety mogą być nie tylko pozytywne, lecz także negatywne.

– Nawyk u człowieka kształtuje się około 21 dnia. Jeśli zatem wykorzystamy regułę pierwszego kroku, zmusimy się do działania w określony sposób i będziemy powtarzać daną czynność jednolicie przez ten okres, nasz organizm 22 dnia uzna to jako coś typowego. To się opłaca – nawyki napędzają motywację – tłumaczy Artur Chojnacki, trener-praktyk z Mitura Academy, firmy prowadzącej projekty szkoleniowo-doradcze dla biznesu wspierające sprzedaż i zarządzanie.

– A więc wystarczy wykonywać daną operację przed 21 dni, aby już 22 czuć się nieswojo, gdy pominiemy ją w rutynie dnia pracy. Liczbę 21 należy traktować jednak dość symbolicznie – czas wdrażania różnych rzeczy może być bowiem inny ze względu na ich specyfikę czy charakter – dodaje.

Mając świadomość tego mechanizmu, możemy z powodzeniem wykorzystywać go do budowania swojego systemu motywacyjnego. Trzeba tylko zacząć działać.

Pierwotne motywy najważniejsze

Motywacja może wynikać z czynników wewnętrznych i zewnętrznych. Pierwsze są pierwotne, związane z naszymi naturalnymi potrzebami.

– Dobrym przykładem są rozmowy kwalifikacyjne. Osoba, która przyjmuje zaproszenie na spotkanie w sprawie pracy prezentuje swojemu potencjalnemu pracodawcy właśnie motywację wewnętrzną. Wysyłając CV na dane ogłoszenie, uznała bowiem, że ta propozycja jest z jej punktu widzenia interesująca. Taki człowiek ma więc z określonych względów naturalną chęć działania. Trzeba tylko odkryć jej źródło i na tym oprzeć zarządzanie talentem pracownika – mówi Artur Chojnacki.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Kacper 2017-07-21 13:34:24

U nas szef faktycznie nas motywuje do działań i pracy. Bo mamy różne bonusy i premie. Raz lub 2 razy w roku mamy tez wyjazdy integracyjne. W maju byliśmy w Lesznie i lataliśmy w tunelu aerodynamicznym. Zabawa była przednia, szczególnie, że sam szef z nami latał.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.