• Czynniki rozpraszające uwagę pracowników można skutecznie wyeliminować lub przynajmniej ograniczyć.
• Jak sugeruje Małgorzata Czernecka, ekspert ds. efektywności, warto przyjrzeć się nawykom sportowym pracowników, ich diecie, rutynie snu, czy w końcu motywacji, tak kluczowej dla każdego wykonywanego działania.
• Ważne więc, aby przełożeni byli zainteresowani zarówno obszarem zawodowym jak i prywatnym swoich pracowników.
Jak pisaliśmy w maju br. aż jedna trzecia pracowników jest często rozpraszana przy wykonywaniu zadań służbowych. To wnioski, które płyną z badania Human Power zatytułowanego "Praca, moc, energia w polskich firmach" (więcej na ten temat można przeczytać tutaj.)
Jedną konkluzji przytoczonej powyżej analizy jest rosnący wpływ na pracowników różnych elementów ich pracy i otoczenia, które zajmują ich uwagę, a w konsekwencji zmniejszają ich efektywność w wykonywaniu obowiązków zawodowych.
Jak przekonuje Małgorzata Czernecka, ekspert ds. efektywności wcale nie musi tak być. Firmy mogą mieć ogromny wpływ na to, by ich pracownicy byli efektywni. Czernecka sugeruje nawet jak tego dokonać.
Czytaj też: Co trzecia firma nie ma strony www
- By utrzymać wysoki poziom energii do pracy i odpowiednią efektywność pracodawcy muszą w znacznie szerszym wymiarze sprostać nowej koncepcji zarządzania energią pracowników - podkreśla ekspertka. - Co prawda nie wpłynie to na ilość wykonywanej przez nas pracy, ale pomoże wykonywać tę pracę mądrze - z większą świadomością i w zgodzie z naszą biologią. W przeciwieństwie do maszyn powinniśmy brać tę ostatnią pod uwagę, jeśli zależy nam na kreowaniu nowoczesnych miejsc pracy, w których nie tylko chcemy, ale i możemy pracować efektywnie.
Przybywa obowiązków, rośnie też stres
W każdej działalności zawodowej, w której pojawia się np. informatyzacja rośnie liczba czynności, jakie się wykonuje. Mamy coraz więcej spraw do załatwienia i coraz silniejsze poczucie, że musimy pracować dłużej, żeby nie zostać „w tyle”.
- To rodzi ogromny stres, frustrację i obniża naszą motywację do pracy. By temu zapobiec warto rozważyć zmianę podejścia do obowiązujących obecnie schematów działania i sprawdzić, co pracodawcy mogą zrobić w takich obszarach jak: sen i odpoczywanie, aktywność fizyczna, odżywianie, poczucie szczęścia i celu, aby pracownikom pracowało się lepiej - mówi jeszcze Czernecka.
Co zaproponować pracownikom? Siłownię, czy może pochwały?
Jej zdaniem warto aktywizować fizycznie pracowników. Można to robić np. w czasie dłuższych przerw w pracy, które oferują pewne zawody. W biurowej przestrzeni natomiast można sięgnąć po tzw. fit room lub nawet wyposażyć biuro małą siłownią.
Małgorzata Czernecka jest psychologiem z kilkunastoletnim stażem, ekspertem ds. efektywności i prezesem Human Power, źródło: materiały prasowe
- Innym istotnym czynnikiem wpływającym na efektywność pracowników jest odpowiednie odżywianie - kontynuuje swoje wyliczenie Czernecka.
Regularne spożywanie posiłków podnosi wydajność osób pracujących aż o 20 proc., natomiast brak odpowiedniego nawodnienia organizmu ogranicza skuteczność pracy nawet o 30 proc.
Na efektywność działania wpływa także zadowolenie. Szczęśliwi pracownicy mają o 10 proc. mniejszą absencję i rotację, a ich wydajność jest o 5 proc. wyższa od mniej szczęśliwych kolegów. Źródłem dobrej energii, a co za tym idzie wysokiej efektywności są relacje z innymi, oparte na współpracy, zaufaniu, wspieraniu i wzajemnej inspiracji.
Produktywność pracowników związana jest z poczuciem bycia docenianym i otrzymywaniem pochwał. Dlatego tak istotne jest częste wyrażanie uznania przez szefów podwładnym i współpracownikom. Relacje oparte na współpracy, zaufaniu, wzajemnej inspiracji są źródłem dobrej energii, która może decydować o naszym poczuciu zadowolenia.
Czytaj też: Zmiana pracy to nic strasznego, to wyzwanie i szansa na rozwój
Potwierdza to zresztą również Instytut Gallupa. Ustalił on, że produktywność pracowników związana jest m. in. z poczuciem bycia docenionym i otrzymania pochwały.
Praca bez sensu nikomu dobrze nie służy
- Wysoka produktywność i efektywność związana jest również z poczuciem sensu tego co robimy oraz świadomości, że małymi krokami przybliżania się do ważnego dla nas celu - konkluduje Czernecka.
Osoby, które wiedzą, co jest dla nich ważne, zarówno w życiu zawodowym jak i prywatnym, są skuteczniejsze i szybciej osiągają wyniki. Ważne więc, aby przełożeni byli zainteresowani zarówno obszarem zawodowym jak i prywatnym swoich pracowników i np. włączali do rozmów pytania związane z ważnymi dla nich potrzebami, celami, czy nawet pasjami. Może się bowiem okazać, że te elementy, które są dla pracowników niezwykle istotne, mogą odnaleźć również w pracy zawodowej, realizując zadania, które nie są bezpośrednio związane z ich stanowiskiem pracy. O wiele łatwiej zarządza się swoją energią, uwagą, zadaniami do wykonania jeśli wiemy, co jest dla nas ważne zarówno w pracy, jak i życiu prywatnym. Dzięki znajomości własnych celów wybory stają się prostsze, a ścieżka postępowania wyraźniejsza.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (1)