PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

IV kwartał raczej dobry dla branży meblarskiej. Ryzyko problemów rośnie

Jeśli nie będzie kolejnego lockdownu, IV kwartał br. będzie dobry dla branży meblarskiej - uważa Michał Koleśnikow z PKO BP. Na początku 2021 r. sytuacja sektora może się znów pogorszyć - wskazuje analityk, który nie przewiduje jednak długotrwałego tąpnięcia.

  • Autor:aw/pap
  • 20 paź 2020 7:35
IV kwartał raczej dobry dla branży meblarskiej. Ryzyko problemów rośnie
Firmy meblarskie chciałyby zatrudnić dodatkowych pracowników, ale boją się inwestować w nowe moce produkcyjne (fot.arch.)
REKLAMA
  • Jak podkreślił Koleśnikow, choć eksport polskich mebli w ostatnich latach rósł dynamicznie, w czasie lockdownu doszło do silnego tąpnięcia w branży meblarskiej, która znalazła się wśród sektorów najbardziej dotkniętych skutkami pandemii.
  • "Teraz jest jedną z tych, która najszybciej odrabia straty" - wskazał.
  • Firmy meblarskie chciałyby zatrudnić dodatkowych pracowników, ale boją się inwestować w nowe moce produkcyjne.

Przypomniał, że w większości krajów europejskich, gdy stanęły sklepy i fabryki, spadek produkcji był bardzo duży. W efekcie w kwietniu sprzedaż branży zmniejszyła się o blisko 50 proc. W kolejnych miesiącach nastąpiło szybkie odbicie - już w czerwcu produkcja sprzedana była o 19 proc. wyższa niż w analogicznym okresie 2019 r., "choć trzeba brać poprawkę na to, że w tym roku w czerwcu były dwa dni robocze więcej".

Tłumacząc przyczyny tej sytuacji ekspert wskazał m.in. na tzw. odłożony popyt. "Klienci, którzy mieli kupić meble w marcu, kwietniu lub maju, zrobili to po odblokowaniu gospodarki w czerwcu czy lipcu" - wyjaśnił. Powodem było też przesunięcie wydatków z innych celów.

Tarcza finansowa i antykryzysowa pomogły zachować zatrudnienie na podobnym poziomie, więc "spadek dochodów wielu osób był praktycznie niezauważalny biorąc pod uwagę skalę zawirowań w gospodarce" - podkreślił. Jednocześnie w czasie lockdownu mniej wydawaliśmy na usługi gastronomiczne, zakwaterowanie, zdrowie i urodę, kulturę i rekreację, rzadziej się też przemieszczaliśmy, co generowało pewne oszczędności, które konsumenci chętnie wydawali np. na remont mieszkania i meble - tłumaczył.

Według Koleśnikowa duże znaczenie miało też to, że w związku z pandemią zaczęliśmy spędzać więcej czasu w domu - np. konieczność podjęcia zdalnej pracy, częstszego przygotowywania posiłków czy zwyczajnie bycia w domu sprawiły, że więcej osób zdecydowało się na kupno nowych mebli. "Wielu z nas miało też więcej czasu, by się zająć remontem czy zmianą wystroju" - powiedział.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: IV kwartał raczej dobry dla branży meblarskiej. Ryzyko problemów rośnie

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.