PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Identyfikatory pracowników – czy łamią prawo?

Lekarz, pielęgniarka, ochroniarz, urzędnik – to tylko niektóre z zawodów, w których pracownicy podczas wykonywania obowiązków służbowych są zobowiązani do noszenia identyfikatorów. Często widnieje na nich nie tylko stanowisko i zdjęcie, ale również imię i nazwisko. Czy nie narusza to zasad ochrony danych osobowych?

  • Bartosz Dyląg
    bad
  • 27 sie 2018 11:47
Identyfikatory pracowników – czy łamią prawo?
Fot. pixabay
REKLAMA
  • Zazwyczaj obowiązek posługiwania odpowiednimi oznaczeniami wynika z wewnętrznego regulaminu organizacji i względów bezpieczeństwa.
  • Dzięki identyfikatorom osoby niepowołane nie mogą dostać się do danej firmy ani podszywać się pod jej pracownika.
  • Ujawniają one jednak informacje dotyczące zatrudnionych, które pracodawca ma obowiązek szczególnie chronić.
  • Eksperci z firmy ODO 24 tłumaczą, w jakich przypadkach identyfikatory są zgodne z prawem.

Według informacji podanych przez UODO, do końca czerwca wpłynęło 756 skarg w związku z wprowadzeniem nowych przepisów o ochronie danych osobowych oraz ponad 600 pytań w sprawie ich stosowania.

Od momentu, kiedy obligatoryjne stało się stosowanie unijnego rozporządzenia, czyli RODO, wiele firm ma wątpliwości, czy zamieszczenie danych na identyfikatorach jest zgodne z prawem. Często poza „standardowymi” plakietkami chodzi również o tabliczki z imieniem i nazwiskiem pracowników na drzwiach wejściowych do ich gabinetów. Co do zasady, gdy dany podmiot przetwarza dane osobowe swoich pracowników, niewymienione w Kodeksie pracy czy też w dalszych przepisach odrębnych, wówczas należy powołać się na jedną z podstaw przetwarzania danych wskazaną w RODO - mówi adw. specjalista ds. ochrony danych, ODO 24. 

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Najważniejsze jest, aby przed podjęciem decyzji o stosowaniu identyfikatorów w organizacji zweryfikowano na samym początku wewnętrzne regulaminy pracy i dostosowano je pod względem zgodności z nowymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Firmy mogą przetwarzać informacje w postaci wizerunku pracowników powołując się na przesłankę przetwarzania danych, jaką jest prawnie uzasadniony interes, realizowany przez administratora danych. Istnieje zatem możliwość umieszczania zdjęć pracowników na identyfikatorach, w sytuacji, gdy obowiązek ich posiadania będzie wynikać z wewnętrznych regulacji, występujących u danego przedsiębiorcy i będzie związany

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Identyfikatory pracowników – czy łamią prawo?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.