×

Subskrybuj newsletter
pulshr.pl

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
PARTNERZY PORTALU

Ich brak paraliżuje nasze życie. System nie pomaga wypełnić luki kadrowej

  • km
  • 19 cze 2022 0:01

Branża transportowa od lat boryka się z niedoborem kierowców. Barometr Zawodów 2022 klasyfikuje ich jako zawód trwale deficytowy. Co więcej, jak podaje International Road Transport Union (IRU) zbyt mała liczba kierowców to problem całej Europy.

Ich brak paraliżuje nasze życie. System nie pomaga wypełnić luki kadrowej
Transport drogowy towarów jest jedną z trzech największych branż polskiej gospodarki (fot. Seb Creativo/Unsplash)
REKLAMA
  • Szacuje się, że w Europie brakuje około 400 tysięcy kierowców. W Polsce niedobór wynosi 60-80 tysięcy. Podobnie jak w Niemczech, większe zapotrzebowanie jest tylko w Wielkiej Brytanii (80-100 tys.).
  • W 2021 roku kierowcy samochodów ciężarowych zarabiali średnio 6310 zł netto. Tym samym pensje kierowców były o ok. 50 proc. wyższe niż średnia krajowa obliczana przez GUS.
  • Jednak to nie jest łatwy pieniądz. Zawodowi kierowcy narażeni są na szereg negatywnych czynników, zostawiających ślad na ich zdrowiu. Problemem w szybkim wejściu do zawodu są m.in. długie kolejki do lekarzy.

Jak pokazuje raport „Transport drogowy w Polsce 2021+” opracowany przez SpotData na zlecenie związku pracodawców Transport i Logistyka Polska, transport drogowy towarów jest jedną z trzech największych branż polskiej gospodarki, obok handlu hurtowego i handlu detalicznego. Bezpośredni udział sektora transportu i magazynowania w polskim PKB wynosi 6 proc., ale jego znaczenie dla gospodarki jest znacząco wyższe.

Tak jak duże jest znaczenie sektora, tak duże są problemy kadrowe z jakimi musi się zmagać.

Ponad milion pracowników, a potrzeby jednak większe 

W całym sektorze logistycznym w Polsce pracuje niemal milion osób, a w transporcie drogowym około 750 tys. Popyt na pracę rośnie szybciej niż podaż pracowników, co sprawia, że warunki do rozwoju stają się coraz trudniejsze.

W ostatniej dekadzie przeciętny przyrost zatrudnienia w transporcie drogowym wynosił 4,6 proc. rocznie, podczas gdy praca przewozowa rosła w tempie ok. 6 proc. rocznie.

Szacuje się, że w Europie brakuje około 400 tysięcy kierowców. W Polsce niedobór wynosi 60-80 tysięcy, podobnie jak w Niemczech, większe zapotrzebowanie jest tylko w Wielkiej Brytanii (80-100 tys.).

Z raportu Polskiego Instytutu Transportu Drogowego wynika, że w ubiegłym roku ponad połowa (56,1 proc.) pracodawców przyznała, że ma problem ze znalezieniem kierowcy. Co gorsza, tendencja ta jest coraz powszechniejsza i narasta w błyskawicznym tempie. W 2018 roku o takich problemach mówiło o 13,1 proc. mniej pracodawców.

fot. Shutterstock
fot. Shutterstock
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

KOMENTARZE (7)

Do artykułu: Ich brak paraliżuje nasze życie. System nie pomaga wypełnić luki kadrowej

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Kierownik kierownicy 2022-06-20 20:48:25

    Cała ta polityka nie lubienia ciężarówek zbiera żniwo, warunki pracy a właściwie życia są gorsze niż w celi, metraż dostęp do WC posiłki i jeszcze wszędzie zakazy, mandaty , do tego branża stoi na oszustwie, pensja pod stołem, przekręty na każdym kroku a wszystko kosztem własnego życia, siedząc tygodniami w szoferce trudno jest założyć rodzinę. Jeszcze więcej ekologów niech szczuje na tą branże albo wymyśla idiotyzmy w stylu tiry na tory to skończy się zapaścią gospodarczą.

  • Yfg 2022-06-20 15:24:18

    Zarabiają 6 tys ale jak przeliczy się na godziny to wychodzi 300 godzin pracy w miesiącu i najniższa krajowa a reszta pod stołem Ryzyko zawodowe mandaty(teraz najniższy to chyba 1000 zł ) i wyzysk u tzw prywaciarzy kursy co pięć lat bardzo drogie a koszt uzyskania prawa jazdy wszystkich kategorii z kwalifikacja to wydatek nawet 20 tys zł i czasu na to trzeba czasem nawet pół roku Państwo wszystko robi żeby kierowców było jak najmniej i żeby to był zawód nieatrakcyjny

  • Przedsiębiorca 2022-06-20 08:57:44

    Braki rąk do pracy występują w każdej branży oprócz urzędów i administracji.

  • Listonosz 2022-06-19 14:36:36

    Jest bardzo łatwo osiągnąć ten brak kierowców. Ciężarówki na pociąg, rozbudowa infrastruktury kolejowej i barki na rzekach. Ktoś powie jak ciężarówki na pociąg? A tak zrobić kontynery pasowne na platformę pociągu i ciężarówki, po 2 mniejsze zużycie paliwa i mniej kierowców trzeba. Drogi mniej cierpią itd. UE ma to oczywiście w d... bo oni wolą zajmować się głupotami . Niemcy zwolennicy eko nie chcą uregulować rzeki Odry do przepływu barkami bo niby jakieś zwierzątka tam są. Dziwię się firmą dużym w jakiś skupiskach co są że nie naciskają na transport kolejowy, dzięki temu mogły by zmniejszyć koszty

    • Adam 2022-06-19 21:28:34

      Pobożne życzenia część towaru można przesunąć na kolej ale do transportu tzw ostatniej mili zdecydowanie dominują samochody a transport poniżej 300 km bardziej jest opłacalny samochodami. I tyle lub aż tyle.

      • Listonosz 2022-06-19 22:35:33

        Masz może i rację, ale trasy międzynarodowe można zrobić koleją

  • Ryl 2022-06-19 13:45:29

    Wymagania jak dla pilotów odrzutowcow kiedyś wystarczyło prawko a dzisiaj odpowiedzcie sobie sami Polsko obudź się

REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl


REKLAMA