• Według badania „HR-owca portret własny 2016” HR-owiec to pracownik zmotywowany, lubiący swoją pracę i ludzi, których dzięki niej spotyka.
• Najbardziej motywują go współpracownicy, atmosfera i satysfakcja z wpływu na funkcjonowanie organizacji.
• Wypłata motywuje tylko 66 proc. HR-owców.
– Tegoroczne wyniki badania „HR-owca portret własny” analizujemy w nowej rzeczywistości biznesowej. W ciągu ostatnich 12 miesięcy nastąpiła prawdziwa eksplozja technologii smart oraz mobilnych rozwiązań dedykowanych HR-owcom. Dużo większą rolę w ich codzienności odgrywają wielopokoleniowe zespoły, pracownicy generacji Y i Z oraz pozyskiwanie kandydatów pasywnych – mówi Iga Pazio, współautorka badania, redaktor naczelna platformy branżowej wyzwaniaHR.pl i „Kompendium HR”.
Choć 18 proc. ankietowanych deklaruje, że swoją przygodę z HR rozpoczęło przez przypadek, praca w branży Human Resources zdecydowanej większości (90 proc. odpowiedzi) przynosi satysfakcję. Ponad trzy czwarte ankietowanych deklaruje, że chciałoby więcej czasu przeznaczyć na doszkalanie i rozwój własny. Aż 43 proc. poszukuje informacji nt. personal brandingu i budowy własnego wizerunku. Choć w porównaniu z zeszłorocznym raportem jest to novum, nie dziwi ono ekspertów.
– Trudno pełnić w organizacji rolę agenta zmian, sparring-partnera biznesu, mentora, mediatora, coacha, osoby odpowiedzialnej za wsparcie komunikacji, jeśli nie umie się skutecznie budować zaufania do siebie, pełnionej roli i funkcji – wyjaśnia Joanna Malinowska-Parzydło, założycielka Personal Branding Institute, doradca strategiczny, trener biznesu, wieloletnia dyrektor personalna.
– Każdy świadomy profesjonalista HR powinien znaleźć czas na zastanowienie, jaki ślad pozostawia po sobie w organizacjach, ale też w relacjach z ludźmi, z którymi pracuje online lub offline. Silna i świadomie budowana marka osobista HR-owca sprawi, że kluczowi interesariusze i partnerzy będą traktować go jak wartościowego partnera, a nie wyłącznie przedstawiciela działu wsparcia – dodaje.
Na pytanie o największe wyzwania w codziennej pracy prawie 2/3 HR-owców wskazało na pozyskiwanie dużej liczby jakościowych aplikacji, 43 proc. Na motywowanie pracowników, a 42 – na utrzymanie w organizacji kluczowych talentów. Dla co czwartego kandydata wyzwaniem jest przyciągnięcie do pracy wartościowych kandydatów z pokoleń Y i Z.
– Za jedno z największych wyzwań w branży HR postrzegam zarządzanie oczekiwaniami młodych, ambitnych pracowników, którzy w bardzo krótkim czasie po dołączeniu do organizacji chcą pełnić funkcje menedżerskie – przyznaje Aleksandra Grajczyk, deputy team leader w BNP Paribas Securities Services.
– Współczesny HR-owiec musi nie tylko znaleźć sposób na skuteczną komunikację z przedstawicielami pokoleń Y i Z, ale również umieć zaspokoić ich zawodowe ambicje i zarządzić nimi – dodaje ekspert.
Tylko jeden na pięciu HR-owców do swoich największych wyzwań zalicza negocjacje i współpracę z biznesem.
– Bez nich żaden HR-owiec nie osiągnie sukcesu ani nie wypracuje zakładanych efektów – mówi Aleksandra Grajczyk.
– Ze współpracą z biznesem wiąże się bezpośrednio elastyczność. W czasach, w których zmiana jest wpisana w DNA organizacji, HR-owcy powinni umieć się dostosowywać do szybkiego tempa pracy i zmieniających się okoliczności biznesowych. Bez tego trudno o budowę partnerstwa z biznesem – dodaje.
Jaki jest zatem HR-owiec AD 2016?
Rekrutacja to wciąż główny obowiązek
Zdecydowana większość, 90 proc. badanych HR-owców, zajmuje się na co dzień rekrutacją, aż 84 proc. – selekcją aplikacji. Do kluczowych zadań HR-owców należy też koordynacja szkoleń (59 proc. odpowiedzi). Ponad 2/3 badanych prowadzi w swoich firmach komunikację wewnętrzną, a 57 proc. zajmuje się też działaniami z zakresu employer brandingu. Twardy HR, czyli kadry i płace, należy do obowiązków 41 proc. ankietowanych.
Do pracy motywują ludzie
80 proc. HR-owców do pracy motywują współpracownicy, atmosfera w firmie oraz bezpośrednie przełożenie wykonywanej pracy na biznes. 68 proc. wskazuje na docenienie ze strony pracowników i kadry zarządzającej, o 1 punkt procentowy mniej różnorodność wykonywanych zadań. Pieniądze są motywacją dla 60 proc. ankietowanych.
Walka o talenty
Największymi wyzwaniami dla HR-owców jest dziś pozyskanie dużej liczby jakościowych aplikacji (58 proc. odpowiedzi), motywowanie pracowników (43 proc. odpowiedzi), utrzymanie kluczowych talentów w organizacji (42 proc. odpowiedzi) oraz skuteczna komunikacja wewnętrzna (40 proc. odpowiedzi). Jeden na czterech za wyzwanie uważa pozyskiwanie do pracy kandydatów pasywnych i pozyskiwanie do pracy kandydatów z pokolenia Y i Z. Jeden na pięciu – stworzenie ogłoszenia, które przyciąga najlepszych kandydatów.
Nowe technologie
3/4 HR-owców wykorzystuje w swojej pracy media społecznościowe. 44 proc. z nich szuka tam kandydatów, 41 proc. ma na nich swoje profile, 37 proc. publikuje w social media ogłoszenia o pracę, co czwarty prowadzi w mediach społecznościowych aktywny networking. Coraz większą rolę w codziennej pracy odrywają urządzenia mobilne, z których korzysta 2/3 ankietowanych.
Czas na samorozwój
3/4 kandydatów chciałby poświęcić więcej czasu na samorozwój. 43 proc. na budowanie silnej pozycji HR w organizacji, 40 proc. na planowanie strategii HR dla firmy, a 28 proc. na komunikację wewnętrzną z pracownikami. Wśród wskazywanych projektów znalazły się też udział w projektach międzydziałowych, budowanie relacji z klientami wewnętrznymi i bieżący kontakt z kandydatami.
Zespoły wielopokoleniowe
Wśród kluczowych kompetencji niezbędnych do pracy w HR eksperci wymieniali komunikatywność (dobrze lub bardzo dobrze ocenia ją u siebie 90 proc. ankietowanych) i umiejętności pracy w organizacji. Aż 44 proc. ankietowanych za kluczową umiejętność uważa dotarcia do ludzi w różnym wieku i reprezentujących różne pokolenia.
Badanie „HR-owca portret własny” zostało przeprowadzone w kwietniu 2016 roku na zlecenie Pracuj.pl na próbie 378 pracowników działów personalnych oraz osób odpowiedzialnych za działania z obszaru rekrutacji i HR.
KOMENTARZE (0)