PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

HR biznes partnering po polsku, czyli wielka wymiana wizytówek

W Polsce brakuje zrozumienia, kim jest HRBP. - To osoba, która ma wieloletnie doświadczenie w biznesie, ponieważ pracowała na różnych stanowiskach w wielu działach. To osoba, która łączy HR z biznesem - mówi Justyna Piesiewicz, prezes IACL.

HR biznes partnering po polsku, czyli wielka wymiana wizytówek
Wiele przedsiębiorstw, redukując etaty, podjęło współpracę z byłym pracownikiem lub nowym menedżerem jako z zewnętrznym specjalistą, pracującym na własny rachunek (Fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Model HR-u jako partnera biznesowego przywędrował do Polski wraz z zagranicznymi korporacjami.
  • Jednak jego rozwój oddalił się od założeń - etykietka HR biznes partnera w wielu przypadkach oznacza po prostu HR-owca z outsourcingu.
  • Prawdziwy HR biznes partner to osoba, która łączy HR z biznesem.

Koncepcja HR-u jako partnera biznesu powstała za sprawą Dave'a Ulricha już w roku 1997. Karina Popieluch, założycielka KaiZen HR, pomysłodawczyni i kierownik merytoryczny pierwszych w Polsce studiów podyplomowych HR biznes partner realizowanych w Akademii Leona Koźmińskiego, zwraca uwagę, że był to okres, kiedy polski HR był jeszcze mniej dojrzały i skupiał się głównie na funkcji administracyjnej, rekrutacyjnej i szkoleniach. Mało kto dzisiaj pamięta, że początkowo sama koncepcja HR biznes partnera nie dotyczyła pojedynczego stanowiska, ale funkcji pełnionej przez cały dział HR. Z czasem koncepcja ta ewoluowała i kiedy ok. 10 lat temu zadomowiła się w Polsce, zaczęła być kojarzona z nazwą konkretnej roli w strukturze HR. To prawdopodobnie jedna z przyczyn niezrozumienia, kim jest lub czym jest w rzeczywistości HR biznes partner.

Czytaj też: W większości spółek HR jest traktowany narzędziowo i transakcyjnie

- Zachodnie korporacje, posiadające rozwiniętą funkcję HR lepiej znają cel i precyzyjnie projektują zadania, a co za tym idzie - kompetencje niezbędne do sukcesu tak nazwanego stanowiska. Dbają one jednak o architekturę całej funkcji HR opartej na centrach usług wspólnych i tzw. centrach ekspertyzy będących zapleczem merytorycznym, administracyjnym i operacyjnym dla stanowiska HRBP. Inaczej jest w przypadku mniejszych, polskich firm, które często traktują HRBP nie jako swego rodzaju łącznika pomiędzy polityką centralną a menedżerami, ale jako jednoosobowy oddział specjalny i oczekują, aby zastąpił on cały złożony, multifunkcjonalny dział HR - wyjaśnia Karina Popieluch.

Bycie HRBP jest... modne

Anna Grzywaczyk, dyrektor w firmie doradczej WNCL, potwierdza, że model HR-u jako partnera biznesowego przywędrował do Polski wraz z zagranicznymi korporacjami lokującymi swoje oddziały w Polsce, a także wraz z menedżerami z międzynarodowym doświadczeniem. Jednak jego rozwój oddalił się od założeń, z kolei nazwa HR biznes partnera upowszechniła się.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: HR biznes partnering po polsku, czyli wielka wymiana wizytówek

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.