– Obecnie największą otwartość na zdalne wykonywanie obowiązków zawodowych wykazują firmy doradcze, IT, ubezpieczeniowe oraz działy projektowe i kreatywne – twierdzi Paulina Łukaszuk z Hays Poland.
Wraz z postępem technologicznym na rynku obserwowana jest rosnąca popularność pracy zdalnej. Z badań Hays Poland wynika, że możliwości szeroko pojętej pracy elastycznej przynajmniej niektórym swoim pracownikom oferuje coraz więcej firm. Najczęściej pracodawcy otwierają się na zatrudnienie w niepełnym wymiarze godzin (23 proc. firm), elastyczne godziny pracy (59 proc.), pracę zdalną – home office (55 proc.) oraz opcję przepracowania pełnego wymiaru godzinowego w mniejszą liczbę dni (9 proc.).
Niestety dostępność takich rozwiązań w firmie nie świadczy o tym, że są one jasno i bezpośrednio komunikowane oraz że mogą z nich korzystać wszyscy zatrudnieni. Obecnie tylko część pracodawców zachęca pracowników do korzystania z rozwiązań pracy elastycznej. Wszystkich zatrudnionych namawia do tego tylko 14 proc. firm, większość – 17 proc., niektórych – 32 proc.
Jak zauważa Paulina Łukaszuk, ekspert Hays Poland, znaczna część firm z różnych powodów nie sprzyja pracy zdalnej, choć dopuszcza taką możliwość. Praca zdalna jest dobrym rozwiązaniem dla firm o określonej charakterystyce pracy. Jest to dobre rozwiązanie głównie dla organizacji, które pracują projektowo, a w realizacji zadań kluczowy jest czas dostarczenia produktu, rozwiązania czy usługi. Na niektórych stanowiskach wymagana jest jednak regularna obecność pracowników w miejscu zatrudnienia (np. produkcja, obsługa biurowa, sprzedaż stacjonarna) i tutaj rozwiązania pracy elastyczniej nie mają racji bytu.
– Obecnie największą otwartość na zdalne wykonywanie obowiązków zawodowych wykazują firmy doradcze, IT, ubezpieczeniowe oraz działy projektowe i kreatywne – dodaje Paulina Łukaszuk.
Funkcjonowanie w wielu branżach rynku kandydata sprawia, że pracodawcy poszukujący pracowników muszą się uciekać do nowych sposobów na przyciągnięcie i zatrzymanie specjalistów. Tym samym coraz silniej otwierają się na potrzeby i oczekiwania kandydatów, a te nierzadko dotyczą możliwości pracy elastycznej – najczęściej ruchomych godzin rozpoczęcia dnia pracy oraz pracy z domu. Praca elastyczna w badaniu Hays uplasowała się na drugim miejscu wśród benefitów preferowanych przez pracowników, otrzymując aż 52 proc. wskazań.
W rezultacie pracodawcy coraz chętniej oferują możliwość pracy zdalnej, traktując to jako jedno z narzędzi w rywalizacji o najlepszych kandydatów.
– Pytania o świadczenia dodatkowe i możliwość zdalnego wykonywania przynajmniej części obowiązków, stały się standardem w procesach rekrutacyjnych. Szybki rozwój technologiczny i rosnąca mobilność społeczeństwa wskazują także na to, że coraz więcej osób będzie decydować się na taką formę pracy. Obok atrakcyjnego wynagrodzenia to właśnie świadczenia dodatkowe są czynnikiem wpływającym na wybór pracodawcy oraz lojalność wobec niego – co w konsekwencji decyduje o zmniejszeniu rotacji pracowników – zauważa Agnieszka Pietrasik, executive manager w Hays Poland.
Wprowadzenie możliwości pracy zdalnej może również oznaczać realne oszczędności dla firmy. Nawet jeśli konieczne jest zagwarantowanie pracownikom niezbędnego sprzętu, to koszty mogą być znacznie mniejsze od pełnego wyposażenia wielkopowierzchniowego biura i utrzymywania przestrzeni przewidującej tyle miejsc pracy, ilu pracowników. Dodatkowo dzięki temu firma może stać się bardziej konkurencyjna i elastyczna, również pod względem zatrudniania pracowników, którzy na co dzień mieszkają w zupełnie innym regionie, niż ten, w którym mieści się siedziba firmy. Oznacza to nowe możliwości współpracy oraz różnorodność pracowników, co z kolei pozytywnie wpływa na efektywność firmy.
...ale i zagrożenia
A minusy? Wielu szefom może być trudno przyjąć do wiadomości, że „nie wiedzą”, co robi w danym momencie ich pracownik. Na ten doskwierający brak kontroli są jednak sposoby – można wysłać maila, zadzwonić, a także tak ustalić zadania do wykonania tak, aby łatwo można było sprawdzić, czy pracownik się z nich wywiązuje.
– To kwestia zaufania i pewnej dojrzałości. Ja ufam swoim ludziom i wierzę w ich odpowiedzialność oraz w to, że kiedy daję im możliwość pracy zdalnej, to z niej dobrze skorzystają, tzn. zrobią to, czego się od nich oczekuje również dlatego, że rozumieją, że firma nie będzie im dawała takiej swobody działania, jeśli nie będą jej właściwie używali. Poza tym, są też ludzie, którym lepiej pracuje się np. wieczorem niż o poranku. Tu chodzi więc o pewną elastyczność, którą możemy oferować pracownikom, a której oni oczekują – chcą wolności i niezależności w pracy – komentuje Manuela Montagnana, wiceprezes ADP ds. HR na region EMEA.
Innym minusem, który można dostrzec przy wykonywaniu pracy zdalnej na stałe, jest brak codziennego, fizycznego kontaktu ze współpracownikami. Według Eweliny Soleckiej, która jest Workplace Consulting Managerem w Grupie Nowy Styl, właśnie z tego powodu, takie firmy jak Yahoo czy IBM, które kiedyś zachłysnęły się pomysłem pracy zdalnej, ściągają teraz pracowników z powrotem do biur.
– Ludzie do kreatywnej pracy potrzebują innych ludzi. Interakcje między pracownikami są dużo bardziej wartościowe niż do tej pory myślano. Współpraca, kiedyś rozumiana wyłącznie jako ta zaplanowana w salach spotkań, w 70 proc. opiera się właśnie na interakcjach w obrębie biura – mówi Ewelina Solecka.
– Szczególnie wartościowe są spontaniczne spotkania, zwane zderzeniami (collisions). Są to wszystkie bezpośrednie i przypadkowe kontakty współpracowników. Podczas posiłku, w szatni, w drodze do toalety, wracając ze spotkania, na półpiętrze, wszędzie. Liczne, niezaplanowane, krótkie rozmowy umożliwiające wymianę opinii, podzielenie się pomysłem. Sercem firmy staje się także kuchnia, tak jak w domu toczą się w niej ciekawe dyskusje. Badania wskazują, że mnóstwo pomysłów na przykład rodzi się w kolejkach po kawę – dodaje.
Elastyczność to równowaga
Praca zdalna jest narzędziem ułatwiającym pracownikom zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, tzw. work-life balance. W możliwościach pracy elastycznej oraz skróceniu bądź całkowitym wyeliminowaniu czasu dojazdu z rozkładu dnia, profesjonaliści upatrują rozwiązania dla braku równowagi pomiędzy czasem pracy i czasem prywatnym. To również doskonała forma dla pracujących rodziców oraz osób, które chcą pracować dla firm w nietypowej lokalizacji, w związku z czym mogą mieć trudność z codziennymi dojazdami do pracy.
Praca zdalna jest doskonałym rozwiązaniem dla wszystkich, którzy cenią sobie elastyczność, ale również potrafią rozsądnie z niej korzystać. Jest to idealny sposób wykonywania pracy dla osób dobrze zorganizowanych, samodzielnych, zdyscyplinowanych i potrafiących narzucić sobie tempo pracy. Lista zawodów, które pozwalają na pracę zdalną, cały czas rośnie. Wśród osób, które już teraz pracują zdalnie, znajduje się duża część programistów i grafików. To również rozwiązanie, z którego chętnie korzystają tłumacze, dziennikarze oraz niezależni księgowi.
Brak elastyczności jest niekorzystny zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy. Powoduje, że osoby o wysokich kompetencjach i zaangażowaniu, które nie chcą rezygnować z jakości życia prywatnego, idą na ustępstwa w sferze rozwoju kariery. Stąd też przewiduje się, że firmy coraz chętniej będą umożliwiać pracownikom pracę zdalną chcąc pozyskać i zatrzymać w strukturach ekspertów w swej dziedzinie, gwarantując im sprzyjające środowisko pracy i większą niezależność w wyborze czasu, miejsca i sposobu wykonywania zawodowych obowiązków.
KOMENTARZE (0)