Branża handlowa odpowiada za tworzenie ok. 16 proc. polskiego PKB - wynika z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego. Jak wyglądają warunki pracy w sektorze, z którym związanych jest ponad 2 mln ludzi?

- W Polsce ponad 2 mln osób pracuje w sektorze handlowym - podaje raport "Analiza rynku pracy w handlu detalicznym i hurtowym" przygotowany przez związek zawodowy UNI Europa.
- Praca w sklepie - szczególnie wielkopowierzchniowym - nie cieszy się najlepszą opinią.
- Praca dla każdego, nawet bez odpowiedniego wykształcenia czy brak benefitów to najczęstsze mity, jakie dotyczą tej branży.
Praca w sklepie kojarzy się z zatrudnieniem na umowę śmieciową, jednak jak wynika z danych GUS, jest to błędny pogląd. W skali całego kraju na umowę o pracę może liczyć 2/3 pracowników sektora prywatnego. Dotyczy to również zatrudnienia sprzedawców.
- Największe sieci, chcąc przyciągnąć do siebie nowych pracowników, oferują stabilne źródło dochodów. Rynek pracownika sprawia, że do tych standardów muszą coraz częściej dostosowywać się mniejsi gracze, a zatrudnienie w sklepie przestaje kojarzyć się wyłącznie z tzw. umowami śmieciowymi - wskazuje Michał Jakubowski, dyrektor ds. klientów korporacyjnych w Nationale-Nederlanden TUnŻ.
Czytaj więcej: Sklepy w pierwszą niedzielę zamknięte, ale nie wszystkie
Jeszcze do niedawna uznawano, że zarobki w sklepach należą do najniższych. Dziś już wiadomo, że nie jest prawdą, iż sprzedawcy mogą liczyć tylko na najniższą krajową pensję.
Według ostatnich danych "Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń" połowa osób zatrudnionych w handlu zarabia od 2,5 do 5,25 tys. zł brutto miesięcznie. Najwyższe zarobki daje zatrudnienie w handlu hurtowym, gdzie mediana wynagrodzeń wynosi 4 tys. zł brutto. Z kolei w handlu detalicznym jest to przeciętnie 3 050 zł.
Coraz częściej sprzedawcy mogą liczyć również na pozapłacowe dodatki. Jak pokazują badania Nationale-Nederlanden, przy wyborze nowego miejsca pracy prawie połowa Polaków zwraca uwagę na panującą tam atmosferę, a 35 proc. właśnie na pozapłacowe elementy wynagrodzenia. Dodatkowe benefity to stały element umowy w wielu sieciach handlowych. Lista obejmuje m.in. prywatną opiekę medyczną, bony świąteczne, wyprawki szkolne, wakacyjne wyjazdy dla dzieci pracowników czy ubezpieczenie grupowe na życie. Zainteresowanie tym ostatnim rozwiązaniem deklaruje niemal dwie trzecie badanych, najczęściej osoby w wieku 45-54 lat (84 proc.).


KOMENTARZE (0)