PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Handel - niewymagająca, nisko płatna praca? Nieprawda. Obalamy mity

Branża handlowa odpowiada za tworzenie ok. 16 proc. polskiego PKB - wynika z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego. Jak wyglądają warunki pracy w sektorze, z którym związanych jest ponad 2 mln ludzi?

  • Autor:KDS
  • 10 kwi 2018 20:00
Handel - niewymagająca, nisko płatna praca? Nieprawda. Obalamy mity
Największe sieci, chcąc przyciągnąć do siebie nowych pracowników, oferują stabilne źródło dochodów (fot. Shutterstock.com)
REKLAMA
  • W Polsce ponad 2 mln osób pracuje w sektorze handlowym - podaje raport "Analiza rynku pracy w handlu detalicznym i hurtowym" przygotowany przez związek zawodowy UNI Europa.
  • Praca w sklepie - szczególnie wielkopowierzchniowym - nie cieszy się najlepszą opinią. 
  • Praca dla każdego, nawet bez odpowiedniego wykształcenia czy brak benefitów to najczęstsze mity, jakie dotyczą tej branży.

Praca w sklepie kojarzy się z zatrudnieniem na umowę śmieciową, jednak jak wynika z danych GUS, jest to błędny pogląd. W skali całego kraju na umowę o pracę może liczyć 2/3 pracowników sektora prywatnego. Dotyczy to również zatrudnienia sprzedawców.

- Największe sieci, chcąc przyciągnąć do siebie nowych pracowników, oferują stabilne źródło dochodów. Rynek pracownika sprawia, że do tych standardów muszą coraz częściej dostosowywać się mniejsi gracze, a zatrudnienie w sklepie przestaje kojarzyć się wyłącznie z tzw. umowami śmieciowymi - wskazuje Michał Jakubowski, dyrektor ds. klientów korporacyjnych w Nationale-Nederlanden TUnŻ. 

Czytaj więcej: Sklepy w pierwszą niedzielę zamknięte, ale nie wszystkie

Jeszcze do niedawna uznawano, że zarobki w sklepach należą do najniższych. Dziś już wiadomo, że nie jest prawdą, iż sprzedawcy mogą liczyć tylko na najniższą krajową pensję.

Według ostatnich danych "Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń" połowa osób zatrudnionych w handlu zarabia od 2,5 do 5,25 tys. zł brutto miesięcznie. Najwyższe zarobki daje zatrudnienie w handlu hurtowym, gdzie mediana wynagrodzeń wynosi 4 tys. zł brutto. Z kolei w handlu detalicznym jest to przeciętnie 3 050 zł.

Coraz częściej sprzedawcy mogą liczyć również na pozapłacowe dodatki. Jak pokazują badania Nationale-Nederlanden, przy wyborze nowego miejsca pracy prawie połowa Polaków zwraca uwagę na panującą tam atmosferę, a 35 proc. właśnie na pozapłacowe elementy wynagrodzenia. Dodatkowe benefity to stały element umowy w wielu sieciach handlowych. Lista obejmuje m.in. prywatną opiekę medyczną, bony świąteczne, wyprawki szkolne, wakacyjne wyjazdy dla dzieci pracowników czy ubezpieczenie grupowe na życie. Zainteresowanie tym ostatnim rozwiązaniem deklaruje niemal dwie trzecie badanych, najczęściej osoby w wieku 45-54 lat (84 proc.). 

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Handel - niewymagająca, nisko płatna praca? Nieprawda. Obalamy mity

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.