PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Hałas dekoncentruje pracowników. Ale cisza też niewskazana

Bez względu na stanowisko i rodzaj wykonywanej pracy konieczne jest zadbanie o komfort w biurze i ograniczenie czynników stresogennych w miejscu pracy. Jednym z najbardziej uciążliwych jest hałas. Jak go zniwelować i zadbać o komfort pracowników?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Hałas dekoncentruje pracowników. Ale cisza też niewskazana

  • Ponad jedna trzecia pracowników czuje się w pewien sposób odizolowana w głośnych miejscach pracy.
  • Pracodawcy stoją przed wyzwaniem minimalizacji stresujących czynników, w tym właśnie hałasu.
  • Istotne jest zadbanie o odpowiednie wygłuszenie biura. Jednocześnie trzeba pamiętać, że zbyt duże ograniczenie poziomu dźwięków może też działać drażniąco.

Na przestrzeni ostatnich lat, w związku z narastającym problemem stresu związanego z pracą, prowadzono wiele badań poświęconych akustyce. Obserwacje osób narażonych na odgłosy otwartych biur, wykazały zwiększony poziom adrenaliny, co było reakcją obronną organizmu. Pierwszy gryz jabłka, wybuch śmiechu lub odgłosy "pociągania" nosem i kaszlu mogą uaktywniać uczucie gniewu lub irytacji wśród pracowników, tym samym obniżając ich produktywność i pogarszając atmosferę w zespole.

Hałas dekoncentruje pracowników

Według badania Steelcase z 2016 r., przeprowadzonego w 17 krajach, ponad jedna trzecia pracowników czuje się w pewien sposób odizolowana w głośnych miejscach pracy. Ponieważ jednak wielu pracowników biurowych funkcjonuje w dynamicznym, otwartym środowisku z współdzielonymi powierzchniami - pracodawcy stoją przed wyzwaniem minimalizacji stresujących czynników, w tym właśnie hałasu.

Jak wynika z badań portalu bhp.abc.com.pl, 85 proc. osób, które pracują w open space'ach jest zdania, że jest tam dla nich zbyt głośno. Co więcej, hałas dekoncentruje połowę zatrudnionych, a 60 proc. podnosi głos, jeśli chce z kimś porozmawiać (również przez telefon). Potwierdzają to eksperci z Grupy Nowy Styl, którzy wskazują, że hałas w biurze może stanowić punkt zapalny. Akustyka w miejscu pracy jest problemem dla 31,6 proc. pracowników - wynika z ich badania (wzięło w nim udział 2486 osób z 8 firm).

Czytaj też: Akustyka w biurze ma znaczenie. Nawet 1/3 pracowników skarży się na hałas

- Lista konsekwencji złych warunków akustycznych jest bardzo długa. Znajdziemy na niej szybsze zmęczenie, rozdrażnienie, spadek efektywności pracy o 30-50 procent, częstsze odrywanie się od pracy, konieczność robienia dłuższych przerw, większą podatność na stres, wzrost adrenaliny o 30 procent, niską zrozumiałość mowy, której konsekwencją jest konieczność podnoszenia głosu, większą liczbę popełnianych błędów, ale też większą absencję i fluktuację pracowników - wymienia Marcin Rosak z Nyquista Acoustic Design.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.