PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Groźne zjawisko w firmach. Szef i HR umywają ręce, a pracownik cierpi

Onboarding, czyli jeden z najważniejszych procesów w budowaniu zgranego zespołu, kuleje. I to bardzo. Z badania zleconego przez firmę technologiczną Gamfi wynika, że co czwartemu pracownikowi brakowało wprowadzenia w nową rolę i obowiązki, a co piąty nie poznał celów i zadań do zrealizowania w okresie próbnym. Tylko 7 proc. pracowników spotkało w procesie wdrożenia przedstawiciela działu HR. To bardzo źle.

  • Autor: KDS
  • 22 lis 2021 13:45
Groźne zjawisko w firmach. Szef i HR umywają ręce, a pracownik cierpi
Katalog błędów zaczyna się od nieodpowiedniego wprowadzenia pracownika w nową rolę i zakres obowiązków (Fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Brak dostępu do szefa i niejasne obowiązki – tak wygląda rzeczywistość pracowników w nowej firmie.
  • Choć to przyszły przełożony najczęściej zapoznaje pracownika z nową organizacją, to 53 proc. Polaków w pierwszych dniach pracy nie miało z szefem do czynienia, zaś tylko 7 proc. osób odnotowało obecność przedstawiciela działu HR.
  • Tymczasem koszty nieudanej rekrutacji są ogromne. Koszt, jaki ponosi pracodawca w związku z przygotowaniem nowej osoby do pracy, wynosi 92 tys. zł.

Gamfi to firma tworząca narzędzia do onboardingu i motywacji pracowników wspierane grywalizacją. Postanowiła sprawdzić, jak w Polsce podchodzi się do wprowadzania nowego pracownika do firmy. Okazuje się, że jest co poprawiać.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

47 proc. Polaków na pytanie, kto brał udział w procesie wdrażania ich w nowe miejsce pracy, wskazało na przełożonego. 27 proc. badanych było wprowadzanych w nową firmę przez członków przyszłego zespołu, a 26 proc. towarzyszyła jedna konkretna osoba z zespołu. Tylko 7 proc. pracowników spotkało w procesie wdrożenia przedstawiciela działu HR - częściej pojawiali się w nim członkowie innych zespołów organizacji (10 proc.).

- Wyniki naszego badania wskazują na rozproszenie odpowiedzialności w procesie wdrożenia. HR odpowiada z reguły za pierwszy dzień-dwa onboardingu (tzw. welcome day), co z perspektywy pracownika jest raczej powitaniem w firmie niż faktycznym wdrożeniem. Za przygotowanie do efektywnej pracy powinien odpowiadać przełożony, ale ten - przeciążony bieżącymi obowiązkami - po prostu nie ma na to czasu. W efekcie pracownik wdraża się do nowej pracy korzystając z pomocy współpracowników i kolegów z innych zespołów - mówi Adrian Witkowski, prezes i współzałożyciel Gamfi.

Najczęstsze błędy 

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Groźne zjawisko w firmach. Szef i HR umywają ręce, a pracownik cierpi

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Aga 2021-11-23 18:08:53

    HR to chyba jakiś chłopiec do bicia ;/ większość pracowników nawet nie wie kto pracuje w hr, bo nie wiedzą co to oznacza, może stąd te bzdurne dane. 100% pracowników w firmie zaczyna swoją przygodę od kontaktów z hr właśnie.

  • Michał 2021-11-23 10:49:01

    Wszystko jest do kitu zwłaszcza to że ludzie pracują jeszcze za 16 -18 zł brutto a powinni mieć 18,30 a od nowego roku 19,70 brutto a prezydent dalej swoje to nie podpisujcie umów weź się dziadu za robotę i zmień to wkoncu

  • Ceo 2021-11-23 10:18:28

    Krótko - gość jest? Kasa jest? I do widzenia. HR w kraju jest na dobrym poziomie w 7% co pokazuje skalę zaniedbań. Onboarding to coś co HR jest zobligowany wyjaśnić w celu prawidłowego wdrożenia pracownika - to nie wiedza o firmie ale gdzie ją szukać, kto za co odpowiada. Koreluje to z małą ilością firm mających strategię, organigram i cokolwiek transparentnego. Od IT po sprzątanie to problem ogromny. Tu ukrywają się wszyscy beznadziejni ludzi bo nie ma nad nimi KPI by oszacować kto co robi i jak dobrze w firmie jest

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.