PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Google sprawdziło, skąd się bierze wydajność zespołu

• Google sprawdziło, dlaczego jedne zespoły osiągają świetne wyniki, a inne nie.
• Okazało się, że umiejętności członków i sposób zarządzania mają marginalne znaczenie.
• Dużo większy wpływ na wydajność ma empatia w grupie i szansa na wypowiedź dla każdego, nie tylko dla kilku najlepszych.

  • Autor:JP
  • 23 cze 2016 10:26
Google sprawdziło, skąd się bierze wydajność zespołu
W najlepszych zespołach szanuje się emocje członków i pozwala się im wypowiedzieć. (Flickr, Kevin Dooley, CC BY 2.0)
REKLAMA

Grupa, która otrzymała nazwę „Projekt Arystoteles” od 2012 r. prowadziła badania, przeprowadzała wywiady z setkami pracowników i analizowała dane zespołów pracujących w Google.

Okazało się, że nie da się znaleźć zestawu cech, które składałyby się na idealny zespół.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

– Byliśmy w kompletnym błędzie, szukając doskonałego dopasowania – stwierdziła firma.

Wyniki badania wykazały to, co wielu liderów intuicyjnie wiedziało od dawna: że w najlepszych zespołach szanuje się emocje członków i pozwala się im wypowiedzieć. To, jacy są pracownicy ma mniejsze znaczenie od tego, jak się do siebie odnoszą.

Poczucie bezpieczeństwa

Matt Sakaguchi, menedżer średniego szczebla w Google zastosował zalecenia projektu Arystoteles w praktyce i przeprowadził wśród swoich ludzi ankietę. Kiedy okazało się, że jego pracownicy kompletnie nie rozumieją swoich ról i zadań, zwołał specjalne zebranie.

– Jest pewna rzecz na mój temat, o której większość ludzi nie wie – powiedział w jego trakcie. – Mam IV stopień raka.

– Na początku nikt nic nie mówił, ale później wszyscy zaczęli się dzielić się ważnymi dla nich sprawami, jak zdrowie czy rozstanie – opowiedział Charlesowi Duhiggowi z NY Times.

Ta chwila została zapamiętana jako punk zwrotny w pracy zespołu Sakaguchiego. Od tego dnia pracownicy postanowili dbać, by nikt nie czuł się wykluczony. Menedżer stara się teraz przekazać wartość tej zmiany całej firmie.

Sercem strategii menedżera i pracy badaczy jest psychologiczne bezpieczeństwo, w którym pracownicy mogą dzielić się pomysłami i podejmować ryzyko bez obawy przed poniżeniem.

Możliwość wypowiedzi i empatia

Ten sam wniosek wypływa z badań nad zbiorową inteligencją prowadzonych przez Anitę Williams Woolley. Wśród badanych grup łatwo była w stanie wyróżnić skuteczne od nieskutecznych. Pierwsze osiągały dobre wyniki we wszystkich typach zadań, a drugim nic nie wychodziło. I nie miało znaczenia, ilu i jest specjalistów w danej grupie, jakiego rodzaju to specjaliści, ani w jaki sposób grupa była zarządzana.

Nawet mierni pracownicy osiągali bardzo dobre wyniki, jeśli spełnione były dwa warunki: równa dystrybucja wypowiedzi i duża wrażliwość społeczna. Jeśli dyskusja została zdominowana przez jedną lub kilka osób albo brakowało ludzkiego traktowania, umiejętności specjalistów nie miały znaczenia – zbiorowa inteligencja nie miała szansy się rozwinąć.

To, co dla wielu dobrych menedżerów mogło być oczywiste, zostało eksperymentalnie potwierdzone: najlepsze zespoły są zgrane i szanują swoich członków.

– Nie należy zaniedbywać mocy wspólnej platformy budującej pomiędzy ludźmi porozumienie – powiedziała Julia Rozovsky, lider projektu Arytsoteles.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Google sprawdziło, skąd się bierze wydajność zespołu

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.