PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Fuzje i przejęcia. W redukcji napięć rzetelna i częsta komunikacja to podstawa

Fuzje i przejęcia budzą sporo emocji w firmach - szczególnie te, które rozciągają się w czasie. Jak zarządzać ludźmi, aby kończyły się one sukcesem? Jak budować komunikację i niwelować obawy pracowników?

Fuzje i przejęcia. W redukcji napięć rzetelna i częsta komunikacja to podstawa
Również fuzje i przejęcia mogą budzić u pracowników różne reakcje, zachowania i emocje - takie jak obawy, niepokój, lęk, opór, poczucie zagrożenia, frustracje. (Fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Fuzje i przejęcia to niełatwe zmiany dla pracowników. Zarządzać zmianą i rozmawiać z ludźmi trzeba zacząć juz wtedy, gdy pojawiają się pierwsze wiarygodne sygnały o transakcji.
  • W tak skomplikowanych przemianach organizacyjnych kluczowa jest rola lidera, który powinien zmianę odpowiednio komunikować i przełożyć na sytuację pracowników.
  • W zarządzaniu oporem wobec zmiany pomaga rzetelna i - w miarę możliwości - jak najobszerniejsza (najczęstsza) informacja oraz szybkie przekonanie pracowników, że to proces nieuchronny.

Pod koniec 2018 r. media zaczęły głośno mówić o kłopotach największej polskiej agencji – Work Service. Spółka nie wykupiła obligacji za 32 mln zł oraz poprosiła banki o przesunięcie spłaty kredytu na kolejne kilkadziesiąt mln zł.

Wiadomość ta mogła zaskoczyć nie tylko biznes, ale również pracowników, którzy od tej chwili mogli czuć niepokój o zawodową przyszłość. Chwilę później świat biznesu obiegła nowina o zmianach w zarządzie – Maciej Witucki zrezygnował ze stanowiska prezesa.

Firmie udało się znaleźć inwestora – Work Service i Gi International podpisały umowę inwestycyjną w połowie lutego 2020 r. Pierwotnie umowa inwestycyjna miała zostać sfinalizowana do końca czerwca 2020 r. Datę tę jednak wydłużono do 31 lipca, a następnie do 14 sierpnia. Ostatecznie 24 sierpnia Gi Group przejęła kontrolny pakiet akcji Work Service, tym samym zakończyła trwającą kilka miesięcy transakcję.

Inny przykład. W lutym 2018 r. PKN Orlen i Skarb Państwa podpisały list intencyjny w sprawie połączenia płockiego koncernu z grupą Lotos. Prace nad fuzją intensywnie sa kontynuowane. Ponad 1,5 roku trwały negocjacje z Komisją Europejską w kwestii połączenia dwóch polskich koncernów PKN Orlen i Lotos w jedną megaspółkę paliwową. Niedawno obie firmy podpisały porozumienie ze Skarbem Państwa.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Fuzje i przejęcia. W redukcji napięć rzetelna i częsta komunikacja to podstawa

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • M. 2020-10-16 16:21:55

    Fuzja Orlen Lotos to dwa spotkania ze stroną społeczną, po godzince każde. Na pierwsze przyjechała pani z Orlenu kompletnie nie przygotowana do rozmowy, więc po godzinie wszyscy się rozeszli. Na drugim spotkaniu mieliśmy Pana Obajtka któremu, również godzinę, zajęło odrzucenie (a właściwie wyśmianie) pakietu socjalnego zaproponowanego przez stronę społeczną i zapewnienie że "zwolnień grupowych nie będzie" (czyli można zwalniać po 20 osób co miesiąc). Tak wyglądają fuzje na najwyższych szczeblach biznesowych w Polsce. To pokazuje również, w dość krzywym zwierciadle, celowość tej fuzji i sugeruje ukryte, polityczne a nie biznesowe cele. Dla pracowników lotosu pozostaje tylko nadzieja że do połączenia nie dojdzie a skarb państwa po tej zawierusze otworzy oczy, powoła fachowy zarząd i pozwoli spółce dalej się rozwijać jako jednej z najnowocześniejszych rafinerii w Europie

    • Krzysztof 2020-10-17 21:31:53

      jaki pakiet socjalny??? 15 lat gwarancji pracy i premie po 25 tyś. dla każdego? podwyżki po 1500 dla każdego? to pakiet socjalny???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? niech inni pracownicy w Polsce to ocenią/ Prawdę pisz człowieku!!!

  • M. 2020-10-16 16:20:59

    Fuzja Orlen Lotos to dwa spotkania ze stroną społeczną, po godzince każde. Na pierwsze przyjechała pani z Orlenu kompletnie nie przygotowana do rozmowy, więc po godzinie wszyscy się rozeszli. Na drugim spotkaniu mieliśmy Pana Obajtka któremu, również godzinę, zajęło odrzucenie (a właściwie wyśmianie) pakietu socjalnego zaproponowanego przez stronę społeczną i zapewnienie że "zwolnień grupowych nie będzie" (czyli można zwalniać po 20 osób co miesiąc). Tak wyglądają fuzje na najwyższych szczeblach biznesowych w Polsce. To pokazuje również, w dość krzywym zwierciadle, celowość tej fuzji i sugeruje ukryte, polityczne a nie biznesowe cele. Dla pracowników lotosu pozostaje tylko nadzieja że do połączenia nie dojdzie a skarb państwa po tej zawierusze otworzy oczy, powoła fachowy zarząd i pozwoli spółce dalej się rozwijać jako jednej z najnowocześniejszych rafinerii w Europie.

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.