Fuzje i przejęcia: Nie zawsze dostaje się to co się wymarzyło dostać

Jak wynika z badań Harvard Business Review Polska na temat fuzji i przejęć, 80 proc. kończy się porażką ze względu na to, że nie jest osiągany wymarzony efekt synergii. Jakie są tego powody?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Fuzje i przejęcia: Nie zawsze dostaje się to co się wymarzyło dostać

Jak podkreślają eksperci i doświadczeni menadżerowie, fuzja może być nieudana, ale nie dlatego, że transakcja była nieudana, ale oczekiwania błędnie założone.

- Przejęcia strategiczne to dość duży wysiłek dla firmy. Problemem jest naturalna tendencja, by maksymalnie udowodnić że to ma sens. Oczekiwania są wtedy wielkie. Skutek - 80 proc. oczekiwań kończy się porażką, ale dlatego, że oczekiwania zostały źle ustawione. Trzeba zejść na ziemie i powiedzieć szczerze, że coś się w tej transakcji wydarzy – mówi Rafał Bator, partner w Enterprise Investors.

Z reguły licząc na efekt synergii zakłada się, że połączona firma przyniesie większe korzyści, niż dwie wcześniejsze razem wzięte.

- Wiele zależy od oczekiwań. Jeden zakłada, ż przysłowiowe 2+2 może dać 5, ale inny oczekuje, że 9 - mówi Adam Preiss, dyrektor finansowy ArcelorMittal Poland. – W przypadku naszego koncernu przejęcia i fuzje w 2004 i 2006 roku dały efekt synergii. Świeżo podwojona firma w wyniku kolejnej transakcji znów się podwajała, by stać się najważniejszym producentem stali na świecie – dodaje.

Czytaj też: Jak radzić sobie z połączeniem kultur organizacyjnych w trakcie fuzji?

Ale czasem nie ma "nawet" efektu podwojenia, co wcale nie musi oznaczać, że transakcja była niepotrzebna.

- Mowa o fuzjach będących naturalnym następstwem prowadzenia biznesu. Nie ma firmy technologicznej bez przejęć, bo nie da się na wszystko wpaść. Podobnie jest w firmach farmaceutycznych - nie da się samemu wszystkiego wymyślić – kontynuuje Bator.

Właśnie w firmach farmaceutycznych często - zdaniem ekspertów - efekt przejęcia odbiega od zakładanego.

- Jeśli chodzi o biznes farmaceutyczny było wiele nieudanych przejęć, bo zespół "hiperyzował" przyszłe zyski. Dzieje się tak kiedy zespół B+R podejmuje decyzje, że to jakby naukowiec zakładał się z naukowcem. Tymczasem nie zawsze sprawdza się to co założono w badaniach. Nie zawsze dostaje się to co się wymarzyło dostać – twierdzi Tomasz Modzelewski, prezes Grupy Kapitałowej Paged.

Artykuł powstał podczas sesji "Zarządzanie – udane fuzje i przejęcia", która odbyła się na Europejskim Kongresie Gospodarczym.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.