-
- •Opublikowano: 16 maj 2018 8:35
Jak wynika z badań Harvard Business Review Polska na temat fuzji i przejęć, 80 proc. kończy się porażką ze względu na to, że nie jest osiągany wymarzony efekt synergii. Jakie są tego powody?

Jak podkreślają eksperci i doświadczeni menadżerowie, fuzja może być nieudana, ale nie dlatego, że transakcja była nieudana, ale oczekiwania błędnie założone.
- Przejęcia strategiczne to dość duży wysiłek dla firmy. Problemem jest naturalna tendencja, by maksymalnie udowodnić że to ma sens. Oczekiwania są wtedy wielkie. Skutek - 80 proc. oczekiwań kończy się porażką, ale dlatego, że oczekiwania zostały źle ustawione. Trzeba zejść na ziemie i powiedzieć szczerze, że coś się w tej transakcji wydarzy – mówi Rafał Bator, partner w Enterprise Investors.
Z reguły licząc na efekt synergii zakłada się, że połączona firma przyniesie większe korzyści, niż dwie wcześniejsze razem wzięte.
- Wiele zależy od oczekiwań. Jeden zakłada, ż przysłowiowe 2+2 może dać 5, ale inny oczekuje, że 9 - mówi Adam Preiss, dyrektor finansowy ArcelorMittal Poland. – W przypadku naszego koncernu przejęcia i fuzje w 2004 i 2006 roku dały efekt synergii. Świeżo podwojona firma w wyniku kolejnej transakcji znów się podwajała, by stać się najważniejszym producentem stali na świecie – dodaje.
Czytaj też: Jak radzić sobie z połączeniem kultur organizacyjnych w trakcie fuzji?
Ale czasem nie ma "nawet" efektu podwojenia, co wcale nie musi oznaczać, że transakcja była niepotrzebna.
- Mowa o fuzjach będących naturalnym następstwem prowadzenia biznesu. Nie ma firmy technologicznej bez przejęć, bo nie da się na wszystko wpaść. Podobnie jest w firmach farmaceutycznych - nie da się samemu wszystkiego wymyślić – kontynuuje Bator.
Właśnie w firmach farmaceutycznych często - zdaniem ekspertów - efekt przejęcia odbiega od zakładanego.
- Jeśli chodzi o biznes farmaceutyczny było wiele nieudanych przejęć, bo zespół "hiperyzował" przyszłe zyski. Dzieje się tak kiedy zespół B+R podejmuje decyzje, że to jakby naukowiec zakładał się z naukowcem. Tymczasem nie zawsze sprawdza się to co założono w badaniach. Nie zawsze dostaje się to co się wymarzyło dostać – twierdzi Tomasz Modzelewski, prezes Grupy Kapitałowej Paged.
Artykuł powstał podczas sesji "Zarządzanie – udane fuzje i przejęcia", która odbyła się na Europejskim Kongresie Gospodarczym.



Słowa kluczowe
- Enterprise Investors
- Rafał Bator
- ArcelorMittal Poland
- Adam Preiss
- Paged
- Tomasz Modzelewski
- Europejski Kongres Gospodarczy
- Harvard Business Review Polska
KOMENTARZE (0)