Pierwsze półrocze 2019 r. dowodzi, że branża freelancingu nabrała rozpędu. Szacuje się, że w tym roku wartość polskiego rynku zwiększy się o ponad 1/6 i wyniesie prawie 10 mld zł. A liczba pracujących w ten sposób osób wzrośnie o 1/8 do blisko 0,5 miliona.
Analizy mówią, że wolni strzelcy już w 2020 r. będą stanowić około 40 proc. amerykańskiej siły roboczej, podczas gdy w Europie będzie to 25 proc.
Jednak już w 2027 r. na Starym Kontynencie oraz w USA aż połowa pracujących ma wykorzystywać ten model zarobkowania. Dzięki takim wzrostom freelancerzy są, a także pozostaną globalnie najszybciej rosnącą grupą pracowników.
Także w naszym kraju branża freelancingu ma się coraz lepiej. Co prawda brakuje nam jeszcze trochę do poziomu rozwoju rynków zagranicznych, jednak wolnych strzelców nad Wisłą przybywa z roku na rok.
- Tylko w tym 2019 roku ich liczba zwiększy się o 10 proc. do poziomu 220 tysięcy osób w obszarze elektronicznych usług dla biznesu i o 12,5 proc. do poziomu 450 tysięcy pracujących we wszystkich branżach - mówi Przemysław Głośny, prezes Useme.eu.
- Z naszych analiz wynika, że wartość rynku freelancingu w Polsce wzrośnie w tym roku o 17,5 proc., uzyskując tym samym znakomity wynik na poziomie 9,4 mld zł. Na tą wartość składa się m.in. 6,9 mld zł od osób utrzymujących się tylko z tej formy zarobkowania i 2,5 mld zł od dorabiających do umów o pracę, na zlecenia i uczących się - dodaje.
Średnia stawka godzinowa dla freelancerów na świecie to 19 dolarów, czyli ok. 71 zł. Jednak realne wynagrodzenia wahają się pomiędzy 11 a 28 dolarów (od około 41 do nawet 105 zł) w zależności od branży, doświadczenia freelancera oraz kraju, z którego pochodzi zlecenie.
Dla przykładu specjaliści ds. administracji czy obsługi klienta zarabiają najmniej, podczas gdy ci oferujący usługi prawne lub programiści otrzymują najwyższe wynagrodzenia. Z badań wynika także, że ponad połowa światowych freelancerów pracuje za stawki w przedziale 11 - 15 dolarów (41 - 56 zł za godzinę).
Aż dwóm trzecim wolnych strzelców pracujących na świecie (68 proc.) zależy najbardziej na wyższych zarobkach (fot. pxhere.com/domena publiczna)
- W dużym stopniu polski rynek zdominowany jest wciąż przez wyceny projektowe, tj. za całościowe zlecenie, a nie godzinowe - mówi Głośny. - Na podstawie transakcji na naszej platformie można jednak określić, że stawki w Polsce zaczynają się od 15 zł za godzinę pracy, m.in. za drobne prace copywriterskie czy obsługę sklepu online. Tłumacze i graficy oczekują około 50-70 zł/h, a najwyższe opłaty w wysokości 100-150 zł pobierane są przez przedstawicieli branży IT, w tym programistów i specjalistów od UX. Choć nierzadko ci najlepsi, zwłaszcza oferujący bardzo potrzebne na rynku umiejętności, np. programiści iOS, mający spore doświadczenie i posiadający dobrą markę własną, są w stanie żądać 250-300 zł lub nawet więcej za godzinę pracy.
Aż dwóm trzecim wolnych strzelców pracujących na świecie (68 proc.), zależy najbardziej na wyższych zarobkach. Ponad połowa respondentów (52 proc.) chciałaby także zwiększyć liczbę metod wyszukiwania i pozyskiwania klientów, a 1/3 badanych (34 proc.) pragnie pracy z większą liczbą międzynarodowych klientów oraz wyższych stawek godzinowych.
Z badań globalnych wynika także, że czterech na pięciu freelancerów zazwyczaj pracuje jednocześnie nad jednym do trzech projektów. Około połowa freelancerów pracuje od 30 do 50 godzin tygodniowo. Co piąty (22 proc.) poświęca na pracę 20 godzin lub mniej, a 10 proc. freelancing zajmuje ponad 60 godzin w tygodniu. Specjaliści ds. finansów, zarządzania i HR pracują najwięcej - średnio 39 godzin, podczas gdy wolni strzelcy związani z usługami prawnymi średnio 33,6 godzin tygodniowo.
Freelancing po polsku
Z raportu „Freelancing w Polsce edycja 2019”, przygotowanego przez Useme.eu wynika, że dla blisko połowy (49,3 proc.) respondentów ta forma zarobkowania to jedyny model utrzymania, a dla 50,3 proc. to działanie dodatkowe, łączone zazwyczaj z umową o pracę lub zleceniami. W 2018 roku co siódmy badany (14,5 proc.) zrezygnował z pracy na etat i utrzymywał się tylko z pracy freelancera. W 2019 roku co dziesiąty respondent (10,6 proc.) planuje porzucić etat (umowę o pracę) na rzecz freelancingu. Co szósty badany (17 proc.) pracuje jako wolny strzelec, będąc studentem (14 proc.) lub uczniem przed maturą (3 proc.).
Zlecenia i klienci
Większość badanych pozyskuje klientów poprzez rekomendacje i polecenia (58,3 proc.) oraz portale ogłoszeniowe (48,5 proc.). Co trzeci korzysta z mediów społecznościowych w celu znalezienia nowego zlecenia, co dziesiąty wykorzystuje do tego zagraniczne serwisy oferujące pracę wolnym strzelcom, a 7,6 proc. promuje swoje umiejętności za pośrednictwem np. reklamy.
W porównaniu do zagranicznych freelancerów ich polscy koledzy pracują więcej, prowadząc większą liczbę projektów. W Polsce jedynie 1/3 freelancerów (35,9 proc.) pracuje jednocześnie nad jednym do trzech zleceń. 22,3 proc. badanych koncentruje się nad 4-5 projektami w tym samym czasie, 13,6 proc. na 6-10, a 14,5 proc. kooperuje jednocześnie z ponad 10 klientami lub więcej.
- Polscy freelancerzy coraz chętniej podejmują się pracy dla zagranicznych klientów, doceniając fakt znacząco wyższych stawek godzinowych i projektowych za granicą.
Problem z płatnościami
Są też jednak problemy. Z omawianych badań wynika, że ponad połowa respondentów (54,2 proc.) ma trudności z otrzymywaniem terminowej zapłaty za swoją pracę. 4,4 proc. freelancerów opóźnione przelewy zdarzają się często, 14,2 proc. od czasu do czasu, a 35,6 proc. rzadko.
U 44 proc. problem z płatnościami w ogóle nie występuje w 2019 r. Porównując zatem dane z badań Useme.eu z bieżącego i ubiegłego roku, gdzie taką odpowiedz wskazało 39 proc., należy uznać ze sytuacja w zakresie terminowego regulowania zobowiązań wobec wolnych strzelców uległa na polskim rynku poprawie .
Metodologia badań
Raport „Freelancerzy w Polsce 2019” został przygotowany w oparciu o badanie przeprowadzone metodą CAWI, w którym wzięło udział 1224 freelancerów w pierwszym kwartale 2019 roku. Najliczniejszą grupę respondentów stanowią osoby między 25. a 34. rokiem życia (51,5 proc.), pochodzące z dużych (38,0 proc.) i średnich miast (21,7 proc.). W bieżącym roku odpowiedzi udzieliło niemal tyle samo kobiet co mężczyzn (odpowiednio 50,4 i 49,6 proc.). Badanie dotyczące globalnego freelancingu zostało przeprowadzone na zlecenie Payoneer na grupie ponad 21 tysięcy freelancerów ze 170 krajów.
KOMENTARZE (0)