PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Franczyza: Jak dobrze zarządzać firmą franczyzową?

• Franczyza to bardzo specyficzny biznes, w którym łatwo popełnić błąd.
• Franczyzodawca nie powinien więc ulegać pokusie nadmiernej kontroli.
• Jak więc zarządzać firmą, gdy musimy koordynować sieć, niekiedy ogólnopolskich placówek, nie będąc bezpośrednim pracodawcą?

  • Autor: jk
  • 7 lut 2017 9:36
Franczyza: Jak dobrze zarządzać firmą franczyzową?
Jeżeli zależy nam na wartościowych pracownikach i współpracownikach, pamiętajmy, że kultura przedsiębiorstwa jest tym elementem, który najsilniej przyciąga, motywuje i pomaga zatrzymać ludzi w firmie. (Fot. mat. pras.)
REKLAMA

Wielu szefów firm franczyzowych zapomina, że franczyzobiorca nie jest ich pracownikiem, a niezależną jednostką. Jeżeli chcemy odnieść sukces, musimy wypracować nowy model zarządzania. Oto kilka wskazówek.

Brak mikrozarządzania

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Przystępując do współpracy franczyzowej, należy zadbać o to, by w sposób jak najbardziej transparentny określić zasady współpracy. Jeżeli doszło do podpisania umowy, należy przyjąć, że wymagania zostały spełnione. Franczyzodawca nie powinien więc ulegać pokusie nadmiernej kontroli.

– Każdy biznes powinien opierać się na zaufaniu. W ramach umowy franczyzowej użyczamy swojej marki, ale biznes należy do konkretnego przedsiębiorcy. Nie można o tym zapominać. Uszanujmy odrębność naszego partnera i nie starajmy się kontrolować wszystkich działań jego firmy – podkreśla Wojciech Tulwin, przedstawiciel firmy Recman, która posiada ponad siedemdziesiąt salonów franczyzowych.

Warto skupić się wyłącznie na tych elementach, których dotyczy umowa. Jeżeli warunkiem jej podpisania było odpowiednie przeszkolenie pracowników w kwestii naszych produktów – dopilnujmy tego, podobnie jeżeli chodzi o określony wystrój wnętrz itp. Ale w kwestiach nie ujętych w umowie, pozostawmy wolną przestrzeń franczyzobiorcy, jedynie konsultując z nim dane rozwiązania.

– Franczyzobiorca powinien mieć możliwość wychodzenia z inicjatywą. Zamiast narzucać model działania, otwórzmy się na sugestie innych. Bardzo często to franczyzobiorcy wymyślają rozwiązania, które implementujemy dla całej sieci – dodaje Wojciech Tulwin.

Przemyślana rekrutacja

Celem każdego pracodawcy powinno być zatrudnianie możliwie jak najlepszych kandydatów, którzy posiadać będą niezbędne cechy, kompetencje i doświadczenie, pozwalające rzetelnie wywiązywać się z obowiązków.

W przypadku firmy opartej na franczyzie trudnością może być fakt, że rekrutowane osoby, na co dzień mają reprezentować nie tylko danego pracodawcę, ale przede wszystkim markę, która ją firmuje. Już na samym początku warto więc ustalić z partnerem biznesowym, jakie cechy powinien posiadać kandydat, by spełnił oczekiwania obu stron. Franczyzobiorcy zwykle nie posiadają ani doświadczenia, ani własnego specjalisty w tej dziedzinie. Franczyzodawca powinien więc zaoferować swoje wsparcie.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Franczyza: Jak dobrze zarządzać firmą franczyzową?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.