PARTNER PORTALU partner portalu

Firmy rodzinne: skąd wziąć spadkobierców?

Rola firm rodzinnych jest nie do przecenienia – wynika z debaty "Sukcesja i firmy rodzinne" na Europejskim Kongresie Gospodarczym. Tym ważniejsza jest dyskusja, jak te firmy mają zminimalizować zakłócenia w działalności przy zmianie pokoleniowej.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Firmy rodzinne: skąd wziąć spadkobierców?

Jak przekazywać firmę następnemu pokoleniu? - Przede wszystkim powoli - mówi Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego - Najpierw należy przekazać wiedzę, potem władzę w firmie, a dopiero na końcu jej majątek – dodaje, podkreślając, ze wybór tego ostatecznego momentu przekazania firmy nie jest sprawą prostą i zawsze powinien być indywidualnie dobrany.

- Każdy biznes rodzinny jest wyjątkowy – potwierdza Adam Mokrysz, prezes Mokate. Jego zdaniem jedna z najważniejszych decyzji jest również wybór sukcesora. - Ważne jest rozpoznanie potencjału dziecka, by to, co ma zrealizować w firmie, było zgodne z jego osobowością. Osobowość jest kluczowa – podkreśla Mokrysz.

O tym, jak trudny to wybór, mogą świadczyć dotychczasowe doświadczenia sukcesyjne.

- Tylko 1,5 proc. sukcesji było udanych, stwierdził prezes Mokate, podkreślając, że dzięki intensywnej akcji edukacyjnej i nowym instrumentom prawnym ten odsetek może w następnych latach rosnąć.

- Największą szansą, ale i największym zagrożeniem dla firm rodzinnych są panujące w nich relacje. Potrzebne są wartości, potrzebna jest szczerość i wzajemny szacunek miedzy pokoleniami. Pewien respekt do mądrości starczego pokolenia i wiara we własne siły muszą się równoważyć. Wzajemny szacunek to klucz do podejmowania właściwych decyzji - podsumowuje Maciej Kot, współwłaściciel Delphia Yachts.

Obecne problemy z sukcesją w firmach rodzinnych, a w szczególności brak odpowiednich sukcesorów mogą być spowodowane po części specyfiką polskiej transformacji.

- Jeżeli popatrzymy na naszą historię firm rodzinnych, to mamy pokolenie rodziców, którzy w ciężkich warunkach, w niepewności, przy braku doświadczeń budowali swoje firmy i dzień i noc pracowali, chcąc, żeby ich dzieci miały lżej. Dlatego często kształcili swoje dzieci w zawodach bardzo dalekich od prowadzonego przez siebie biznesu - mówi prof. Elżbieta Mączyńska, prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego. - Cała nadzieja w trzecim pokoleniu - dodaje.

Artykuł powstał podczas debaty "Sukcesja i firmy rodzinne" na Europejskim Kongresie Gospodarczym. zorganizowanej w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który odbywa się w Katowicach między 13 a 15 maja.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.