Nie tylko możliwość pracy zdalnej czy hybrydowej, ale również związane z tymi modelami pracy benefity lub dodatkowe możliwości - to zdaniem zdecydowanej większości pracowników będzie skutecznie przekonywało kandydatów do podjęcia pracy w danym miejscu.
Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez Pracuj.pl, w zyskujących na popularności elastycznych modelach pracy obowiązki wykonuje coraz więcej Polaków. Po niemal dwóch latach pandemii koronawirusa wciąż dominuje w pełni stacjonarny model – wskazało na niego 65 proc. badanych.
Jednak już blisko co czwarty Polak deklaruje pracę hybrydową (24 proc.), a co dziesiąty w pełni zdalną (11 proc.). Tym samym przynajmniej częściowo poza biurem lub siedzibą firmy obowiązki wykonuje więcej niż co trzeci Polak badany przez Pracuj.pl.
Okazuje się, że nowe modele pracy bardziej przypadły do gustu osobom młodym. W ten sposób wyraźnie częściej pracują osoby w wieku 25-34 lat oraz mieszkańcy dużych miast, w których żyje powyżej 500 tys. osób. W tych grupach odsetek osób niewykonujących obowiązków bezpośrednio z biura lub siedziby firmy wzrasta odpowiednio do 41 proc. i 49 proc. Kryterium wieku wskazuje, że zwłaszcza osoby z kilkuletnim doświadczeniem, które mają często małe dzieci, doceniają zalety elastycznej pracy w domu. Z kolei w dużych miastach na udział pracy zdalnej i hybrydowej niewątpliwy wpływ może mieć profil ulokowanych w nich firm.
– Nagły wybuch popularności pracy zdalnej i hybrydowej w pierwszych miesiącach pandemii był naturalną reakcją na zagrożenie w postaci koronawirusa, jednak dziś stanowią one już stały element codzienności wielu firm. Pod koniec 2021 roku już 19 proc. aktywnych ofert na Pracuj.pl dotyczyło pracy zdalnej. To kilkakrotnie więcej niż przed pandemią. Co zrozumiałe, zmiany najszybciej widoczne są zwłaszcza w dużych miastach, gdzie znajduje się więcej dużych i nowoczesnych firm na zaawansowanym etapie cyfryzacji – komentuje Konstancja Zyzik, menedżerka ds. pozyskiwania talentów i rozwoju pracowników w Grupie Pracuj.
Jak dodaje, praca zdalna jest też szczególnie ważna dla reprezentantów Generacji Y (urodzeni w latach 80. i 90. XX wieku), łączących często bardzo aktywny etap kariery zawodowej z wychowywaniem dzieci, co zwiększa chęć podjęcia bardziej elastycznej pracy.
– Warto jednak zauważyć, że oferty zdalnego zatrudnienia są także szansą dla mieszkańców mniejszych ośrodków, bo otwierają przed nimi zupełnie nowe możliwości pochodzące z innych lokalizacji – podkreśla Konstancja Zyzik.
Hybryda w rekrutacji
Warto zaznaczyć, że nowa normalność wpłynęła nie tylko na preferencje pracowników, ale również uaktywniła modele pracy zdalnej i hybrydowej nie tylko wśród osób zatrudnionych, ale już na etapie rekrutacji. Rozmowy o pracę też często są prowadzone w sposób zdalny i kuszą kandydatów możliwością wykonywania obowiązków zawodowych w domu. Zdaniem ekspertów, biorąc pod uwagę, że w wielu branżach trwa rywalizacja firm o pracowników, to elastyczność pracodawców i proponowanie kandydatom już w ogłoszeniach o pracę coraz lepszych warunków są dziś w cenie.
Zespół Pracuj.pl zapytał też respondentów pracujących zdalnie lub hybrydowo, czy umożliwianie dalszej pracy w tym modelu jest dla nich atutem firmy na etapie rekrutacji. Wyniki dają jasny sygnał – ponad 44 proc. badanych z tej grupy zniechęciłoby się do aplikowania do firmy, jeśli dowiedzieliby się, że pracodawca oczekuje od nich pracy wyłącznie na miejscu. Niechęć najczęściej wyrażały kobiety oraz mieszkańcy miast powyżej 500 tys. mieszkańców i wsi.
Na te tendencje zdają się reagować także pracodawcy. Pod koniec 2021 roku aż 19 proc. ogłoszeń na Pracuj.pl dotyczyło pracy zdalnej – jeszcze w listopadzie 2020 roku było to blisko trzykrotnie mniej.
Sama możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej to jedno. Inną kwestią są związane z nią benefity czy dodatkowe możliwości. Jak wpływają one na chęć aplikowania na dane stanowisko przez kandydatów, którzy już obecnie realizują zadania w tym modelu?
Zdecydowana większość badanych (75 proc.) wybrałaby pracodawcę, który rekompensuje pracownikom część kosztów pracy zdalnej, np. narzędzi, rachunków za prąd. Prawie tyle samo chciałoby mieć wybór modelu pracy, a także byłoby zainteresowanych pracodawcą, który ma siedzibę poza ich miejscem zamieszkania i jest gotowy zatrudniać osoby z innych lokalizacji. To kolejny sygnał istotnych zmian na rynku pracy, zgodnie z którymi poszukiwanie lepszej pracy w innych regionach nie musi się wiązać z migracją.
Na problem z rosnącymi kosztami pracy z domu zwróciła uwagę m.in. posłanka Prawa i Sprawiedliwości Anna Dąbrowska-Banaszek. Wystosowała interpelację do dwóch resortów, w której pyta o plany wprowadzenia miesięcznego dodatku ryczałtowego do wynagrodzenia pracownika z tytułu skierowania go do pracy w trybie home office.
W jej opinii osoby, które zawodowe obowiązki wykonują z domu, ponoszą dodatkowe koszty, np. opłatę za internet, za większe zużycie energii elektrycznej czy wody. Z kolei pracodawca w związku ze skierowaniem pracownika do pracy w trybie zdalnym ma mniejsze koszty w tym zakresie.
– Do obowiązków pracodawcy należy zapewnienie sprzętu czy narzędzi do wykonywania pracy oraz pokrycie związanych z tym kosztów. Zasada ta nie ulega zmianie w przypadku skierowania pracownika do wykonywania pracy zdalnej – uważa posłanka PiS. Dlatego jest zdania, że choć nowelizacja ustawy nakładająca na pracodawców obowiązek wyrównywania pracownikom na home office kosztów pracy z domu nie została jeszcze przyjęta, to oni i tak powinni regulować wyższe koszty pracy z domu.
Jak podzielić koszty?
Warto przypomnieć, że właśnie kwestia uregulowania podziału kosztów pracy zdalnej jest powodem przedłużających się prac nad nowelizacją Kodeksu pracy dotyczących zasad pracy zdalnej. Dokument miał być gotowy do końca ubiegłego roku, jednak to się nie udało. Stanisław Szwed, wiceminister rodziny i polityki społecznej, poinformował, że nowy termin przedstawienia projektu to pierwszy kwartał 2022 roku.
Głównymi założeniami propozycji zmian są usunięcie zapisów dotyczących telepracy i zastąpienie ich przepisami dla pracy zdalnej. Będzie to wymagało od pracodawców stosujących telepracę zmian formalno-organizacyjnych przede wszystkim w sferze wynikającej z zapisów regulaminu pracy. Prawdopodobne jest, że nowe przepisy będą obligowały do dokonania ustaleń pomiędzy pracodawcą a poszczególnymi pracownikami dotyczących miejsca wykonywania pracy zdalnej.
Natomiast otwartą kwestią pozostaje, w jaki sposób pracodawca będzie określał liczbę dni pracy zdalnej – zapisy będą dawały możliwość stałej pracy z umówionego miejsca lub częściowej, tzw. hybrydowej, która jest obecnie stosowana w wielu biurach jako próba powracania do „nowej normalności”.
Hybryda to przyszłość
Wyniki badania Pracuj.pl zdają się wskazywać, że popularność pracy zdalnej i hybrydowej powinna się utrzymać także po opanowaniu pandemii. Badacze zapytali osoby pracujące w tych modelach, znające ich pozytywne i negatywne strony, o to, jak chciałyby wykonywać obowiązki w przyszłości.
Tylko co czwarty ankietowany chciałby pracować w pełni zdalnie, jednak jeszcze mniej (9 proc.) w ogóle odrzuca ten model pracy. Badani najczęściej wybrali model hybrydowy (ogółem 66 proc.), co może potwierdzać prognozy o jego rosnącej roli w przyszłych latach. W grupie „hybrydowej” także można zauważyć pewne różnice – 34 proc. badanych chciałoby pracować w firmie tylko 2-3 razy miesięcznie, a 32 proc. – przynajmniej raz w tygodniu.
– Analizy pokazują trend wzrostowy w udziale ofert pracy zdalnej w 2021 roku w całej puli ogłoszeń na Pracuj.pl. Wciąż jednak ich udział nie pokrywa się skalą z dużym odsetkiem kandydatów, którzy chcieliby wykonywać obowiązki spoza biura. Co więcej, część pracodawców zapowiada ograniczanie w przyszłości skali pracy zdalnej, którą niejako wymusiła na nich pandemia. Te tarcia będą polem zarówno do budowy przewagi rekrutacyjnej dla części pracodawców, jak i obszarem ryzyka dla innych. Dlatego w ramach naszych ogłoszeń staramy się udostępniać pracodawcom tagi i szablony ofert, podkreślające ich otwartość w zakresie modeli wykonywania obowiązków – komentuje Rafał Nachyna, dyrektor operacyjny Pracuj.pl.
Tymczasem badanie Pracuj.pl pokazuje, że respondenci pracujący hybrydowo i zdalnie spodziewają się coraz częstszego występowania modeli pracy zdalnej i hybrydowej na rynku, a także wzrostu liczby ofert pracy przyciągających kandydatów możliwością korzystania z tych modeli. Z takimi opiniami zgadza się 7 na 10 badanych.
KOMENTARZE (0)