Zaległe zobowiązania e-handlu wzrosły w ciągu roku o 18 proc. do ponad 342 mln zł, a kurierów o 11 proc. do 73,5 mln zł - wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Przed świętami obie branże liczą na nadrobienie strat.

- Rośnie zadłużenie firm kurierskich i sklepów internetowych.
- Rosnące zapotrzebowanie na usługi świadczone przez firmy w tych branżach sprawiło, że na rynku szybko przybywa nowych graczy, chcących spróbować swoich sił w tej branży.
- Nie każde przedsiębiorstwo jednak od razu dobrze sobie radzi, stąd powiększające się zaległości i spora skala problemów z terminowymi płatnościami w tych branżach.
Na koniec października 2022 r. zaległości firm z branży kurierskiej wyniosły niemal 73,5 mln zł, wobec 63 mln zł w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. W tym samym czasie pojawiło się 234 nowych niesolidnych płatników (wzrost o 17,4 proc.) i jest ich łącznie 1577 - wynika z danych wpisanych do Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK.
Skala i zasięg problemów z płatnościami branży kurierskiej i e-handlu zaskakująco duża
Według prezesa BIG InfoMonitor Sławomira Grzelczaka oznacza to, że skala zjawiska i jego zasięg znacząco przewyższają problemy ogółu przedsiębiorstw, bo w całej gospodarce opóźnione płatności widoczne w BIG InfoMonitor oraz BIK, na minimum 30 dni i kwotę co najmniej 500 zł, ma 5,2 proc. firm. "W większości przypadków problemy kurierów dotyczą płatności wobec partnerów biznesowych, znacznie rzadziej zdarzają się opóźnienia wobec banków" - wskazał PAP Grzelczak.
Ekspert zwrócił uwagę, że także finanse branży e-commerce "nie prezentują się najlepiej", pomimo rosnącej popularności zakupów online. Jak pokazują wyniki badania Skaner MŚP wykonanego dla BIG InfoMonitor, prawie 44 proc. przedsiębiorców z branży e-commerce uważa, że ich kondycja finansowa nie jest ani dobra, ani zła, a o bardzo złej i złej mówi 8 proc. firm. "Dodatkowo co trzeci badany spodziewa się pogorszenia sytuacji finansowej swojej firmy w końcówce tego roku" - dodał Grzelczak.
Według danych BIG InfoMonitor i BIK w ciągu roku niespłacone zadłużenie sklepów internetowych wzrosło o 18 proc. i wyniosło na koniec października br. ponad 342 mln zł, zaś liczba firm z zaległościami zwiększyła się o ponad 13 proc. i w efekcie niesolidnych płatników w e-handlu jest 5 162.
Firm coraz więcej, nie każda sobie radzi

Słowa kluczowe
- BIG InfoMonitor
- wierzytelności
- zadłużenie
- kurier
- e-commerce
- Sławomir Grzelczak
- Diana Borowiecka
- Waldemar Rogowski
- BIK
KOMENTARZE (0)